Pondelok, 3. október, 2022 | Meniny má Stela

Značky bijú do očí, vodiči sa aj tak ponáhľajú

Vrútockú cestu smrti „strážia„ plechoví policajti,

Od pondelka 22. marca stáli na hlavnej ceste I/18 (Ul. francúzskych partizánov) vo Vrútkach dvaja policajti. A držali tu nepretržitú 24-hodinovú službu. Sú totiž z plechu. Jeden z nich vítal vodičov v smere od Martina na Žilinu na začiatku mesta, druhý dnes ešte stojí v opačnom smere na konci mesta. Prvý už medzitým zmizol a skončil asi v zberných surovinách.

Podľa náčelníka vrútockej Mestskej polície Petra Šimkoviča zámerom ich osadenia bola snaha ešte výraznejšie upozorniť vodičov na zníženie rýchlosti, aby sa zamedzilo častým kolíziám s inými vozidlami i chodcami.

SkryťVypnúť reklamu

Prednosta vrútockého Mestského úradu Branislav Zacharides nám povedal, že sa obrátili na základe žiadostí Rodičovskej rady pri Základnej škole na Čachovskom rade na Okresný dopravný inšpektorát (ODI) PZ v Martine a na Slovenskú správu ciest (SSC). Rodičia žiadali mestský úrad, vzhľadom na výraznú premávku na hlavnej ceste, urgentne riešiť danú situáciu. Zástupcovia mesta sa na rokovaní s ODI PZ a SSC rozhodli posilniť na začiatku a na konci daného úseku, kde sa nachádzajú prechody pre chodcov, dopravné značenie. „Ale ešte stále nie sme spokojní s dopravným značením. Požadujeme umiestniť na daných miestach svetelnú signalizáciu,„ dodal B. Zacharides.

Názor vodičky

Dlhoročná skúsená vodička z Vrútok B. S., ktorá trasu Vrútky – Martin a späť absolvuje niekoľkokrát denne, sa nám k obávanej ceste, ktorá je úsekom častých dopravných nehôd, aj smrteľných, tiež vyjadrila: „Najhoršie je vychádzanie z bočných ciest na hlavnú cestu z Matušovičovského radu, Hornej ulice a z Ulice Karvaša a Blahovca. Úplne najmenší prehľad je z Hornej ulice, pretože vodič musí dávať prednosť z obidvoch strán, keď chce ísť smerom do mesta, a zároveň musí dávať pozor na tých, čo idú z hlavnej cesty. A veľa áut z Martina odbočuje smerom na Hluchovo. Ťažko je odhadnúť, akou rýchlosťou ide auto po výpadovke. Veľa vodičov nedodržuje povolenú rýchlosť... Keď je šesťdesiatka, väčšinou vodiči idú do sedemdesiat. Ale v tejto rýchlosti, podľa mňa, keď vidí „pešiaka„ na prechode, nemá šancu zabrzdiť.„ A pokračovala: „Na križovatke hlavnej cesty s Čachovský radom, ktorá je väčšia a je tu viac miesta, je zákaz vjazdu na Ul. francúzskych partizánov. Tým pádom sa celá premávky z dvoch križovatiek presunula iba do jednej, do menšej na Matušovičovskom rade, z ktorej sa vychádza oveľa ťažšie.„

SkryťVypnúť reklamu

Pribudnú ostrovčeky?

Hoci je uvedená trasa označená dopravným značením začiatok - koniec obce (z toho vyplýva, že je tu najvyššia povolená rýchlosť 60 km/h), autá tu jazdia oveľa vyššou rýchlosťou. Okrem toho premávka je tu veľmi silná, komunikácia je preťažená, čo spôsobuje, že je celý úsek výrazne nehodový. Podľa nedávnej štúdie denne prejde po hlavnej ceste I/18 okolo 15-tisíc áut.

