Jednou z predností Turca je pekná príroda, ktorá je ideálna pre rozvoj individuálnej turistiky a agroturistiky. Slabinou nášho regiónu je, že sa nedokáže presadiť ako celok, k čomu je potrebná spolupráca obcí a zariadení turistického ruchu v celom Turci. V súčasnosti vzniká v Turci projekt, na ktorom bude spolupracovať široké spektrum odborníkov, a ten naznačuje, že Turiec by sa mohol v blízkej budúcnosti stať regiónom, ktorý je schopný poskytnúť domácej a zahraničnej klientele komplexné služby a koordinované aktivity. Ide o Regionálny plán cestovného ruchu pre Turiec, na ktorý by malo ísť 15000 eur z fondov EÚ a 5000 eur z vlastných zdrojov. Tento projekt by mal byť podporený peniazmi z grantovej schémy rozvoja cestovného ruchu z predvstupového fondu PHARE. Je to jedna z posledných možností získania peňazí z predvstupových fondov, pretože žiadosť treba predložiť už do 3. novembra, schválené by mali byť do konca januára a čerpať peniaze bude možné do konca septembra 2005.
Služba celému Turcu
Ako nám povedala Janka Mikušáková, zástupkyňa Združenia cestovného ruchu Veľká Fatra, Vidieckeho parlamentu a poradnej komisie pri VÚC Žilina pre oblasť cestovného ruchu a poľnohospodárstva a riaditeľka Regionálnej rozvojovej agentúry Turiec, cieľom projektu je vypracovanie komplexnej stratégie rozvoja cestovného ruchu pre región Turiec (okresy Martin a Turčianske Teplice), ktorý bude nadväzovať na Národný program rozvoja cestovného ruchu na roky 2002 až 2005 a sektorový operačný program pre priemysel a služby (SOPPS) a koncepciu rozvoja cestovného ruchu Žilinského kraja. Tento plán bude podkladom pre vypracovanie projektov pre čerpanie finančných prostriedkov zo štrukturálnych fondov EÚ. Bude slúžiť mestám a obciam Turca, mimovládnym organizáciám a záujmovým združeniam Turca, čo je približne 70 organizácií, ďalej 300 podnikateľským subjektom v cestovnom ruchu, agroturistike a poľnohospodárstva. Vzniknú dva pracovné tímy, ktoré si vyberú vhodnú metodiku a budú spolupracovať s riešiteľmi a garantom projektu. Komplexná stratégia rozvoja cestovného ruchu v Turci má nadväzovať na Národný program rozvoja cestovného ruchu na roky 2002 až 2005 a sektorový operačný program pre priemysel a služby a bude podkladom pre vypracovanie projektov pre čerpanie peňazí zo štrukturálnych fondov EÚ.
Odkázaní na spoluprácu
„Všetky zainteresované subjekty pociťujú nevyhnutnú potrebu spolupracovať a spoločne pripraviť regionálny rozvojových plán Turca. Pri tvorbe stratégie rozvoja cestovného ruchu v regióne Turiec budeme preferovať princíp zdola nahor s možnosťou vstupu verejnosti. Stratégia rozvoja cestovného ruchu v regióne Turiec bude analytickým materiálom zohľadňujúcim špecifiká, východiskové podmienky, ľudské, prírodné a ekonomické zdroje a vízie,„ dodala Janka Mikušáková.
V deväťčlennom tíme, ktorý sa bude podieľať na tvorbe analýz a spomínanej stratégie je okrem Janky Mikušákovej ďalších osem členov, ktorí zastupujú združenia cestovného ruchu z Turca, miestnu samosprávu, bicyklovú skupinu JUS, Vidiecky parlament, občianske združenie Empatia a Regionálnu poľnohospodársku a potravinársku komoru v Turci.
