Martin - Sociálna poisťovňa by mala o dôchodku rozhodnúť v zmysle § 210 ods. 2 zákona
o sociálnom poistení do 60 dní od začatia konania, v mimoriadne zložitých prípadoch
do 90 dní od začatia konania. Pritom za deň začatia konania sa považuje deň, v ktorom bola žiadosť o dávku v príslušnej pobočke spísaná, vytlačená z počítača a podpísaná žiadateľom. Prax v pobočkách ale ukazuje, že žiadateľom pri podávaní žiadosti často chýbajú kompletné doklady o dobách zamestnania, o náhradných dobách a o zaradení do evidencie občanov hľadajúcich zamestnanie. Dokonca, mnohých prípadoch nedostatky zisťuje ešte aj ústredie Sociálnej poisťovne.
V takomto prípade sa konanie v súlade s § 193 ods.1 zákona o sociálnom poistení prerušuje, lehota neplynie a keď žiadateľ predloží dôkazy rozhodujúce pre posúdenie nároku na dôchodok, Sociálna poisťovňa v konaní pokračuje. Nekompletnosť dokumentácie jej častou príčinou dlhších lehôt vybavovania žiadostí o dôchodky. Nie je to ale jediným dôvod meškania. Ako nám informovala Adela Štrpková z odboru komunikácie s verejnosťou Sociálnej poisťovne, na ústredí v tomto roku zaevidovali do konca marca vyše 23 000 žiadostí o dôchodkové dávky, čo je takmer dvojnásobok oproti rovnakému obdobiu po minulé roky. Je to pochopiteľné, keďže mnohí občania, ktorí splnili nároky na starobný dôchodok do 31. decembra 2003, v očakávaní vyššej sumy dôchodku, požiadali o dôchodok až v roku 2004, podľa nového zákona. Ďalší, ktorí si neboli istí výškou dôchodku, ale tiež splnili podmienky nároku, využili možnosť dať si vypočítať dôchodok dvoma spôsobmi a získať výhodnejší dôchodok. Vo väčšom počte, ako sa predpokladalo, využilo veľa občanov aj možnosť požiadať o odchod do predčasného starobného dôchodku. (Do 31. marca 2004 ústredie SP prijalo 10 689 žiadostí o predčasný starobný dôchodok a 6 558 žiadostí o starobný dôchodok, zvyšok sú žiadostí o ostatné dôchodkové dávky).
„Aj napriek mimoriadnym opatreniam, medzi nimi práce príslušných zamestnancov na dve zmeny, nie je v súčasnosti v silách Sociálnej poisťovne vybaviť všetky žiadosti o dôchodkové dávky v zákonom stanovenej lehote,„ povedala nám A. Štrpková. Situáciu značne skomplikovalo aj zvyšovanie dôchodkov od 1. februára 2004, keď sa vybavovanie žiadostí muselo načas prerušiť. Sociálna poisťovňa si uvedomuje, že čakanie na dôchodok môže spôsobiť niektorým žiadateľom finančné problémy. V nevyhnutnom prípade Sociálna poisťovňa odporúča informovať o tom príslušnú pobočku, ktorá na túto skutočnosť upozorní ústredie. V odôvodnených prípadoch možno takúto žiadosť riešiť formou vyplatenia preddavku. Pokiaľ by žiadateľ v čase spísania žiadosti avizoval svoju hmotnú núdzu, pobočka mu vydá potvrdenie o podaní žiadosti o dôchodok, ktoré treba priložiť k prípadnej žiadosti o dávku v hmotnej núdzi uplatňovanej na úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. V takom prípade, za predpokladu neskoršieho priznania dôchodku, dôjde k následnému zúčtovaniu týchto dávok v súlade so zákonom.„
Podľa slov podpredsedu Rady riaditeľov Sociálnej poisťovne Michala Horvátha, situácia by sa mala stabilizovať do dvoch mesiacov.(vl)