Podľa dopravného inšpektora ODI PZ v Martine Ľubomíra Jatiho svetelná signalizácia nie je ideálnym riešením situácie na danom cestnom ťahu. Ako príklad uviedol križovatku v strede Sučian, kde sa vplyvom ťažkých áut tvoria v asfalte koľaje. Okrem toho sa tam tvoria kolóny áut. „Ideálna by bola diaľnica. V súčasnosti uvažujeme o umiestnení nadštandardného značenia vo vysokoreflexnom žltom poli, ktoré by prichádzajúcim autám oznamovalo, že je tu priechod pre chodcov,„ rozprával ďalej Ľ. Jati. K upokojeniu premávky v tomto úseku by pomohlo aj vybudovanie stredových ostrovčekov. Na ceste sa zatiaľ nachádza jeden ostrovček, a to na prvej križovatke v smere od Martina. Ľ. Jati sa vyjadril aj k vyššie uvedeným križovatkám: „Je lepšie pre vodičov, keď je vjazd a výjazd na hlavnú cestu oddelene. Vo Vrútkach je tá výhoda, že sú blízko pri sebe.„

SkryťVypnúť reklamu

Dúfajme len, že v tomto týždni sa na tomto úseku bude jazdiť bezpečnejšie, pretože odbor dopravnej polície Prezídia PZ od pondelka 5. do pondelka 11. apríla organizuje na cestách celého Slovenska dopravno-bezpečnostnú akciu pod názvom Medzinárodný týždeň bezpečnosti cestnej premávky. Akcia je vyhlásená pod vedením Európskej hospodárskej komisie OSN pod spoločným heslom týždňa: Ohľaduplnosť zachraňuje životy. Cieľom akcie je eliminovanie agresívneho správania sa najmä vodičov, ale aj ďalších účastníkov cestnej premávky a podpora ohľaduplnej jazdy.

Opakovanie z autoškoly

Oslovili sme dlhoročného učiteľa autoškoly Miroslava Feťku: „Spôsob vedenia motorových vozidiel sa čoraz ďalej stáva agresívnejším. To je jasné. Je to asi dané dobou a spôsobom života u nás. Nemôžeme porovnávať Slovensko s Českom či Maďarskom, kde je ohľaduplnosť vodičov na vyššej úrovni. U nás je to stále nedostatočné. Stále sa pozeráme na hodinky a tlačíme na plyn, aby sme išli rýchlejšie„.

Akonáhle rastie agresivita, znižuje sa schopnosť vnímania okolitej premávky. „Podľa mňa by pokuty mali byť veľmi vysoké, a tým pádom všetci, čo sme vodiči, si budeme dávať väčší pozor,„ dodal M. Feťko.

Agresivita je príznačná najmä pre ľudí, ktorí sa vozia na silných autách. „Nie je problém ísť veľmi rýchlo, problém je zastaviť v tejto rýchlosti. V živote človeka minúta, dve, tri, desať, nehrá žiadnu rolu. Takže je zbytočné niekam sa ponáhľať,„ pokračoval M. Feťko.

Zákon číslo 315 síce hovorí o právach vodičov, ale zároveň aj o ich povinnostiach, na ktoré sa zabúda. Vodič je povinný ísť len takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

Chodci

Aj chodci majú svoje povinnosti, ale ich nedodržiavajú. Zákon hovorí o prednosti, keď vstúpime na priechod pre chodcov. Chodec ale nesmie ohroziť vodičov blížiacich sa k priechodu. Niektorí chodci sa zasa snažia vynucovať si prednosť pred vodičmi.

„Napríklad, často sa stáva, že keď stojíme so žiakom na priechode pre chodcov (ide vtedy podľa zákona o zastavenie vozidla nezávislé od vôle vodiča), tak sa nám ujde aj pár nepekných slov,„ dodal M. Feťko.

Pomalší,

ale bezpečnejší

Hovorí sa, že jediní vodiči, ktorí dodržiavajú predpisy na cestách sú v autoškole. „Sme na ceste najpomalší a dá sa teda povedať, že aj najbezpečnejší. Ak sa dá, tak sa snažíme žiakom vštepovať to, aby nerobili druhým to, čo oni nemajú sami radi, aby brali ohľad na ostatných účastníkov cestnej premávky,„ rozprával M. Feťko.