Stratégiu rozvoja cestovného ruchu v regióne Turiec predložia na schválenie jednotlivým obecným a mestským úradom, podnikateľským, poľnohospodárskym, občianskym združeniam, ktorých sa bude dotýkať a všetkým tým, ktorí ho budú chcieť využívať. Jej odsúhlasením spomínané subjekty potvrdia obsah a vízie dokumentu, s ktorými sa stotožnia. Táto stratégia je v súlade s ďalšími projektmi, napríklad s projektom Turčianske bicyklovej skupiny JUS z Martina, projektom Necpál na vytvorenie komplexnej stratégie cestovného ruchu v celom Turci, s projektom Združenia cestovného ruchu Veľká Fatra so zameraním na prípravu marketingových stratégií. V týchto prípadoch ide o koordináciu aktivít, zámerov a pomoci v oblasti cestovného ruchu prostredníctvom Regionálnej rozvojovej agentúry Turiec.
Projekt počíta so zapojením samosprávy, podnikateľov i občanov do prípravy a tvorby stratégie rozvoja cestovného ruchu v Turci. „V súčasnosti zaznamenávame výrazný dopyt po komplexnej stratégii rozvoja cestovného ruchu v regióne zo strany samosprávy, podnikateľov i občanov, ktorá by slúžila ako východisko pre maximálne využívanie štrukturálnych fondov. Vytvorením strategických, politických, infraštrukturálnych a trhových podmienok, bude vytvorená podpora úspešnosti a efektívnosti investícií malých a stredných podnikateľov do cestovného ruchu a zvýši sa konkurenčná schopnosť odvetvia cestovného ruchu na Slovensku. Dva pracovné tímy vyberú vhodnú metodiku a spolupracovať budú s riešiteľmi a garantom projektu. Keďže Turiec je rozdelený do dvoch okresov – Martin a Turčianske Teplice, každý tím bude pracovať inde. Riešitelia projektu na spoločných stretnutiach určia prípravnú a realizačnú časť stratégie rozvoja cestovného ruchu a zvolia si metodiku zberu údajov, analýzu. Stratégia rozvoja cestovného ruchu v regióne Turiec bude obsahovať analýzy súčasného stavu a problémov rozvoja cestovného ruchu, primárnej a sekundárnej ponuky, podnikateľského prostredia, súčasnej návštevnosti, výskum trhu, trendov v dopyte. Z tejto analýzy budú vychádzať opatrenia organizačného a investično–technického charakteru,„ pokračovala v predstavení projektu Janka Mikušáková.
Práca na rok
Komplexný materiál vrátane mapových príloh bude aktualizovaný minimálne každé dva roky z dôvodu očakávaných zmien v daných oblastiach. Poslednou aktivitou tohoto projektu bude verejné stretnutie s predstaviteľmi samosprávy, štátnej správy, VÚC Žilinského kraja, MVO, podnikateľmi a regionálnymi médiami a prezentácia stratégie rozvoja cestovného ruchu v regióne Turiec prostredníctvom zorganizovaného workshopu. Spomínané aktivity by mali trvať rok.
„Pozitívom je rozvíjajúca spolupráca Združenia cestovného ruchu Veľká Fatra s kúpeľmi a ďalšími subjektmi v hornom Turci. Dnes je už isté, že kúpeľným hosťom nestačí ponúknuť iba liečebné procedúry, ale treba im ponúknuť aj ďalšie atrakcie. V Turci sú aj ďalšie zaujímavé lokality, napríklad mikroregión pod Znievom a stredný Turiec (Valentová, Rakovo, Socovce), kde by mohli vzniknúť nové združenia cestovného ruchu. Turiec nie je veľký, keby sa prepojili existujúce aktivity a niekto by skoordinoval spoločný produkt pre celý Turiec, tak sa staneme veľmi známym a populárnym regiónom. Myslím si, že mnohí turisti nehľadajú masovú rekreáciu, ale niečo pokojnejšie, čo by mohli nájsť práve v Turci,“ povedala nám na záver Janka Mikušáková.
Braňo Gregor