Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Dlhé čakanie na dobrú vlnu

Príbeh dvoch slovenských rekordov, za ktorými cest

V jednej kancelárii jednej firmy v Martine nájdete dvoch mladých mužov oddaných športu, ktorý ako jediný umožní športovcovi letieť spolu s orlami, spolu s kráľmi vzduchu kĺzať povetrím na tepelných „bublinách„. Ďalší dvaja muži, ktorí rozšírili slávu martinského bezmotorového lietania. Branislav Jesenský (34) a Tibor Frátrik (33).

Sú to ambiciózni muži.

Založili pred troma rokmi s jedným priateľom z Popradu Slovenské plachtárske centrum, ktoré sídli na letisku v Tomčanoch a ako spolok majiteľov vetroňov umožňuje záujemcom lietať každý deň v týždni. Ich ambíciou je v Martine vytvoriť moderné centrum bezmotorového lietania s plachtárskou školou a kontaktmi po celom svete. Za tie tri roky tu prilákali pilotov z Nemecka, Anglicka, Francúzska, Švédska, Rakúska... Jedným slovom vytvárajú platformu, ktorá by slúžila všetkým plachtárom na Slovensku z rôznych aerolubov a sústredila najlepších z najlepších. Aby tu spolu trénovali, navzájom sa ovplyvňovali, súťažili, ale aj obohacovali sa, čo by prinieslo lepšie výsledky a rýchlejší výkonnostný rast mladých pilotov. Lebo vrcholové bezmotorové lietanie je šport skôr pre „starších pánov„, skúsenosti v ňom hrajú veľmi veľkú úlohu.

Skryť Vypnúť reklamu

Slovenské plachtárske centrum má už za sebou prvé výrazné úspechy. Vlani sa majstrom SR v klubovej triede stal Tibor Noga a vo voľnej triede Braňo Jesenský. Už druhý rok sa stali najlepším klubom na Slovensku...

My sa však chceme vydať po ich stopách, ktoré koncom minulého roka viedli až do Austrálie.

Rôzni ľudia rôzne trávia zimu.

Mnohí plachtári, najmä z Európy, sa na čas sťahujú do Austrálie. Prečo? Tibor Frátrik: „U nás zima znemožní lietanie na pol roka, takže Austrália ponúka možnosť nevypadnúť z tréningového režimu, čo potom pomáha pri rozlietaní sa do novej sezóny, ale predovšetkým - je to krajina, kde sú jedny z najlepších termických podmienok na svete na plachtenie. Doslova plachtársky raj. Práve to využívajú mnohí na podobné expedície, akú sme podnikli aj my. Expedície, cieľom ktorých sú rekordné prelety či mimoriadne výkony.„

Skryť Vypnúť reklamu

Martinčania neboli na druhej strane Zemegule prvý raz. Tohto roku však využili fakt, že majitelia jediného slovenského vetroňa voľnej triedy Nimbus 4D prvý raz poslali v kontajneri do Austrálie tento výborný stroj a práve na ňom sa snažili zdolať slovenské rekordy v dĺžke letu na trojuholníkovej trase a v rýchlosti preletu. Mimochodom, je to presne ten istý vetroň, na ktorom vybojoval ďalší Martinčan Jozef Kožár výborné 6. miesto na vlaňajších majstrovstvách sveta v Poľsku...

Corowa, mestečko

s 1500 obyvateľmi.

Tu pred troma rokmi vybudoval jeden Holanďan veľké plachtárske stredisko. Sem sa schádzajú každú zimu piloti z celého sveta, aby si užili neobyčajné austrálske leto a austrálsku klímu. Práve počasie je totiž hlavným lákadlom krotiteľov vetra.

Skryť Vypnúť reklamu

Malá martinská výprava (traja chlapci a ich manželky) bola v permanencii len čo vybalila kufre. Zaujímavé, že zo všetkých dní dvojtýždňového pobytu boli na počasie najlepšie dva - ten prvý a ten posledný.

Boli priadne prekvapení, že len čo dorazili, už im domáci znalci miestnej klímy hovorili - leťte, máte výborné počasie... A tak martinská dvojica musela zabudnúť na šok zo zmeny zemepisného i časového pásma a nasadla. Navyše, prvý raz sa vydali v Nimbuse na dlhší let, doma si iba precvičovali ako zaobchádzať s lietadlom, čo má rozpätie krídel 26 metrov, váži vyše 800 kilogramov a má vlastný štartovací motor... Napokon boli veľmi blízko rekordu, keby sa boli v závere vybrali na západ a nie na sever, boli by sa tešili už hneď pri prvom štarte. Ten priniesol vyše 700 kilometrov na austrálskom nebi. Skvelý výkon... Bol to naozaj výborný deň, pretože na základni sa dozvedeli, že jeden nemecký pilot úspešne zvládol tisíckilometrový prelet!

