Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Šanca odkrojiť z veľkého koláča

Hovoríme s viceprezidentom Zväzu automobilového pr

Slovensko má veľkú šanci stať sa významným výrobcom automobilov. Hovorí sa, že po dobudovaní kapacít dvoch nových automobiliek v Trnave a Žiline by sa malo na Slovensku vyrábať vyše 800-tisíc automobilov ročne. Mnohí už začínajú Slovensko porovnávať k americkému Detroitu, dokonca, prognostici hovoria o tom, že počtom vyrobených automobilov na jedného obyvateľa má Slovensko šancu stať sa svetovou jednotkou. Milan Novotný, generálny riaditeľ akciovej spoločnosti Auto Martin, ktorý je aj viceprezidentom Združenia automobilového priemyslu na Slovensku nie bez dôvodu tvrdí, že aj združenie výrazne prispelo k tomu, že sa automobilový priemysel na Slovensku začal progresívne rozvíjať. Hoci sa v najbližších rokoch metropola Turca – Martin, pravdepodobne, nestane miestom, kde by vyrástol montážny automobilový závod, je tu veľká šanca, že aj tento donedávna silný strojársky región môže na tejto výrobe participovať. Navyše sa ani netají tým, že je aj v jeho záujme, aby si aj Turiec čosi odhryzol z tohto veľkého koláča. Aj o tom sme viedli náš rozhovor.

Skryť Vypnúť reklamu

Automobilový priemysel je už teraz, hoci kapacity automobiliek Pegueotu a Kia sa ešte len budujú, resp. začnú budovať, jednotkou slovenského priemyslu, alebo sa mýlime?

Nemýlite sa. Podiel automobilového priemyslu na slovenskej priemyselnej výrobe činí 25,4 percent, čo je výrazný podiel. Čo je mimoriadne dôležité, celá bilancia zahraničného obchodu automobilového priemyslu bola v minulom roku vysoko pozitívna – predstavovala aktívne saldo zo zahraničného obchodu plus 55,7 miliárd korún. Pozitívna bola aj napriek tomu, že sa do republiky doviezlo za 35 miliárd korún osobných automobilov a náhradných dielov. V automobilovom priemysle bolo v roku 2003 celkom preinvestovaných 21 miliárd korún. Výroba komponentov predstavovala 104 miliárd korún, a to znamená, že ak celková výroba bola 281 miliárd korún, tak viac ako tretinu z tohto čísla tvorila práve výroba komponentov. Práve preto chcem sústrediť pozornosť na to, že je veľmi významné pri finálnej výrobe organizovať výrobu dielov a komponentov pre automobilovú výrobu. Treba zdôrazniť, že automobilová výroba na Slovensku zamestnáva 54 tisíc pracovníkov. To je pomerne vysoké číslo. No a nezanedbateľné je aj to, že vlastne automobilová výroba zasahuje do všetkých odborov, či sú to plasty, izolačné materiály, výkovky, odliatky, plechy, svietidlá, sedačky, nástroje, náradie, ložiská, výrobky z gumy… Teda , táto výroba vlastne odštartovala celý priemysel aj v oblasti rozvoja a vývoja.

Skryť Vypnúť reklamu

Čísla, ktoré ste uviedli, sú zväčša viazané na výrobu automobilov Volks­wagen a na dodávky komponentov pre automobilový priemysel. Máte prehľad o tom, pre ktoré automobily sa na Slovensku vyrábajú komponenty?

Výrobcovia, či dodávatelia, ktorí prišli na Slovensko, samozrejme, vyrábajú už pre viaceré značky automobilky. Dnes sa na Slovensku vyrábajú diely napríklad pre Ford, Daciu, Fiat, Mercedes, Audi, Daewoo, Pegueot, Renault.

V poradí treťou automobilovou továrňou na Slovensku bude Kia, ktorej montážny závod sa bude stavať pri Žiline. Nemajú pravdu tí, ktorí hovoria, že svetoví výrobcovia automobilov si Slovensko vybrali preto, lebo je tu lacná pracovná sila?

To, že sem príde tretia automobilka, čo je nesporný úspech, sa tak trochu bagatelizuje aj takýmito vyjadreniami. Vôbec nesúhlasím s tým, že sem prichádzajú iba vďaka nízkym mzdám. To je prinajmenšom degradovaním celého problému. Uznávam, a to treba povedať, že investori to majú dobre spočítané a rozhodujúca je pre nich aj výška nákladov. Ale je plytké neuznať, že ak berú na zreteľ nejakú krajinu a rozhodnú sa pre ňu, že to nie je to predovšetkým záležitosťou zhodnotenia celého prostredia. A to prostredie na rozvoj automobilového priemyslu sa na Slovensku už jednoznačne vytvorilo. To napokon dokumentujú aj všetky prv spomínané čísla. Aj z tohto logicky investor usudzuje, že v tomto prostredí môže uspieť, že tu nájde dobrú pracovnú silu, ktorú môže zaučiť a pripraviť. No a v neposlednom rade aj to, že je tu vytvorené aj prostredie pre dodávky, čo je tiež mimoriadne dôležité. No a popri tom sú, samozrejme, dôležité ďalšie záležitosti – rozvinutá infraštruktúra, daňový systém. Pretože som sa osobne zúčastňoval s našou spoločnosťou Auto Martin na príprave veľkej investície pre Pegueot v Trnave – od vyhľadania územia po prípravu materiálov na rokovanie vlády pre rozhodovanie, až po výkup pozemkov, tak si viem dobre predstaviť, koľko práce museli odviesť všetci tí, ktorí sa na tom podieľali práve pri tejto akcii a viem to aj oceniť. Myslím si, že je to tiež ukážka schopnosti odborníkov, ale aj politikov, nasmerovať investíciu tam, kam treba. Netreba to podceňovať, ani bagatelizovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Žilina je Martinu bližšie ako Trnava, kde, ako spomínate, bola firma Auto Martin dosť zainteresovaná na príprave veľkej investície. Majú šancu odkrojiť si z tohto nového veľkého koláča aj turčianske firmy?

