Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Kedy treba volať a čakať záchrannú službu?

V ostatnom čase sme dostali do redakcie niekoľko ústnych sťažností občanov, ktorí si ťažkali na to, že keď vytočili číslo záchrannej služby 155, na zdravotníckom operačnom stredisku (dispečingu) ich odkázali buď na ošetrujúceho lekára pacienta alebo na pohotovostnú službu.

Zašli sme za vedúcou lekárkou Záchrannej zdravotnej služby v Martinskej fakultnej nemocnici Annou Vargovou, ktorá nám objasnila situáciu okolo martinskej „záchranky„. V priebehu 24 hodín zazvoní na operačnom stredisku Záchrannej zdravotnej služby v Martinskej fakultnej nemocnici 40 až 60 telefonátov. Z tohto počtu tiesňové výzvy predstavujú iba osem až desať telefonátov. Zhruba päť až šesť telefonátov presmerujú pracovníci dispečingu na lekársku službu prvej pomoci alebo na ošetrujúceho lekára pacienta. Časť telefonátov sú rady po telefóne a všeobecné informácie vo vzťahu k zdraviu. Okrem toho dispečing záchranky do veľkej miery zaťažujú zneužitia čísla 155, najmä zo strany zabávajúcich sa detí, ale aj dospelých. Zbytočne blokujú linku a oberajú zdravotníkov o čas.

Skryť Vypnúť reklamu

„Stáva sa, že prídu naraz práve dve naliehavé výzvy, keď je naše jediné akčné vozidlo v teréne. Vtedy prehlasujeme výzvu buď na ošetrujúceho lekára, na lekársku službu prvej pomoci alebo na lekára, ktorý sa nachádza najbližšie pri mieste nehody, udalosti a pod. Niekedy sa teda stane, že záchranka nepríde hneď, ale podľa časových možností, keď ošetrí iného naliehavého pacienta a odovzdá nemocnici, alebo keď prekoná potrebnú vzdialenosť,„ rozprávala A. Vargová. Jediná martinská záchranka „operuje„ v celom regióne okresu Martin s akčným rádiusom 25 až 30 km. Takisto v susednom okrese Turčianske Teplice má záchranná služba len jedno vozidlo. Finančné prostriedky od finančných poisťovní určené pre záchrannú službu na viac nestačia. Laická verejnosť je všeobecne veľmi slabo informovaná o tom, kedy je nutné volať záchrannú službu a kedy stačí osloviť pohotovosť. A. Vargová nám vysvetlila: „Záchranná služba chodí k stavom, ktoré vznikajú náhle a ktoré ohrozujú pacienta na živote, alebo sú to stavy, kedy by omeškanie znamenalo závažný posun v zdravotnom stave pacienta. Do indikačného poľa záchrannej služby patria závažné zdravotné ťažkosti, ktoré súvisia najmä s troma základnými životnými systémami – s dýchaním, vedomím, obehovým aparátom a srdcom. Sú to aj ďalšie urgentné stavy, ako sú vážne úrazy u dospelých a detí, zranenia pri dopravných nehodách, pri práci a akútne ochorenia detí s ohrozením na živote i malé percento hroziacich predčasných pôrodov„.

Skryť Vypnúť reklamu

O tom, či záchranná služba pôjde k nahlásenému prípadu alebo nie, rozhoduje kvalifikovaná zdravotná sestra alebo zdravotnícky záchranár. Ich úlohou je posúdiť výzvu, získať potrebné množstvo informácií a rozhodnúť, či prípad „patrí“ záchrannej službe alebo pohotovosti. Nejednoznačné prípady konzultuje s lekárom. Buď potom vyšle k chorému „záchranku„ alebo odporučí občana obrátiť sa na dispečing martinskej polikliniky. Všetko závisí od povahy výzvy, od udávaných ťažkostí a naliehavosti.

(nki)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 102
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 040
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 432
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 649
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 291
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 794
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Miroslav Chudý.

Novým hlavným trénerom Martina sa stal Miroslav Chudý. Asistentmi budú Ladislav Spišiak a Marek Žila.

3 h
V Turčianskych Tepliciach otvorila samospráva odberové miesto už vo štvrtok.

Odberové miesta na skríningové testovanie občanov na ochorenie covid-19 otvorili vo štvrtok v Turci samosprávy Turčianskych Teplíc a Turčeka, v Kláštore sa testuje od stredy.

8 h
Aj napriek dištančnému vzdelávaniu má väčšina žiakov známok dostatok, polročné výkazy dostanú včas.

Väčšina žiakov ukončí prvý školský polrok včas. Niektorým študentom budú individuálne predlžovať polročnú klasifikáciu do konca marca.

11 h
Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?