V Turčianskych Tepliciach došlo po roku 1989 k útlmu strojárskeho a drevárskeho priemyslu a ukázala sa potreba rozvíjať turistický ruch. V meste pribudlo niekoľko ubytovacích a stravovacích zariadení a pred niekoľkými mesiacmi začala aj výstavba nového kúpeľného areálu, ktorá ale v súčasnosti nepokračuje, lebo noví majitelia kúpeľov sa rozhodli najskôr investovať do modernizácie existujúcich liečebných domov. Samozrejme, na vytvorenie kvalitných podmienok pre rozvoj kúpeľníctva a turistického ruchu je potrebná dobrá spolupráca radnice a poslancov mestského zastupiteľstva s podnikateľmi, najmä s tými, ktorí podnikajú v kúpeľnej zóne.
Chcú madlhšie otvorené
Predminulý týždeň sa uskutočnilo stretnutie primátora Turčianskych Teplíc Jozefa Turčányho s podnikateľmi prevádzkujúcimi ubytovacie a stravovacie zariadenia a pohostinstvá. Témou stretnutia boli podmienky všeobecne záväzného nariadenia, v ktorom sú stanovené prevádzkové a predajné hodiny v spomínaných zariadeniach. Miestni podnikatelia mali pripomienky k tomu, že všetci z nich nemajú rovnaké podmienky a tí, ktorí podnikajú v užšom kúpeľnom pásme, by potrebovali mať dlhšie prevádzkové hodiny, aby splnili požiadavky klientov. Jozef Turčány im povedal, že prioritou v meste sú kúpele a ostatné prevádzky by nemali rušiť kúpeľných hostí. Podnikanie v centre Turčianskych Teplíc by malo byť v súlade s kúpeľným režimom. Účastníci tohto stretnutia sa dohodli, že môžu svoje pripomienky k spomínanému všeobecne záväznému nariadeniu mesta zaslať radnici do konca novembra. Samozrejme, záleží na poslancoch mestského zastupiteľstva, či s nimi budú súhlasiť. Vedúci Spoločného obecného úradu v Turčianskych Tepliciach Milan Litva na tomto stretnutí predstavil aj koncepciu riešenia dopravy v centre mesta v súvislosti s rekonštrukciou pešej zóny a okrajovo sa hovorilo aj o daniach. Ak sa má turistický ruch v Turčianskych Tepliciach rozvíjať rýchlejšie, je potrebné, aby došlo k dohode podnikateľov a radnice aj v týchto oblastiach. Po vstupe Slovenska do Európskej únie už mesto nebude vyberať poplatky za predaj alkoholu a cigariet a jedným z možných riešení, ako nahradiť tieto peniaze, je zvýšenie daní z nehnuteľnosti. Táto problematika nie je ešte uzavretá a bude na programe mestského zastupiteľstva.
Bez investícii stagnácia
O názor na kvalitu spolupráce s turčianskoteplickou radnicou sme požiadali dvoch podnikateľov, ktorí majú prevádzky na pešej zóne. Samozrejme, zaujímal nás aj názor predsedu spotrebného družstva Jednota Turčianske Teplice. Riaditeľ Slovenských liečebných kúpeľov Vladimír Mihál hodnotil spoluprácu s radnicou ako dobrú, čo sme uverejnili aj v rozhovore s ním v minulom čísle NŽT. K zjednoteniu názorov medzi kúpeľmi a mestským úradom došlo aj v otázke plánovanej prestavby pešej zóny.
Predseda SD Jednota Turčianske Teplice Ján Koza sa k tejto problematike z istých dôvodov nechcel vyjadriť, ale o svojich názoroch na spoluprácu radnice a podnikateľov v meste s nami bol ochotný hovoriť iba s tým, že ich neuverejníme. Dozvedeli sme sa, že jeho názory na riešenie dopravnej situácie v centre mesta sú úplne iné, ako majú poslanci mestského zastupiteľstva a tvorcovia koncepcie dopravného značenia. Aj o spolupráci radnice s podnikateľmi má iné predstavy, než aká je súčasná realita.
Majiteľom Turčianskej lekárne na začiatku pešej zóny je Peter Kováč, ktorý vedľa nej stavia ubytovacie a reštauračné zariadenie. Spoluprácu s radnicou hodnotil dobre, ale horšie je to podľa neho s mestskou políciou, ktorej pomoc potreboval, ale tá nekonala. Peter Kováč má problémy so zásobovaním lekárne. Pred kvetináčmi na okraji severnej časti pešej zóny parkujú osobné automobily a blokujú vjazd do lekárne zásobovacím vozidlám. Peter Kováč dva razy žiadal o pomoc mestskú políciu, ale nič sa nezmenilo, a tak rezignoval. Tento problém by mala vyriešiť zmena smerovania dopravy v centre mesta. Dane z nehnuteľnosti sú v Turčianskych Tepliciach vzhľadom na veľkosť mesta dosť vysoké a ich zvýšenie sa prejaví tým, že bude musieť ubrať z investícií do rozvoja. „V hornom Turci chýba fungujúce združenie cestovného ruchu, prepojenie informácií o službách, stravovacích a ubytovacích zariadeniach v meste a regióne na internete. Myslím si, že na všetkých návštevníkov mesta a domácich obyvateľov sa treba pozerať ako na klientov. V súčasnosti je klientela náročná a požaduje širokú ponuku atraktívnych služieb, ale chýba jednotný informačný systém o nich,„ povedal nám Peter Kováč.
Druhou podnikateľkou, ktorú sme oslovili, bola prevádzkovateľka hotela Relax Katarína Michalcová. Povedala nám, že stretnutie primátora s podnikateľmi bolo veľmi potrebné, pretože bez spolupráce sa turistický ruch v meste nebude rozvíjať. Podľa Kataríny Michalcovej treba prevádzkové hodiny predĺžiť, lebo klienti sami požadujú, aby sa v nočnom klube mohli zdržiavať dlhšie. Povedala nám, že jej prevádzka nikoho neruší, ale nemôže zodpovedať za to, čo sa deje na ulici.
Chýba združenie
Aj podľa Kataríny Michalcovej v meste a regióne chýba funkčné združenie cestovného ruchu, ktoré by zabezpečilo klientom širokú ponuku služieb. „Uvítala by som, keby iniciatíva k spolupráci vychádzala od mestského úradu a kúpeľov. Aj moji klienti by boli radi, keby mali širšiu ponuku služieb, ktorú im ja sama nemôžem zabezpečiť. V kúpeľoch chýbajú investície. Návštevníci mesta majú záujem napríklad o krytý bazén a existujúci Biely bazén a posilňovňa by mali byť v prevádzke aj počas nedieľ a sviatkov,„ povedala nám Katarína Michalcová. Otázku dopravného značenia a smerovania dopravy v centre mesta, podľa nej treba riešiť na základe dohody s podnikateľmi, ktorých sa to týka. Z názorov predstaviteľov podnikateľských subjektov, ktoré sme oslovili, vyplýva, že za najdôležitejší faktor rozvoja turistického ruchu v meste považujú investície do kúpeľov. Rovnaký názor mali aj na potrebu spolupráce, lebo bez dohody a spolupráce, ktorá bude výhodná pre všetky strany (podnikateľov, radnicu, poslancov mestského zastupiteľstva a obyvateľov mesta), bude rozvoj turistického ruchu v meste stagnovať.
Braňo Gregor