Jedným z novovytvorených špecializovaných úradov, ktorý vznikol na základe zákona 453/2003, je aj Územný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine. S jeho riaditeľkou Marianou Revúsovou sme hovorili o zmenách, ktoré vytvorenie novej inštitúcie prinieslo do praxe.
Čo podstatné sa vytvorením Územného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine zmenilo?
Predovšetkým sa zmenilo to, že do pôsobnosti novovzuniknutého Územného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine patria inštitúcie z okresu Martin – úrad práce a odbor sociálnych vecí a z okresu Turčianske Teplice taktiež odbor sociálnych vecí bývalého okresného úradu a bývalý okresný úrad práce, ktorého kompetencie sú zúžené na poskytovanie služieb v zamestnanosti pre uchádzačov o zamestnanie. Odbor sociálnych vecí zostal v podstate v pôvodnej zostave a bude poskytovať služby tak, ako to bolo doteraz, len organizačne bude spadať pod martinský územný úrad. Dôležitou zmenou je to, že na základe zákona číslo 461/2003, s účinnosťou od prvého januára, prešli niektoré kompetencie na sociálnu poisťovňu. To znamená, že uchádzačov o dávku podpory v nezamestnanosti budú vybavovať sociálne poisťovne. Rovnako od nás odišla agenda platenia príspevkov na poistenie v nezamestnanosti, ktoré tiež prešli do kompetencie sociálnej poisťovne. To sú zásadné zmeny v oblasti služieb v zamestnanosti.
Môžete bližšie špecifikovať to, čo zostalo vo vašej kompetencii, myslíme tým kompetencie z tej činnosti, ktorú zabezpečoval bývalý úrad práce?
Zostala nám evidencia uchádzačov o zamestnanie, pomoc pri hľadaní vhodného zamestnania, pomoc pri zmene a voľbe zamestnania a uplatňovanie nástrojov aktívnej politiky trhu práce.
To znamená, že aj po tejto zásadnej zmene platí, že kontakt s nezamestnanými je aj naďalej jednou z nosných činností novovzniknutého územného úradu?
Áno, kontakt s uchádzačom o zamestnanie, zostáva primárnou záležitosťou činnosti úradu práce – dnes odboru služieb zamestnanosti. Táto činnosť, hoci je organizačne inak rozčlenená, zostáva stopercentne zachovaná.
Veľa roboty v najbližšom čase, zrejme, čaká odbor sociálnych vecí, pretože v agende zostalo viacero nevybavených žiadostí a navyše, niektoré zákony sa už zmenili, prípadne sa ešte menia...
Skutočne na odboroch sociálnych vecí majú teraz mimoriadne veľa práce. Tá je ešte sťažená tým, že rozhodujú o každej žiadosti občana a zároveň prehodnocujú už priznané dávky, pričom ide o množstvo nárazovej práce, ktorú treba administratívne spracovať. Od prvého januára je v platnosti zákon o hmotnej núdzi, ktorý v podstatnej miere ovplyvňuje bývalé dávky sociálnej pomoci, tiež zákon o životnom minime, zákon o prídavkoch na dieťa a na tejto schôdzi parlamentu sa opätovne prejednáva zákon o sociálnej pomoci. Je to veľa zmien naraz, preto prosíme občanov, ktorí budú žiadať najmä o dávky v hmotnej núdzi, o toleranciu a trpezlivosť. Do 29. februára musíme prehodnotiť dávky v hmotnej núdzi. Dosť výrazná zmena je aj v tom, že sa budú poskytovať mesiac pozadu. Za január, aby obdobie prechodu a ľudia nezostali bez peňazí, bude vyplácanie dávok v núdzi riešené preddavkom.
Ako ste zvládli začiatok roka, keď nielenže bolo treba realizovať podstatné zmeny vyplývajúce z reformy, ale aj vybavovať občianske záležitosti?
S pochopením všetkých mojich kolegov ktorých sa zmena dotýka, a vďaka práci mojej predchodkyni pani Eve Škutchanovej, ktorá do 31.decembra minulého roku pôsobila vo funkcii koordinátora pre Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Martine, sme to zvládali v rámci vytvorených podmienok dobre. Za dôležité považujem, že žiadne sťažnosti zo strany klientov sme nezaznamenali.
(jk)