Pozor, na pošte sa kradne! - napísal nám jeden z našich čitateľov (jeho meno máme v redakcii), ktorý má na toto tvrdenie nárok, pretože sa sám stal obeťou a navyše, ako píše, podobné skúsenosti majú aj dvaja jeho známi. V liste ďalej píše: „Najmä v čase medzi 15. a 16. hodinou je väčšinou hala martinskej pošty preplnená, nikde žiadna bezpečnostná služba ani kamera ako v každej banke. Je tu predsa Poštová banka a veľký obrat hotovostných peňazí, raj pre vreckárov. Uznám, že som si mal dávať lepší pozor, ale koho by napadlo, že zlodej je taký šikovný, že mi pri predieraní sa cez dav ľudí stihne aj otvoriť zips na taške, aj vytiahnuť peňaženku.
Hneď mi bolo jasné, že páchateľa nenájdem ani ja, ani pošta, ani polícia, ale chcel som niečo v záujme ohrozených občanov urobiť. Najskôr som išiel za vedúcim prevádzky pošty. Ten mi povedal, že pošta na kamery a bezpečnostnú službu nemá peniaze (jej služby sú už tak drahé, že sa oplatí väčšinu zásielok doručovať osobne, že má malé priestory (chodby na poschodiach sú prázdne) a že nadriadeného má v Prievidzi. Na obvodnom oddelení policajného zboru spísali so mnou zápisnicu a na môj návrh, aby iniciovali zavedenie bezpečnostných opatrení na pošte, mi povedali, že sú na to malí páni a že by asi bola účinnejšia tlač. Po mesiaci mi oznámili, že prípad ukladajú, lebo páchateľ sa nenašiel. Z vašich novín som sa dozvedel, že okresný riaditeľ polície má každú prvú stredu v mesiaci deň otvorených dverí pre občanov. Pri rozhovore mi sľúbil, že bude na pošte iniciovať zavedenie bezpečnostných opatrení.„
My sme sa však s touto odpoveďou neuspokojili a o probléme sme informovali aj Stredisko poštovej služby v Prievidzi, pod ktoré patrí martinská pošta. Odpovedal nám Ing. Dušan Machník, vedúci odboru poštovej prevádzky SPP Prievidza: „Veľmi nás mrzí, čo sa stalo pisateľovi listu, ale za charakter ľudí, ktorí navštívia poštu neručíme. Pisateľ správne uvádza, že pošta býva najmä v čase medzi 15. a 16. hodinou preplnená, čo býva na všetkých poštách v rámci Strediska poštovej prevádzky Prievidza. Aj touto cestou by sme chceli klientov poštových služieb požiadať, aby využívali otváracie hodiny pošty počas celého dňa, kedy ich naši zamestnanci v kľude a k ich spokojnosti radi obslúžia a budú im môcť venovať viac času. Pošta Martin 1 je pre verejnosť otvorená do 19. h. a po 17. h je počet zákazníkov minimálny, okrem doby vyplácania sociálnych dávok. Na pošte sú vyznačené diskrétne zóny pre obsluhu pri okienku, ktoré zákazníci nerešpektujú a pri upozornení zamestnancov pošty na nutnosť ich dodržiavania, to berú ako obmedzovanie a nie ako svoju ochranu. Pri lepšej spolupráci a pochopení zákazníkov na dodržanie týchto zón, by mali nepoctiví návštevníci pošty menšiu šancu na svoju činnosť. Slovenská pošta š.p. hospodári s majetkom štátu, ktorý aj udržiava. Zo svojich príjmov si uhrádza všetky svoje výdavky, včítane opráv a údržby štátneho majetku. Pretože tarify na poštovú službu sú regulované štátom, ich úroveň nezodpovedá skutočným nákladom. Bezpečnostnú službu alebo kamerový systém si nemôžeme dovoliť. Aj opravy a rekonštrukcie pôšt vykonávame postupne tak, ako si vytvoríme zdroje na ich realizáciu, nakoľko zo štátu nedostávame žiadnu dotáciu.„
Z odpovede je teda zrejmé, že na hlavnej martinskej pošte neplánujú v najbližšom čase využívať služby SBS alebo kamerový systém a zostanú pri starom: občan ochráň sa sám! Pritom tí, ktorí využívajú služby pošty, vedia, že už by bolo načase dať peniaze do jej rekonštrukcie. Totiž ďalším vypuklým problémom, najmä v lete, je, že sa tam v spare nedá ani dýchať. Pomohla by klimatizácia. Pýtali sme sa aj na to, či v blízkej budúcnosti nepočítajú vylepšiť priestory, ktoré už dávno nezodpovedajú dobe. Na to sme konkrétnu odpoveď nedostali, ale domysleli sme si, že je zrejme skrytá v čarovnej ospravedlňujúcej formulke: nie sú peniaze! (jk)