Mnohí ani nevedia o tom, že sa jedna nemenovaná martinská projekčná firma zúčastnila intenzívne na príprave podkladov. Nebudem ju menovať, ale každopádne to, že aj Martin má v tom tak trochu prsty, je pozitívne. Nebolo by teda správne, aby sa Martin nezúčastnil aj ďalšieho procesu – od zamestnanosti po výrobu komponentov. Sme tak bezprostredne blízko, že je nevyhnutné sa tohto procesu zúčastniť. Jednak to bude proces výstavby, pretože pôjde o veľké objemy a množstvo odborných remeselných prác, technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, veď mnohé fabriky z Martina prispievali napríklad aj k výstavbe závodu Volkswagen, aj v technologickom vybavení a majú už v tejto oblasti veľké skúsenosti. Navyše, budú sa podieľať aj na výstavbe trnavského Pegueotu. Nezanedbateľné bude aj poskytovanie služieb. Nepochybne, taká veľká fabrika ich bude potrebovať obrovské množstvo, takže treba sa už teraz sústrediť na to, čo budú požadovať, v akej úrovni a kvalite a cenách, aby firmy boli pripravené ísť do súťaže. No, a ako som už spomínal, mimoriadne dôležité je to, že sa bude organizovať dodávateľská sieť. A v tom vidím veľkú šancu práve pre Turiec, lebo v blízkom okruhu vyrastajúcej montážnej fabriky sa budú chcieť etablovať niektorí ďalší výrobcovia. Tu môže Martin zohrať veľkú úlohu, ponukou dobrého podnikateľského prostredia. Že sa tu už začína čosi prejavovať, potvrdzuje aj to, že už dnes pripravujeme podklady pre štyri nové fabriky. Tie síce nesúvisia priamo so spomínanou investíciou, ale súvisia s automobilovou výrobou a každopádne môžu sa stať dodávateľmi aj pre tohto výrobcu. Predpoklady pre to, aby tu vyrástli nové kapacity, boli v Martine vytvorené, vďaka tomu, že sa v minulosti intenzívne pracovalo na podkladoch pre rokovanie vlády, ktoré súviseli s východným priemyselným parkom. Útvar hlavného architekta mesta pri tom zohral pozitívnu úlohu. Priemyselný park bol schválený vo vláde, takže tento zákonný predpoklad je už vytvorený. Teraz na tom treba pracovať, pripraviť potrebné plochy, infraštruktúru a ponúknuť ich investorom, ktorí už začínajú mať záujem. Už v tomto roku by sa tam mali stavať dve fabriky. Mohli by tu, teda vyrásť nové subdodávateľské firmy pre automobilový priemysel. To je veľká šanca. Združenie automobilového priemyslu je naklonené tomu pomôcť, veď sme prisľúbili Pegueotu aj Hyundaiu, že im budeme robiť servis, že im pomôžeme orientovať sa medzi slovenskými subdodávateľmi a pomôžeme im rozvíjať túto sieť. Napokon, mne v pozícii viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu to patrí do kompetencie. Určite sa budem snažiť o to, aby sa aj v tomto regióne etablovali.

Vo verejnosti rezonuje aj otázka, či takáto výrazná orientácia na automobilový priemysel neohrozuje ekonomiku pri prípadnej recesii. Myslíte si, že to nie je opodstatnená obava?

Pochopiteľne, v prípade recesie sa to môže stať. Takto môže byť postihnutý každý monokultúrny priemysel či monokultúrna výroba. Každopádne, po vzore automobilového priemyslu sa treba venovať aj iným odvetviam. A to chce len ľudí, ktorí sa do toho zahryznú, tak ako sme sa pred rokmi do toho zahryzli my v Združení automobilového priemyslu. Rovnako to chce aj podporu vládnych a politických garnitúr, aby sa na Slovensku rozvíjali odvetvia, ktoré na to majú šancu. Ak chcete počuť konkrétne, tak napríklad elektronika, ale aj to, čo odbočuje trochu od mojej profesie, a to spracovanie dreva, teda drevársky priemysel. Potom by sa spomínaná miera rizika znižovala.

Ján Kŕč

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 691
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 608
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 910
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 243
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 183
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 593
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 884
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 701
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 595
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

12 h
Hlavná odborníčka ministerstva zdravotníctva SR pre epidemiológiu Henrieta Hudečková.

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

13 h
Ilustračná fotografia.

V meste vytvorili odberové miesta v ZŠ na Ul. Komenského.

16 h
Odberové miesta budú vytvorené aj v Gymnáziu Jozefa Lettricha.

Mesto Martin pre účely skríningového testovania na COVID-19 bude využívať aplikáciu Bookio, prostredníctvom ktorej sa rýchlo a ľahko prihlásite na miesto a čas, ktorý vám vyhovuje.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

13 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

11 h

Muža našli už bez známok života.

18 h

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

20. jan

Už ste čítali?