Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Šanca odkrojiť z veľkého koláča

Hovoríme s viceprezidentom Zväzu automobilového pr

Slovensko má veľkú šanci stať sa významným výrobcom automobilov. Hovorí sa, že po dobudovaní kapacít dvoch nových automobiliek v Trnave a Žiline by sa malo na Slovensku vyrábať vyše 800-tisíc automobilov ročne. Mnohí už začínajú Slovensko porovnávať k americkému Detroitu, dokonca, prognostici hovoria o tom, že počtom vyrobených automobilov na jedného obyvateľa má Slovensko šancu stať sa svetovou jednotkou. Milan Novotný, generálny riaditeľ akciovej spoločnosti Auto Martin, ktorý je aj viceprezidentom Združenia automobilového priemyslu na Slovensku nie bez dôvodu tvrdí, že aj združenie výrazne prispelo k tomu, že sa automobilový priemysel na Slovensku začal progresívne rozvíjať. Hoci sa v najbližších rokoch metropola Turca – Martin, pravdepodobne, nestane miestom, kde by vyrástol montážny automobilový závod, je tu veľká šanca, že aj tento donedávna silný strojársky región môže na tejto výrobe participovať. Navyše sa ani netají tým, že je aj v jeho záujme, aby si aj Turiec čosi odhryzol z tohto veľkého koláča. Aj o tom sme viedli náš rozhovor.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilový priemysel je už teraz, hoci kapacity automobiliek Pegueotu a Kia sa ešte len budujú, resp. začnú budovať, jednotkou slovenského priemyslu, alebo sa mýlime?

Nemýlite sa. Podiel automobilového priemyslu na slovenskej priemyselnej výrobe činí 25,4 percent, čo je výrazný podiel. Čo je mimoriadne dôležité, celá bilancia zahraničného obchodu automobilového priemyslu bola v minulom roku vysoko pozitívna – predstavovala aktívne saldo zo zahraničného obchodu plus 55,7 miliárd korún. Pozitívna bola aj napriek tomu, že sa do republiky doviezlo za 35 miliárd korún osobných automobilov a náhradných dielov. V automobilovom priemysle bolo v roku 2003 celkom preinvestovaných 21 miliárd korún. Výroba komponentov predstavovala 104 miliárd korún, a to znamená, že ak celková výroba bola 281 miliárd korún, tak viac ako tretinu z tohto čísla tvorila práve výroba komponentov. Práve preto chcem sústrediť pozornosť na to, že je veľmi významné pri finálnej výrobe organizovať výrobu dielov a komponentov pre automobilovú výrobu. Treba zdôrazniť, že automobilová výroba na Slovensku zamestnáva 54 tisíc pracovníkov. To je pomerne vysoké číslo. No a nezanedbateľné je aj to, že vlastne automobilová výroba zasahuje do všetkých odborov, či sú to plasty, izolačné materiály, výkovky, odliatky, plechy, svietidlá, sedačky, nástroje, náradie, ložiská, výrobky z gumy… Teda , táto výroba vlastne odštartovala celý priemysel aj v oblasti rozvoja a vývoja.

SkryťVypnúť reklamu

Čísla, ktoré ste uviedli, sú zväčša viazané na výrobu automobilov Volks­wagen a na dodávky komponentov pre automobilový priemysel. Máte prehľad o tom, pre ktoré automobily sa na Slovensku vyrábajú komponenty?

Výrobcovia, či dodávatelia, ktorí prišli na Slovensko, samozrejme, vyrábajú už pre viaceré značky automobilky. Dnes sa na Slovensku vyrábajú diely napríklad pre Ford, Daciu, Fiat, Mercedes, Audi, Daewoo, Pegueot, Renault.

V poradí treťou automobilovou továrňou na Slovensku bude Kia, ktorej montážny závod sa bude stavať pri Žiline. Nemajú pravdu tí, ktorí hovoria, že svetoví výrobcovia automobilov si Slovensko vybrali preto, lebo je tu lacná pracovná sila?

