V článku Pootvorená školská Pandorina skrinka (zo dňa 25. novembra), ktorého témou sú problémy súvisiace so žiakmi rómskeho etnika v ZŠ na Ul. M.R. Štefánika vo Vrútkach, sme okrem iného uviedli možnosť ich riešenia, a to umiestením problémových rómskych detí do Špeciálnej základnej školy (ŠZŠ) v Martine. Ozval sa nám riaditeľ tejto školy Peter Filip, aby upresnil niektoré naše informácie. Z listu citujeme: „Zároveň je uverejnená údajná informácia riaditeľky ZŠ na Ul. M.R. Štefánika Eriky Repkovej o urýchlení „premiestnenia„ konštatovaním: „... riaditeľ osobitnej školy, vraj, prisľúbil, že všetko vyššie spomenuté (myslia sa tým vyjadrenia psychológa, pedagóga, a rodiča týkajúce sa zrejme premiestnenia) nebude požadovať...„. Neviem, ktorého riaditeľa osobitnej školy má autor článku na mysli, pretože neuvádza jeho meno ani adresu školy. Okrem toho názov osobitná škola je od roku 2000 zrušený. Pokiaľ by niektorý čitateľ nadobudol dojem, že taký prísľub mohol dať riaditeľ ŠPŠ v Martine, tak ho ubezpečujem, že som tak neurobil.
V zmysle ochrany dieťaťa z neodborného, resp. neopodstatneného zaradenia-preradenia dieťaťa do ŠZS akéhokoľvek typu je uzákonený postup. V jeho rámci sa uskutočňuje dôsledná medicínska, psychologická, pedagogická a špeciálnopedagogická diagnostika. V celom procese diagnostikovania dieťaťa sa spolupracuje s jeho zákonným zástupcom, ktorý má konečné slovo. Bez súhlasu rodiča sa nemôže žiadna zmena v obvyklom vzdelávaní dieťaťa urobiť. V celom procese zaraďovania nikto nezisťuje, akej je dieťa národnosti a pod., ale aké má problémy, ako mu pomôcť v ich prekonávaní. ŠZŠ v Martine poskytuje pedagogické služby už 55. školský rok, a to jedine žiakom s mentálnym postihnutím.
Na požiadanie primátora Vrútok som sa zúčastnil ako konzultant na porade mestskej školskej rady. Prezentoval som tu praktické skúsenosti z práce so žiakmi rómskeho etnika. V prvom rade si myslím, že problém by sme nemali hodnotiť a riešiť pod vplyvom negatívnych emócií a predsudkov k inej národnosti. Pochybujem, že v ZŠ na Ul. M.R. Štefánika vo Vrútkach nejaký Róm je. V našej škole je vyšší počet detí, ktoré pochádzajú z menej podnetného rodinného prostredia a všeobecne sú pomenúvaní ako Rómovia, ale nemajú rómsku národnosť. Nikto nemá právo určovať niekomu národnosť. Považujem za vhodnejšie, ak budeme hovoriť skôr o deťoch vychovávaných v málopodnetnom sociálnom prostredí, žiakoch s problémami v správaní, prispôsobení sa dodržiavaní všeobecne uznávaných hodnôt a pravidiel, pretože tým sa stávajú školsky i spoločensky problémovými.
Vzhľadom na to, že v obvode ZŠ na Ul. M.R. Štefánika viacerí žiaci pochádzajú z menej podnetného rodinného prostredia a z demografického vývoja je pravdepodobné, že budú každým rokom pribúdať, je rentabilné riešiť problém koncepčne. Na porade som navrhoval viaceré organizačné riešenia, ktoré naša legislatíva umožňuje. Napríklad, je možné zriadenie triedy pre osobitne výchovne a prospechovo oneskorených žiakov, špeciálnu triedu pre žiakov s poruchami školskej prispôsobivosti, v ktorých je znížený celkový počet žiakov a pod. Je možné v zmysle smernice MŠ SR vypracovať v rámci pokusného overovania rôzne projekty zamerané na iné formy i obsah vzdelávania, ktorý by vyhovoval deťom s problémami a pod. Ďalšími predpokladmi riešenia sú zmeny pedagogických prístupov k deťom s problémami, osvojovanie si nových pedagogických zručností, didaktických postupov.
Uvedené organizačné riešenia si však vyžadujú nároky na odbornosť a ochotu riešiť problém zo strany školy a jej zriaďovateľa. Popísané problémy však nesúvisia len so školou, ale majú významný sociálny i ekonomický rámec. Je faktom, že problémy s deťmi z menejpodnetného rodinného prostredia sú celospoločenskými a na ich riešení musia participovať viaceré rezorty a i verejnosť.„(mm)