Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Neskrývané nadanie

Základná škola A. Dubčeka v Martine otvorila v sep

Keď sme prišli na vyučovaciu hodinu do 3. C na Základnej škole A. Dubčeka v Martine, najprv nás zarazil veľmi nízky počet žiakov v triede. Bolo ich len osem a každé z nich sedelo za osobitnou lavicou. Bola práve hodina slovenského jazyka a deti usilovne vypĺňali pracovné listy. Zdalo sa, že ich náš príchod od práce takmer vôbec nevyrušil, pretože v písaní pokračovali bez väčších problémov sústredene ďalej. Nebolo pochýb, boli sme v triede pre nadpriemerne nadané deti.

Alternatíva

Trieda pre intelektovo nadané deti je súčasťou výchovno-vzdelávacieho projektu alternatívnej starostlivosti intelektovo nadaných detí s názvom Erin. Jeho autorkou na Slovensku je PhDr. Jolana Laznibatová, CSc. z Bratislavy, ktorá projekt overovala už v roku 1993. Medzi mestá, kde sa program realizuje, patrí Bratislava, Košice, Ružomberok, Banská Bystrica, Nitra, Žiar nad Hronom, Bytča, Topoľčany a ďalšie. V Martine v ZŠ A. Dubčeka otvorili 1. septembra dve takéto triedy, pre prvákov a pre tretiakov. Deti boli do tried zaradené na základe splnenia požadovanej úrovne intelektových schopností a preukázanej celkovej vyspelosti na základe testu v pedagogicko-psychologickej poradni a druhý test dáva autorka projektu.

Skryť Vypnúť reklamu

Intelektovo nadané deti sa prejavujú vysokou mierou zvedavosti, samostatným správaním, majú bohatú slovnú zásobu, bežne používajú abstraktné pojmy a cudzie výrazy, ktoré sú neobvyklé pre deti tohto veku. Ďalej sa sami naučia čítať už vo veku štyroch rokov, čítajú, píšu paličkovým písmom. Niektoré z nich majú výnimočné matematické schopnosti a vedia robiť matematické úkony z hlavy (bez pomoci) do sto. Tieto deti sa dokážu maximálne koncentrovať, majú vynikajúcu pamäť, rýchlo sa učia nové veci, majú dobrú predstavivosť, vedia usporiadať veci podľa zmyslu. Sú nezávislé v myslení a sú menej prispôsobivé. Nemajú radi aktivity, pri ktorých nie je potrebné rozmýšľať.

Nadaní tretiaci

„Nadpriemerne nadané deti majú zvyčajne problémy v klasickej triede. Jednak veľmi predbiehajú učivo, potom nemajú na vyučovaní čo robiť, sú citovo zraniteľnejšie a obyčajne sa z nich skôr stáva problémové dieťa,„ povedala riaditeľka ZŠ A. Dubčeka Oľga Potašová.

Skryť Vypnúť reklamu

V 3. C je celkom 14 žiakov. Väčšina z nich predtým navštevovala prvý a druhý ročník klasickej školy. Sú medzi nimi ale aj dvaja žiaci, ktorí mali pôvodne nastúpiť do druhej triedy. Jedno dievčatko zasa v minulom školskom roku zvládlo prvé dva ročníky povinnej školskej dochádzky.

„Na hodinách preberáme normálne učebné osnovy tretieho ročníka, ale keďže sú tieto deti intelektovo vysoko vyvinuté, učivo je obšírnejšie. Veľká výhoda je, že v triede je málo žiakov. Na niektorých predmetoch sa ešte delia na dve skupiny,„ rozprávala nám ich triedna učiteľka Eva Hajková. Jej druhá kolegyňa, a tiež zároveň triedna učiteľka 3. C, Jana Čvikotová, bola práve vo vedľajšej miestnosti, kde mala so šiestimi deťmi tiež hodinu slovenčiny.

Sociálna stránka

Skryť Vypnúť reklamu

Vyučovanie v kolektíve talentovaných tretiakov, ako by sa zdalo na prvý pohľad, vôbec nie je jednoduché. Znamená nielen veľký dôraz na prípravu pedagóga, ale aj na psychickú záťaž. Tieto deti na jednej strane majú výborne vyvinutú rozumovú stránku osobnosti, na strane druhej majú problémy so sociálnou adaptáciou v kolektíve. Sú veľmi ctižiadostivé a súťaživé. Dopredu ich ženie vlastnosť vyniknúť nad ostatnými, byť prvý, byť najlepší, čo niekedy pri nezdare môže u nich vyvolať až plač a veľké pocity sklamania.

