Braňo Gregor
Rozdiel v životnej úrovni Bratislavčanov a Turčanov je evidentný podľa viacerých kritérií. Napríklad v porovnaní nezamestnanosti priemerných miezd, počte ponúkaných pracovných miezd. Preto je potešiteľné, že výstavbou automobilky Kia Motors koncernu Hyundai dostanú Turčania nové pracovné príležitosti v neďalekej Tepličke nad Váhom. Ak sa naplnia sľuby premiéra Mikuláša Dzurindu, že diaľničná trasa Bratislava – Žilina – Košice bude hotová do roku 2010 a prepojenie Žilina – Martin bude súčasťou urýchlenej etapy, do novej automobilky sa bude dať docestovať osobným automobilom z Martina v priebehu desiatich až pätnástich minút. Samozrejme, treba sa postarať aj o rýchle železničné spojenie medzi turčianskymi mestami a Žilinou. To by ale nemal byť problém, lebo už v súčasnosti je možné cestovať vlakom napríklad z Turčianskych Teplíc do Žiliny za necelú trištvrtehodinu. Preto by nemal byť problém cestovať do práce do Tepličky nad Váhom ani pre obyvateľov Turčianskych Teplíc, kde je v meste a okolí veľmi slabá ponuka práce a vyššia nezamestnanosť ako v okrese Martin. Automobilka v Tepličke nad Váhom by mohla pomôcť aj oživeniu železničnej osobnej i nákladnej dopravy, ktorá je na trase medzi Martinom a Turčianskymi Teplicami v útlme. Horný Turiec prišiel o drevársku výrobu, strojárska výroba v južnej časti Turca takmer neexistuje a poľnohospodárstvo má neistú budúcnosť a predpokladá sa, že sa bude rozvíjať extenzívnym spôsobom. Z núdze ale treba urobiť cnosť, pretože vďaka tomu, že do Turca nepribudne obrovská fabrika, budú tu lepšie podmienky pre rekreačnú turistiku a agroturistiku, pestovanie zdravých potravín, salašníctvo a ak sa podarí pozviechať aj kúpeľníctvu, Turiec by sa mohol stať naozaj peknou záhradkou v strede Slovenska, aj keď v poslednom čase to vyzeralo, že tu budú stavať iba zahraničné firmy, ktoré potrebujú v prvom rade lacnú pracovnú silu na neatraktívnu manuálnu prácu. Turcu pomôže aj diaľnica.
Do centier letného a zimného turistického ruchu, akými sú Jasenská a Valčianska dolina, Martinské hole, alebo Blatnická a Gaderská dolina a všetky podhorské obce Malej a Veľkej Fatry, pocestujú kvôli ľahkému prístupu po diaľnici nielen cudzinci, ale aj manažéri a zamestnanci fabrík zo širokého okolia. Priestor medzi Martinom a Žilinou sa stane po Bratislave a Košiciach treťou najsilnejšou priemyselnou oblasťou Slovenska s viac ako 150 tisíc obyvateľmi, ktorí budú žiť v okruhu tridsiatich kilometrov. Keby toto pred niekoľkými rokmi niekto povedal, sotva by sme mu uverili, ale v súčasnosti, aj keď fabrika na automobily ešte nestojí a podniky, s ktorými bude spolupracovať, ešte neexistujú, alebo nedosahujú ani zďaleka konečnú veľkosť, to vyzerá, že naozaj svitá na lepšie časy.