To, že sem príde tretia automobilka, čo je nesporný úspech, sa tak trochu bagatelizuje aj takýmito vyjadreniami. Vôbec nesúhlasím s tým, že sem prichádzajú iba vďaka nízkym mzdám. To je prinajmenšom degradovaním celého problému. Uznávam, a to treba povedať, že investori to majú dobre spočítané a rozhodujúca je pre nich aj výška nákladov. Ale je plytké neuznať, že ak berú na zreteľ nejakú krajinu a rozhodnú sa pre ňu, že to nie je to predovšetkým záležitosťou zhodnotenia celého prostredia. A to prostredie na rozvoj automobilového priemyslu sa na Slovensku už jednoznačne vytvorilo. To napokon dokumentujú aj všetky prv spomínané čísla. Aj z tohto logicky investor usudzuje, že v tomto prostredí môže uspieť, že tu nájde dobrú pracovnú silu, ktorú môže zaučiť a pripraviť. No a v neposlednom rade aj to, že je tu vytvorené aj prostredie pre dodávky, čo je tiež mimoriadne dôležité. No a popri tom sú, samozrejme, dôležité ďalšie záležitosti – rozvinutá infraštruktúra, daňový systém. Pretože som sa osobne zúčastňoval s našou spoločnosťou Auto Martin na príprave veľkej investície pre Pegueot v Trnave – od vyhľadania územia po prípravu materiálov na rokovanie vlády pre rozhodovanie, až po výkup pozemkov, tak si viem dobre predstaviť, koľko práce museli odviesť všetci tí, ktorí sa na tom podieľali práve pri tejto akcii a viem to aj oceniť. Myslím si, že je to tiež ukážka schopnosti odborníkov, ale aj politikov, nasmerovať investíciu tam, kam treba. Netreba to podceňovať, ani bagatelizovať.

SkryťVypnúť reklamu

Žilina je Martinu bližšie ako Trnava, kde, ako spomínate, bola firma Auto Martin dosť zainteresovaná na príprave veľkej investície. Majú šancu odkrojiť si z tohto nového veľkého koláča aj turčianske firmy?

Mnohí ani nevedia o tom, že sa jedna nemenovaná martinská projekčná firma zúčastnila intenzívne na príprave podkladov. Nebudem ju menovať, ale každopádne to, že aj Martin má v tom tak trochu prsty, je pozitívne. Nebolo by teda správne, aby sa Martin nezúčastnil aj ďalšieho procesu – od zamestnanosti po výrobu komponentov. Sme tak bezprostredne blízko, že je nevyhnutné sa tohto procesu zúčastniť. Jednak to bude proces výstavby, pretože pôjde o veľké objemy a množstvo odborných remeselných prác, technologických dodávok. Tu vidím veľkú príležitosť, veď mnohé fabriky z Martina prispievali napríklad aj k výstavbe závodu Volkswagen, aj v technologickom vybavení a majú už v tejto oblasti veľké skúsenosti. Navyše, budú sa podieľať aj na výstavbe trnavského Pegueotu. Nezanedbateľné bude aj poskytovanie služieb. Nepochybne, taká veľká fabrika ich bude potrebovať obrovské množstvo, takže treba sa už teraz sústrediť na to, čo budú požadovať, v akej úrovni a kvalite a cenách, aby firmy boli pripravené ísť do súťaže. No, a ako som už spomínal, mimoriadne dôležité je to, že sa bude organizovať dodávateľská sieť. A v tom vidím veľkú šancu práve pre Turiec, lebo v blízkom okruhu vyrastajúcej montážnej fabriky sa budú chcieť etablovať niektorí ďalší výrobcovia. Tu môže Martin zohrať veľkú úlohu, ponukou dobrého podnikateľského prostredia. Že sa tu už začína čosi prejavovať, potvrdzuje aj to, že už dnes pripravujeme podklady pre štyri nové fabriky. Tie síce nesúvisia priamo so spomínanou investíciou, ale súvisia s automobilovou výrobou a každopádne môžu sa stať dodávateľmi aj pre tohto výrobcu. Predpoklady pre to, aby tu vyrástli nové kapacity, boli v Martine vytvorené, vďaka tomu, že sa v minulosti intenzívne pracovalo na podkladoch pre rokovanie vlády, ktoré súviseli s východným priemyselným parkom. Útvar hlavného architekta mesta pri tom zohral pozitívnu úlohu. Priemyselný park bol schválený vo vláde, takže tento zákonný predpoklad je už vytvorený. Teraz na tom treba pracovať, pripraviť potrebné plochy, infraštruktúru a ponúknuť ich investorom, ktorí už začínajú mať záujem. Už v tomto roku by sa tam mali stavať dve fabriky. Mohli by tu, teda vyrásť nové subdodávateľské firmy pre automobilový priemysel. To je veľká šanca. Združenie automobilového priemyslu je naklonené tomu pomôcť, veď sme prisľúbili Pegueotu aj Hyundaiu, že im budeme robiť servis, že im pomôžeme orientovať sa medzi slovenskými subdodávateľmi a pomôžeme im rozvíjať túto sieť. Napokon, mne v pozícii viceprezidenta Združenia automobilového priemyslu to patrí do kompetencie. Určite sa budem snažiť o to, aby sa aj v tomto regióne etablovali.

