Po tretej premiére sezóny v martinskom Slovenskom komornom divadle
Dajme na chvíľku a na úvod pred divadelným umením prednosť troche potrebnej či dokonca aj zaujímavej štatistiky. Martinské Slovenské komorné divadlo plánuje vo svojej významnej šesťdesiatej jubilejnej sezóne uviesť celkom netradične päť či až šesť premiér. To je počtom o dve až tri viac, ako premiérovalo v predchádzajúcich sezónach. Uvádzaním väčšieho počtu nových inscenácii v rámci jednej divadelnej sezóny prejavuje umelecké vedenie na čele s umeleckým šéfom Milom Kráľom svoju predstavu o fungovaní martinského divadla v meniacej sa filozofii repertoárovej praxe.
A tak sa teda pozrime na štatistické čísla pri dátume 12. marca 2004 Zaznamenajme v rámci ďalšej premiéry Slovenského komorného divadla Martin hneď trojakú skutočnosť. Uvedenie hry írskeho dramatika Johna Millingtona Syngea Prameň svätcov je na martinskej pôde slovenskou premiérou tejto hry. Dramatický autor Synge sa ocitol na divadelnom javisku v Martine rovnako po prvý raz, navyše je jeho hra súčasne treťou premiérou sezóny 2003/2004 a 523. v histórii divadla vôbec.
Premiéra Prameňa svätcov je spoločným dielom praxou prevereného divadelníka v osobnosti režiséra Matúša Oľhu, nemenej skúseného a tvorivého scénografa Jozefa Cillera, spoľahlivo invenčnej tvorkyne kostýmov Márie Cillerovej a všestranného hudobníka Róberta Mankoveckého. Celkom novým, mladým a na pôde nášho martinského divadla aj debutujúcim partnerom skúsenejším kolegom je dramaturg a spoluupravovateľ hry (v tandeme s M.Oľhom) Martin Gazdík.
Inscenácia poskytuje prvoradú hereckú príležitosť dvom protagonistom účinkujúcim v postavách slepcov – Helene Sudickej (Mary Doulová) a Michalovi Gazdíkovi (Martin Doul). Popri nich sa výraznejšie uplatnia ešte František Výrostko ako Timmy a Lucia Jašková v postave Molly Byrneovej, resp. Vladimír Kivader, poslucháč AMU ako Svätec. Ostatní účinkujúci herci martinského divadla, vrátane hosťujúcich študentov herectva AMU, tvoria individualizovaný chór, zasahujúci do hry najmä vo vypätých dejových situáciách. Hra pracuje predovšetkým s inscenovaním zázraku pri navrátení a opätovnej strate zraku dvoch potulných slepých. Na jej pôdoryse sa zviditeľňuje odveký zápas dobra a zla v nás i okolo nás. A to tak v širšej ľudskej pospolitosti - v rozmeroch sveta, ale aj individuálnych osobností, každého trocha cítiaceho človeka. Možno aj každého z divákov, zasiahnutého novou inscenáciou, len nedávno uvedenou v premiére v našom martinskom Slovenskom komornom divadle.
Vlasta Kunovská