Od pondelka 22. marca stáli na hlavnej ceste I/18 (Ul. francúzskych partizánov) vo Vrútkach dvaja policajti. A držali tu nepretržitú 24-hodinovú službu. Sú totiž z plechu. Jeden z nich vítal vodičov v smere od Martina na Žilinu na začiatku mesta, druhý dnes ešte stojí v opačnom smere na konci mesta. Prvý už medzitým zmizol a skončil asi v zberných surovinách.
Podľa náčelníka vrútockej Mestskej polície Petra Šimkoviča zámerom ich osadenia bola snaha ešte výraznejšie upozorniť vodičov na zníženie rýchlosti, aby sa zamedzilo častým kolíziám s inými vozidlami i chodcami.
Prednosta vrútockého Mestského úradu Branislav Zacharides nám povedal, že sa obrátili na základe žiadostí Rodičovskej rady pri Základnej škole na Čachovskom rade na Okresný dopravný inšpektorát (ODI) PZ v Martine a na Slovenskú správu ciest (SSC). Rodičia žiadali mestský úrad, vzhľadom na výraznú premávku na hlavnej ceste, urgentne riešiť danú situáciu. Zástupcovia mesta sa na rokovaní s ODI PZ a SSC rozhodli posilniť na začiatku a na konci daného úseku, kde sa nachádzajú prechody pre chodcov, dopravné značenie. „Ale ešte stále nie sme spokojní s dopravným značením. Požadujeme umiestniť na daných miestach svetelnú signalizáciu,„ dodal B. Zacharides.
Názor vodičky
Dlhoročná skúsená vodička z Vrútok B. S., ktorá trasu Vrútky – Martin a späť absolvuje niekoľkokrát denne, sa nám k obávanej ceste, ktorá je úsekom častých dopravných nehôd, aj smrteľných, tiež vyjadrila: „Najhoršie je vychádzanie z bočných ciest na hlavnú cestu z Matušovičovského radu, Hornej ulice a z Ulice Karvaša a Blahovca. Úplne najmenší prehľad je z Hornej ulice, pretože vodič musí dávať prednosť z obidvoch strán, keď chce ísť smerom do mesta, a zároveň musí dávať pozor na tých, čo idú z hlavnej cesty. A veľa áut z Martina odbočuje smerom na Hluchovo. Ťažko je odhadnúť, akou rýchlosťou ide auto po výpadovke. Veľa vodičov nedodržuje povolenú rýchlosť... Keď je šesťdesiatka, väčšinou vodiči idú do sedemdesiat. Ale v tejto rýchlosti, podľa mňa, keď vidí „pešiaka„ na prechode, nemá šancu zabrzdiť.„ A pokračovala: „Na križovatke hlavnej cesty s Čachovský radom, ktorá je väčšia a je tu viac miesta, je zákaz vjazdu na Ul. francúzskych partizánov. Tým pádom sa celá premávky z dvoch križovatiek presunula iba do jednej, do menšej na Matušovičovskom rade, z ktorej sa vychádza oveľa ťažšie.„
Pribudnú ostrovčeky?
Hoci je uvedená trasa označená dopravným značením začiatok - koniec obce (z toho vyplýva, že je tu najvyššia povolená rýchlosť 60 km/h), autá tu jazdia oveľa vyššou rýchlosťou. Okrem toho premávka je tu veľmi silná, komunikácia je preťažená, čo spôsobuje, že je celý úsek výrazne nehodový. Podľa nedávnej štúdie denne prejde po hlavnej ceste I/18 okolo 15-tisíc áut.