Keď sme sa pýtali, ako si inak užívali letný decembrový pobyt v Austrálii, Braňo Jesenský sa iba usmial: „Budete sa čudovať, ale skoro každý deň sme boli vo vzduchu, lebo počasie to dovoľovalo. Azda s výnimkou dvoch dní, keď pršalo. To sme si s partnerkami urobili výlet. Ale celkove náš pobyt nebol žiadnym výletom, ale vyslovene športovou expedíciou. Lietali sme, ak dobre počítam, dvanásťkrát, vo vzduchu sme strávili okolo 60 hodín a nelietali tisíce kilometrov. Snažili sme sa využiť každé počasie, ktoré bolo ako-tak letové. A vždy sme sa snažili o rekordné lety. To sme už museli každé ráno vopred ohlásiť a naprogramovať ako úlohu do počítačov. Vždy nám však čosi, samozrejme myslím na počasie, urobilo v našich zámeroch škrt. Až prišiel posledný deň a s ním opäť špičkové počasie...„

Jedenásť pokusov.

Priniesli síce veľa zážitkov nad austrálskou rovinou, ale nepriniesli rekord. Stále bolo čosi proti, raz sa otočila búrka, inokedy zistili, že ten smer, ktorý si dole naplánovali, nie je správny, pretože ideálne podmienky sú napríklad severnejšie, alebo zistili, že lepšie bolo zvoliť opačné poradie otočných bodov (lieta sa na trojuholníkovej trase)... T. Frátrik: „Stále je to hra s počasím, hádanie a triafanie sa. A keď chcete dosiahnuť skutočne špičkový výkon, tak musíte mať nielen dobrý odhad, ale aj dobrých radcov a navyše, aj príroda vám musí byť naklonená...„

Počasie v Austrálii, tak ako všetko, je iné než u nás. Obaja Martinčania nám dlho vysvetľovali tajomstvá meteorológie a špeciálne tej austrálskej. Pretože je to rovina, je tam ráz a vývoj počasia viac predvídateľný, než v našich horách. Podstatné je, že „chodí“ v akýchsi cykloch, takže vedeli a domorodci ich o tom ubezpečovali, že počas ich pobytu sa dočkajú podobných podmienok, aké boli hneď prvý deň. Čo osud nechcel, bol to deň posledný. Už vlastne mali zbalené kufre, keď sa vydali na posledný pokus.

Miestny znalec John Buchanan, ktorý sa o martinských pilotov priateľsky staral po celý čas a zásoboval ich každý večer množstvom vlastnoručne pripravených stejkov, ich už vopred upozorňoval, že „dobrá vlna„ sa blíži. A keďže medzitým boli Vianoce, naši ho požiadali, aby si už dal pauzu v stejkovej sérii a urobil im na večeru rybu. A tak na Štedrý deň si pochutili na lososovi...

Mysľami boli ale „tam hore„.

Vnímali, že čas sa im kráti, ale zároveň vedeli, že jednu príležitosť ešte dostanú. Hovorí Braňo Jesenský: „Ešte žiadny slovenský pilot nepreletel vo vetroni 1000 kilometrov. Ten posledný deň sme sa o to mohli pokúsiť, dnes s odstupom času vieme, že počasie tomu žičilo. My sme však nechceli riskovať, chceli sme priniesť domov to, po čo sme sem išli, a preto sme si vytýčili trať, ktorá zaručovala, že zmeníme rekordné hodnoty...„

Martinčania sa kĺzali ponad typickú austrálsku krajinu, kde na rovinách sa s pravidelnosťou objavujú staviská fariem a parcely polí pripomínajú šachovnicu. Dobre zvolili otočné body, smer a všetko ostatné, a tak po pristátí sa mohli tešiť spolu s najbližšími - oba rekordy padli (zhodou okolností oba dovtedy platné boli tiež z jedného letu v roku 1988). Jesenský s Frátrikom preplachtili na trojuholníkovej trase celkove 808 km priemernou rýchlosťou l23,8 km za hodinu. Vo vzduchu teda strávili 6 hodín a 31 minút.

A možno, len čo vyšli z kokpitu, spolu s radosťou z rekordu pocítili v kútiku duše aj čosi ako nevyužitú šancu. Bola ňou „tisícka„. Tá už priam máta slovenských pilotov a niet špičkového plachtára, ktorý by nemal svoj tajný osobný plán, kde, kedy a ako ju on, ako prvý Slovák, zdolá. Na Slovensku sa to nedá, a tak každý snuje svoje zahraničné plány. Aj Braňo Jesenský s Tiborom Frátrikom počas vlaňajšieho pobytu v Austrálii mysleli i hovorili o tejto najväčšej výzve slovenských plachtárov. A hovoria o nej aj dnes. Aj oni majú svoj tajný plán. Možno tento rok v Austrálii. Ktovie...Igor Gabaj

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 557
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 108
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 180
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 862
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 261
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 334
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 879
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 960
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 792
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?