MARTIN. V Martine uvažujú o vytvorení spoločného podniku so Slovenskou autobusovou dopravou (SAD) Žilina, a. s. na prevádzku mestskej hromadnej
Zvalené stromy v Turci blokovali cesty, ulice, ničili strechy Čítajtedopravy (MHD). Žilinskému dopravcovi aktuálna zmluva vyprší koncom budúceho roka, jeho generálny riaditeľ Peter Pobeha už v predstihu predostrel myšlienku spoločnej firmy martinským poslancom na minulotýždňovom rokovaní mestského zastupiteľstva. Podľa Jána Danka, primátora Martina je však pri plánovaní budúcnosti MHD v hre aj spolupráca s inou firmou.
Zvýšenie kontroly nad fungovaním
Martinskí poslanci požiadali vedenie mesta o informatívnu správu k príprave vlastnej MHD ešte na januárovom rokovaní mestského zastupiteľstva po tom, čo prerokovali a zobrali na vedomie vypracovaný Plán dopravnej obslužnosti mesta.
„Moderné mesto 21. storočia musí mať zabezpečenú rýchlu, efektívnu a udržateľnú verejnú dopravu, aby sa obyvatelia nemuseli spoliehať len na vlastné dopravné prostriedky. Verím, že sa nám v nasledujúcich mesiacoch podarí nájsť také riešenie, aby sme nielen ušetrili financie, ale urobili maximum pre komfort obyvateľov pri čo možno najväčšom zabezpečení udržateľnosti dopravy," vysvetlil Ján Danko.
V Martine výkon MHD momentálne zabezpečuje SAD Žilina, a. s. na základe zmluvy, ktorá vyprší koncom roka 2021.
„Jednou z alternatív, ako môže mesto zvýšiť kontrolu nad fungovaním MHD, je vytvorenie spoločného podniku. Pre samosprávu je takýto variant zaujímavý tým, že získa aj pozície v riadiacich štruktúrach a má priamo dosah na riadenie a stratégiu dopravnej spoločnosti," vyhlásil pred poslancami Peter Pobeha, generálny riaditeľ SAD Žilina.
Do nehnuteľností by sa nemuselo investovať
Nová spoločnosť by zabezpečila kompletnú obnovu vozidlového parku (43 - 45 ekologických autobusov), materiálne, technické a personálne zabezpečenie činnosti MHD Martin (servis a umývanie vozidiel, prevádzkových priestorov, zaistenie vodičov či dispečerov). K tomu by sa využívali technológii a areál súčasného dopravcu a nebolo by treba investovať do ďalších nehnuteľností.
Podľa primátora Danka má mesto záujem priamo kontrolovať a riadiť dopravnú obslužnosť na svojom území a bude sa snažiť o zatraktívnenie a vyššie využívanie MHD.
„Samozrejme, ide len o prvotný návrh a ja sám plánujem nielen zvolať komisie primátora mesta k tejto téme, ale diskutovať o nej na viacerých fórach. Vytvorenie spoločného podniku nie je jedinou možnosťou pre naše mesto. Poslanecký zbor bol informovaný taktiež o možnosti riešiť mestskú hromadnú dopravu v spolupráci s inou spoločnosťou. Verím, že už skoro sa nám podarí nájsť nový smer pre martinskú mestskú hromadnú dopravu," dodal martinský primátor.