Martin, Turčianske Teplice - Zima bola dlhá a výrazne sa podpísala na zlom stave ciest, ktoré sú pôsobením mrazov dosť poškodené. Slovenská správa ciest – správa a údržba Martin po zimnej údržbe zmapovala stav ciest, a ako nám povedal vedúci strediska správy ciest Marián Janík, najskôr začali cesty po zimnom posype čistiť a následne, keď im to už dovolilo počasie, začali ich opravovať.
„Prioritu sme kládli na opravu cesty na Bystričku, ktorá bola vo veľmi zlom stave, potom na opravy ciest v Turanoch, vo Valči a v Lipovci. Snažili sme sa opravovať výtlky buď obalenou asfaltovou zmesou za tepla, alebo zálievkovou súpravou – asfaltovou emulziou za studena,„ povedal nám Marián Janík. Ako nám ďalej povedal, prioritami, na ktoré sa v tomto roku chcú sústrediť, je najmä údržbu povrchov ciest, zvislé dopravné značenie a opravy bezpečnostných zariadení, ako sú zvodidlá. „Na opravy povrchov ciest máme vyčlenených zhruba 1,4 milióna na všetky obce, ale s tým sa nejaké veľké zázraky robiť nedajú. Pritom na ostatné bezpečnostné zariadenia a značenie je prostriedkov ešte menej,„ dodal.
Ako sme sa od neho dozvedeli, cesty prvej triedy má už v správe investorský útvar IVSC Žilina, Martinčania na nich vykonávajú, podľa zmluvy, bežnú údržbu, ale dlhodobejšie plánovanie je v kompetencii správcu.
Rovnaké, možno ešte väčšie starosti, spôsobila zima na hornom Turci. Ako nám povedal Eduard Skyva, ktorý má na starosti cesty v okrese Turčianske Teplice, po zime museli najprv z nich odpratať posypový materiál, najmä na Šturci a horskom prechode na Kremnické Bane. „To vlastne robíme doteraz, pretože zima na Šturci bola predsa len dlhšia. Výtlky sme sa snažili opravovať aj počas zimy studenou zmesou a teraz ich už budeme opravovať obaľovanou zmesou za tepla. Pripravujeme sa aj na ďalšiu akciu, kosenie krajníc, čo budeme robiť priebežne až do jesene. Práce sa nám prelínajú – jedna ešte neskončí, začína sa druhá, tretia.„ Z hľadiska plánov, ako nám ďalej povedal Eduard Skyva, sa chcú viac venovať cestám druhej a tretej triedy, na ktoré sa dostávalo málo prostriedkov. Napríklad cesta druhej triedy v smere do Prievidze je vo veľmi zlom stave.
Iste je, že s tými, ani nie poldruhamiliónmi korún, ktoré majú turčianski cestári k dispozícii na opravy sa zázraky robiť nedajú. Pre predstavu, napríklad, len osemstomoetrový asfaltový koberec, ktorý nedávno pokladali na ceste pod Partizánskym cintorínom v Priekope stál šesť miliónov korún. Kým na diaľnice sa na Slovensku vynakladajú miliardy, na opravy ciest ostávajú len otrusky.(jk)