Vodič by si mal uvedomiť, že zlé zaobchádzanie s autom počas jazdy sa rovná tomu istému, akoby zle zaobchádzal so zbraňou. Môže spôsobiť obrovské škody na životoch i na zdraví. „Vodič by mal ísť len takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť, ak sa niečo stane a aby nedošlo k nejakým škodám. Svoju nervozitu nesmie prejavovať spôsobom jazdy. Mal by ísť tak, aby všade došiel bezpečne,„ dodal M. Feťko.

Monika Maruňáková

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  3. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  1. Metropolis ostáva bez inflačnej doložky
  2. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  3. Druhý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  5. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  6. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  8. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 6 719
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 861
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 074
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 996
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 817
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 2 270
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 2 058

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  2. Monika Ďurajková: ČO SA V PRIEVOZE ZA DVA ROKY PODARILO A NA ČO SA TEŠIŤ II.
  3. Filip Kaľavský: Prvé zasadnutie komisie k osade na Gerbovej ulici za nami
  4. Věra Tepličková: Na severe Nigérie sa už kameňuje
  5. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  6. Unicef Slovensko: Doktorka Irina a jej nový začiatok v Rumunsku
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Ako sa zbaviť depresie a syndrómu vyhorenia?
  8. Jaroslav Polaček: Máme odbehnuté! 99. ročník Medzinárodného maratónu mieru stál za to
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 975
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 672
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 865
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 194
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 554
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 249
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 834
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 692
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Martinčan Juraj Reguli si na prácu v pivovare spomína v dobrom.

Martinčan Juraj Reguli pracoval v pivovare 20 rokov a dobre ho poznal.


54m
Primátor mesta Martin, Ján Danko

Nové moderné areály, štadióny či ihriská. Športová infraštruktúra v Martine prešla v ostatných štyroch rokoch zásadnou premenou.


10 h
Dražkovce jednoznačne vyhrali na ihrisku Turčianskych Kľačian.

Pred štartom súťaže by asi nikto netipoval, že po deviatom kole budú prvé dve miesta tabuľky patriť nováčikom Ďanovej a Kláštoru. Bez víťazstva naďalej zostáva Dubové.


11 h
Salaš pod Smrekovom sa nachádza v tesnej blízkosti Koliby pri Kráľovej studni a Horského hotela Kráľova studňa.

Pohorie je plné salašov či kolíb. Niektoré dokážu prichýliť, iné už veľmi neposlúžia.


18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ak sa pri covide zhorší stav, pohotovosť by pacienta nemala odmietnuť.


1. okt

Nemecký koncern plánuje postaviť ďalšie gigafabriky.


1. okt

Podľa bezpečného analytika je dlhodobé zásobovanie Ukrajiny Západom nereálne.


22 h

Pravidelná údržba vodnej nádrže je nariadená zákonom.


30. sep

Blogy SME

  1. Vladimír Benčík: Malta 3/3 – „Hniezdo zmijí“ - Veľké obliehanie Malty
  2. Monika Ďurajková: ČO SA V PRIEVOZE ZA DVA ROKY PODARILO A NA ČO SA TEŠIŤ II.
  3. Filip Kaľavský: Prvé zasadnutie komisie k osade na Gerbovej ulici za nami
  4. Věra Tepličková: Na severe Nigérie sa už kameňuje
  5. Katarína Chudá: Niko Pirosmani: ťažký osud geniálneho umelca
  6. Unicef Slovensko: Doktorka Irina a jej nový začiatok v Rumunsku
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Ako sa zbaviť depresie a syndrómu vyhorenia?
  8. Jaroslav Polaček: Máme odbehnuté! 99. ročník Medzinárodného maratónu mieru stál za to
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 975
  2. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 7 672
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 865
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 194
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 554
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 249
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 834
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 692
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?