Ján Kŕč
Trochu s vtipom a nadnesením mnohí tvrdia, že Slovensko sa končí pri Trnave. Dôvodom na takéto tvrdenie zrejme je, že v okolí hlavného mesta majú zahraniční investori najlepšie podmienky, čo sa týka najmä vybudovanej infraštruktúry, ktorá je tam už, takpovediac, na úrovni európskych parametrov. Oveľa menej zahraniční investori chcú ísť do vnútrozemia Slovenska a ešte ťažšie sa rozhodujú investovať v niektorých odľahlejších regiónoch. Napokon, stačí si pozrieť štatistiku nezamestnanosti a potvrdia sa tieto slová. Kto má dobrú pamäť, vie, že už stratégiou predchádzajúcich vlád bolo stavanie diaľnic a tým „priblíženie„ stredu a východu Slovenska k centru. Akcia sa slušne rozbehla (na nových diaľničných úsekoch honosne pásky strihali celebrity), ale potom, po výmene vládnych garnitúr začalo budovanie diaľnic stagnovať. Možno aj pre tie celebrity, ktoré politici zneužili na postavenie vlastnej glorióly, si to odniesla dobrá myšlienka. Potom sa ešte navyše opäť začal boj o trasy. Otázka znela - či stavať južnú a či severnú vetvu... A tak sa diskusiami strácal čas, viaceré rozrobené úseky stavbári zakonzervovali a niektoré stavbárske firmy boli nútené prepúšťať. Ešte šťastie, že si po čase zasa spomenuli na to, že investovanie do diaľničnej siete nielen „povzbudí“ zamestnanosť v dodávateľských firmách, ale je aj investovaním do rozvoja zanedbaných regiónov. Keby už bolo dokončených napríklad tých niekoľko desiatok kilometrov diaľnice od Sverepca po Žilinu, neboli by museli predstavitelia juhokorejského koncernu Hyundai, ktorí tam nedávno boli na „nahováračkách„, len počúvať sľuby o tom, že zanedlho aj tam povedie autostráda. Na dostavbu chýbajúcich úsekov je potrebných približne 12 miliárd slovenských korún, pričom ročne je v rozpočte vyčlenených 8,5 miliardy korún. Odborníci tvrdia, že chýbajúce úseky sú už natoľko rozpracované, že ich je možno do dvoch rokov dostavať. Ale chybou by bolo, ak by to platilo len vtedy, ak sa automobilka pre Žilinu rozhodne... Jedným dychom sa treba pýtať - a čo ak nie? Potom sa nebude treba ponáhľať s dostavbou diaľnice a bude stačiť pokračovať vo výstavbe v tempe z posledných rokov? Nejde len o tohto investora. To by bol omyl! Ak nepríde tento, môžu prísť iní. A čo iné by ich mohlo lákať ísť budovať výrobné kapacity aj mimo Bratislavy, ak nie aj dobrá dostupnosť – teda spojenie s centrom? Ak sa napojí na diaľničnú sieť aj centrum Považia - Žilina, je predpoklad, že sa uľaví aj Turcu. Bude totiž veľká šanca na to, aby sa vytvorili pomerne blízko nášho regiónu nové pracovné miesta. No a to najpodstatnejšie by bolo, že diaľničná sieť by sa dostala už na dosah Turcu – delilo by nás od nej síce z hľadiska terénu ťažkých, ale inak blízkych asi len 20-25 kilometrov. Je to blízko, alebo ďaleko?