Vo verejnosti rezonuje aj otázka, či takáto výrazná orientácia na automobilový priemysel neohrozuje ekonomiku pri prípadnej recesii. Myslíte si, že to nie je opodstatnená obava?

Pochopiteľne, v prípade recesie sa to môže stať. Takto môže byť postihnutý každý monokultúrny priemysel či monokultúrna výroba. Každopádne, po vzore automobilového priemyslu sa treba venovať aj iným odvetviam. A to chce len ľudí, ktorí sa do toho zahryznú, tak ako sme sa pred rokmi do toho zahryzli my v Združení automobilového priemyslu. Rovnako to chce aj podporu vládnych a politických garnitúr, aby sa na Slovensku rozvíjali odvetvia, ktoré na to majú šancu. Ak chcete počuť konkrétne, tak napríklad elektronika, ale aj to, čo odbočuje trochu od mojej profesie, a to spracovanie dreva, teda drevársky priemysel. Potom by sa spomínaná miera rizika znižovala.

Ján Kŕč

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 596
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 5 008
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 001
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 781
  6. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 677
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 516
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 096

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Mäsožravá rastlina?... 2022
  2. Miroslav Hanko: Sú predčasné voľby tá správna medicína..??
  3. Věra Tepličková: Heger a iní alfa samci
  4. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  6. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  7. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 881
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 331
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 034
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 400
  5. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 110
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 782
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 620
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 462
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Kalamita poriadne zamestnala aj cestárov.

Mimoriadna situácia platí v celom Žilinskom kraji.


5 h
Pred reprezentačnou prestávkou sa Martinu podarilo zdolať Trnavu.

Pred reprezentačnou prestávkou si Martinčania o niečo zdvihli náladu víťazstvom na ľade Trnavy. Po stretnutí sa skloňovali dve mená Miloš Fafrák a Vladimír Glosár.


6 h
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


7 h
Výdatné sneženie komplikuje dopravu.

Správa ciest vyhlásila mimoriadnu situáciu v celom kraji.


23 h

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Kresba z bloku: Mäsožravá rastlina?... 2022
  2. Miroslav Hanko: Sú predčasné voľby tá správna medicína..??
  3. Věra Tepličková: Heger a iní alfa samci
  4. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  5. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  6. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  7. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  8. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 881
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 331
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 034
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 400
  5. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 110
  6. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 2 782
  7. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 620
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 462
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?