Podľa dopravného inšpektora ODI PZ v Martine Ľubomíra Jatiho svetelná signalizácia nie je ideálnym riešením situácie na danom cestnom ťahu. Ako príklad uviedol križovatku v strede Sučian, kde sa vplyvom ťažkých áut tvoria v asfalte koľaje. Okrem toho sa tam tvoria kolóny áut. „Ideálna by bola diaľnica. V súčasnosti uvažujeme o umiestnení nadštandardného značenia vo vysokoreflexnom žltom poli, ktoré by prichádzajúcim autám oznamovalo, že je tu priechod pre chodcov,„ rozprával ďalej Ľ. Jati. K upokojeniu premávky v tomto úseku by pomohlo aj vybudovanie stredových ostrovčekov. Na ceste sa zatiaľ nachádza jeden ostrovček, a to na prvej križovatke v smere od Martina. Ľ. Jati sa vyjadril aj k vyššie uvedeným križovatkám: „Je lepšie pre vodičov, keď je vjazd a výjazd na hlavnú cestu oddelene. Vo Vrútkach je tá výhoda, že sú blízko pri sebe.„
Dúfajme len, že v tomto týždni sa na tomto úseku bude jazdiť bezpečnejšie, pretože odbor dopravnej polície Prezídia PZ od pondelka 5. do pondelka 11. apríla organizuje na cestách celého Slovenska dopravno-bezpečnostnú akciu pod názvom Medzinárodný týždeň bezpečnosti cestnej premávky. Akcia je vyhlásená pod vedením Európskej hospodárskej komisie OSN pod spoločným heslom týždňa: Ohľaduplnosť zachraňuje životy. Cieľom akcie je eliminovanie agresívneho správania sa najmä vodičov, ale aj ďalších účastníkov cestnej premávky a podpora ohľaduplnej jazdy.
Opakovanie z autoškoly
Oslovili sme dlhoročného učiteľa autoškoly Miroslava Feťku: „Spôsob vedenia motorových vozidiel sa čoraz ďalej stáva agresívnejším. To je jasné. Je to asi dané dobou a spôsobom života u nás. Nemôžeme porovnávať Slovensko s Českom či Maďarskom, kde je ohľaduplnosť vodičov na vyššej úrovni. U nás je to stále nedostatočné. Stále sa pozeráme na hodinky a tlačíme na plyn, aby sme išli rýchlejšie„.
Akonáhle rastie agresivita, znižuje sa schopnosť vnímania okolitej premávky. „Podľa mňa by pokuty mali byť veľmi vysoké, a tým pádom všetci, čo sme vodiči, si budeme dávať väčší pozor,„ dodal M. Feťko.
Agresivita je príznačná najmä pre ľudí, ktorí sa vozia na silných autách. „Nie je problém ísť veľmi rýchlo, problém je zastaviť v tejto rýchlosti. V živote človeka minúta, dve, tri, desať, nehrá žiadnu rolu. Takže je zbytočné niekam sa ponáhľať,„ pokračoval M. Feťko.
Zákon číslo 315 síce hovorí o právach vodičov, ale zároveň aj o ich povinnostiach, na ktoré sa zabúda. Vodič je povinný ísť len takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
Chodci
Aj chodci majú svoje povinnosti, ale ich nedodržiavajú. Zákon hovorí o prednosti, keď vstúpime na priechod pre chodcov. Chodec ale nesmie ohroziť vodičov blížiacich sa k priechodu. Niektorí chodci sa zasa snažia vynucovať si prednosť pred vodičmi.
„Napríklad, často sa stáva, že keď stojíme so žiakom na priechode pre chodcov (ide vtedy podľa zákona o zastavenie vozidla nezávislé od vôle vodiča), tak sa nám ujde aj pár nepekných slov,„ dodal M. Feťko.
Pomalší,
ale bezpečnejší
Hovorí sa, že jediní vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy na cestách sú v autoškole. „Sme na ceste najpomalší a dá sa teda povedať, že aj najbezpečnejší. Ak sa dá, tak sa snažíme žiakom vštepovať to, aby nerobili druhým to, čo oni nemajú sami radi, aby brali ohľad na ostatných účastníkov cestnej premávky,„ rozprával M. Feťko.
Vodič by si mal uvedomiť, že zlé zaobchádzanie s autom počas jazdy sa rovná tomu istému, akoby zle zaobchádzal so zbraňou. Môže spôsobiť obrovské škody na životoch i na zdraví. „Vodič by mal ísť len takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť, ak sa niečo stane a aby nedošlo k nejakým škodám. Svoju nervozitu nesmie prejavovať spôsobom jazdy. Mal by ísť tak, aby všade došiel bezpečne,„ dodal M. Feťko.
Monika Maruňáková