LIPOVEC, BRATISLAVA. Popri značnej časti obytnej zóny v Lipovci sú postavené protihlukové steny. Ale v jednom asi tristometrovom úseku na strane v smere od dediny sú prerušené. Časť ľudí v obci tak pre hluk z neďalekej diaľnice prišlo o pokojné bývanie i nerušený spánok.
Poznatky z konca mája
„To strašné hučanie nám už všetkým lezie poriadne na nervy. Najmä počas letných večerov a nocí je to niekedy na nevydržanie. Vonku je teplo a vy musíte mať pozatvárané okná, aby ste si pozreli program v televízií či sa aspoň ako tak vyspali,“ povedala nám ešte na konci mája Andrea Zacharová, ktorá spolu s rodinou býva pár stoviek metrov od diaľnice. Podľa jej ďalších slov je to zlé najmä vtedy, keď je mokrá vozovka.
„Vtedy počujete aj brzdenie či pridávanie rýchlosti. Možno si niekto povie, že sa dá na to zvyknúť, ale úprimne, nedá. Nikomu by som to nepriala zažívať. Viete, najhoršia je aj tá bezmocnosť domôcť sa normálneho riešenia, akoby názor bežných ľudí už nikoho nezaujímal,“ podotkla ešte pred letnými prázdninami obyvateľka Lipovca.
Čo nové po polroku
Odvtedy prešlo takmer šesť mesiacov a spomínaný problém je stále problémom. Obec si síce na vlastné náklady dala vypracovať hlukovú štúdiu, ktorá v II. kategórii preukázala prekročenie stanovenej prípustnej hladiny hluku, no Národná diaľničná spoločnosť ju nezobrala do úvahy a dala si vypracovať objektivizáciu hlukovej štúdie na sporných miestach diaľničného úseku Dubná Skala – Turany. Záver Lipovčanov nepotešil.
„Výsledky preukázali, že v kategórii III nie sú prekročené prípustné hranice intenzity hluku z prevádzkovaného úseku diaľnice. Napriek tomu prebieha analýza technických opatrení na vylepšenie jestvujúceho stavu,“ informovala Zuzana Teplická z diaľničnej spoločnosti.
Lipovec boj nevzdáva
Starostovi Lipovca Jozefovi Madovi sa nepozdáva, že sa merania robili v III. kategórii, v ktorej sú benevolentnejšie normy.
„My s tým nesúhlasíme a pri kolaudačnom konaní, ktoré je ešte pred nami, vznesieme pripomienky. Ak nám nebude vyhovené, tak sa budeme musieť obrátiť na súd, aby vo veci rozhodol. Intenzita prepravy na diaľnici sa za mesiace jej používania ešte zvýšila, navyše po vybudovaní tunela Višňové – Dubná Skala sa očakáva, že týmto úsekom prejde denne možno až 30-tisíc vozidiel. Prísľub vylepšenia súčasného stavu je síce fajn, ale zatiaľ nemáme žiadne informácie, ako si to vylepšenie kompetentní predstavujú. Všetci sa zhodneme na tom, že diaľnice sú potrebné, ale nemali by sa budovať na úkor zdravia ľudí,“ myslí si starosta.