Obohatenie

Začiatky sú všade ťažké a nevyhýbajú sa ani tejto triede. Žiaci prišli z rozličných škôl, každé je na inej vedomostnej úrovni. „Musíme ich zosúladiť a zároveň u každého z nich nájsť, v čom vyniká,„ dodala E. Hajková. Jedni sú výborní v slovenčine a literatúre, iní v matematike. Všeobecne všetky majú veľmi dobré encyklopedické a prírodovedné vedomosti. Napríklad, drobná sedemročná Zuzka sa zaujíma o ľudské telo. A pozná ho veľmi dobre. Týmto deťom nestačí len čítať z bežných učebníc, pretože základné učivo zvládajú veľmi rýchlo. Preto učiteľky musia pre ne vymýšľať rozličné príklady a úlohy navyše. Napríklad, nedávno všetci pripravili prekrásny projekt s textom a obrázkami o vode. Ich túžbu po vedomostiach rozvíjajú také špecifické predmety, ako je obohatenie alebo informatika. Povinne trikrát do týždňa je hodina angličtiny. Na obohatení preberajú tému, ktorá všetkých zaujala. Tretiaci si vybrali sedem divov sveta. Žiaci o týchto zázrakoch zbierajú informácie, vypracovávajú tematické práce. Teraz, napríklad, sa rozprávajú o egyptských pyramídach. Predmet je založený tak, že deti prídu samé s informáciou, ktorú sa dozvedeli z literatúry a formou prednášky informujú svojich spolužiakov.

Vzťah učiteľ – žiak je tiež iný ako v klasickej škole. Občas sa stane, že sa dieťa zatne a a robí len to, čo ono chce. Vtedy je na pedagógovi, aby ho dokázal zmotivovať..

„Bijú“ sa

Ak ma niečo zaujme, poviem to aj iným – to je názov témy, na ktorú tretiaci každý týždeň svojim spolužiakom dávajú nové podnety. Deti sa „bijú“ o to, aby mali možnosť hovoriť. Vyberajú si rozličné témy, ako sú počítače, mačkovité šelmy, krv, Einstein, hady,.... Zo začiatku mali strach komunikovať pred spolužiakmi. Teraz už vystupujú suverénne. „Sú to krásne momenty, naozaj. Nikdy predtým by som nepovedala, že osemročné deti dokážu takým spôsobom vysvetľovať. Veľmi ich to baví,„ pokračovala E. Hajková.

U prvákov

Zišli sme o poschodie nižšie do I. C triedy. Akurát bola prestávka a mohli sme sa presvedčiť, že nadpriemerne nadané deti sú také ako každé iné, teda veľmi šantivé a živé. Túto triedu s 12-timi chlapcami a tromi dievčatami majú na starosti mladé učiteľky: Viera Nogová a Veronika Marčeková. Tie nám potvrdili, že každé takéto dieťa potrebuje individuálny prístup. Aj preto je dobré, že sú na ne v triede dve.

Oproti bežnej prvej triede sú tu tiež rozdiely. Napríklad, v tom, že sa prváci učia počas prvého polroka písať iba paličkovým písmom, ktoré im je bližšie. Tempo je rýchle. V priebehu týždňa sa naučia správne písať aj dve – tri litery. V matematike musia pre ne učiteľky sústavne vymýšľať nové a nové úlohy náročné na logiku, ktorú majú tieto deti veľmi dobre vyvinutú. Vnútorná motivácia je u nich veľmi vysoká.

Každý vyučovací deň začínajú rannou komunitou vzadu v triede na koberci. Jej význam spočíva v tom, že v deťoch umožňuje rozvíjať sociálnu stránku osobnosti. „Je to dôležité. Sú také ctižiadostivé, že ak niečo robíme a na nich nevyjde rad na hodine, tak sú frustrované,„ dodala V. Nogová. Rodičia, ktorí majú doma intelektovo nadané dieťa, môžu sa na ZŠ A. Dubčeka bližšie informovať o možnosti jeho prijatia do takejto triedy.

Monika Maruňáková

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  5. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  6. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 900
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 650
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 4 989
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 246
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 3 072
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 335
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 164
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 971
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 913
  10. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ilustračné foto.

V nedeľu cestuje Štiavnička na Bystričku a Belá do Diviak. V prvej triede sa bude hrať šláger v Dražkovciach, kde privítajú prvú Blatnicu.


8 h
Obľúbené podujatie vlani zrušila pandémia, tento rok sa už pobeží.

V Turčianskych Tepliciach sa po ročnej prestávke uskutoční obľúbený Beh zdravia. Konať sa bude už 41. ročník.


14 h
Aj v poslednom pohárovom zápase sme prehrali.

Dlho sa zdalo, že posledné pohárové vystúpenie našich bude mať víťaznú bodku. Skalp extraligistu nám však z opasku opäť spadol v tretej tretine.


18 h
Dobrovoľné upratovanie a odľahčenie prírode sa stáva trendom po celom svete.

Svetový čistiaci deň pravidelne aktivizuje milióny ľudí z vyše 150-tich krajín sveta v zbieraní odpadu. V sobotu 18.09.2021 o 9:00 sa dobrovoľníci z Martina stretnú na Stráňach na „tankodrome“ na upratovacej udalosti Upracme Martin. V lokalite sa nachádza vyše 90 čiernych skládok.


RED 18 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Do akcie sa zapojili stovky ľudí.


16. sep

Z hospitalizovaných pacientov má potvrdené ochorenie 275 ľudí.


SITA 16 h

Paradoxom je, že Poltár, ktorý patrí medzi okresy s najnižšou zaočkovanosťou, zostáva v najlepšom štvorlístku.


SITA 16. sep

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahy pred dažďom.


16. sep

Už ste čítali?