Dnes sa začínajúca medzinárodná výstava výrobkov a služieb pre potreby železníc a dopravy ŽEL-RAIL 2003 je dobrým podnetom na krátky rozhovor s jej riaditeľom Ing. Jurajom Antalom.
Pán riaditeľ, výstava ŽEL-RAIL zaznamenáva už 7. ročník. Ako sa zmenila od jej začiatkov?
Zmenila sa, a to podstatne – a to môžu pamätníci prvej výstavy posúdiť už na prvý pohľad. Čo sa nezmenilo, sú základné dôvody jej prípravy: že je stále v stredoeurópskom priestore unikátna, a teda poskytuje zriedkavú možnosť predstaviť novinky z ponuky výrobných a obchodných firiem, rokovať s obchodnými partnermi a konfrontovať teóriu s praxou. Stále platí, že ju považujeme za potenciálne veľmi silný rozvojový stimul nielen pre región severozápadného Slovenska, ale pre celú našu krajinu. Ten potenciál zatiaľ nie je dostatočne využitý, ale jeho čas príde. Čo sa zmenilo, je štruktúra vystavovateľov a ich exponátov aj ich orientácia. Úmerne tomu, ako sa od roku 1995 zmenil, t.j. rozvinul, vykryštalizoval a „vyčistil„, železničiarsky trh, ubudlo firiem, ktoré sa na tomto trhu len skúšajú uchytiť a skúmajú ho a pribúda firiem, ktoré sa k nám vracajú ako etablované, rozvíjajúce sa. Výsledkom je aj efektívnosť a pracovný ráz ich účasti – výstava slúži stále viac aj na priame obchodné rokovania a prípravu odberateľov či uzatváranie kontraktov.
Počet vystavovateľov i zastúpených krajín sa ukazuje byť v tomto roku mierne nižší než vlani. Čo je príčinou tohto javu?
Zodpovedá to vývoju a stavu trhu. Máme vystavovateľov, ktorí sa opakovane vracajú na ŽEL-RAIL a hovoria o neopakovateľnej atmosfére a považujú výstavu – napriek tomu, že v prvom rade ide o prácu a obchod – aj za určitý stavovský sviatok. Vracajú sa, pretože im to stojí zato, pretože ako nikde inde sa tu môžu stretnúť s mimoriadnym množstvom odborníkov. A sú iní, ktorí našu výstavu sledujú, ale buď prídu „len„ ako návštevníci, alebo stále odkladajú svoju účasť, pretože čakajú na to, že sa tu predovšetkým rozhýbe trh. Už niekoľko rokov hovoríme - nielen my, výrobcovia a obchodníci, že železnice na Slovensku sa budú zásadne modernizovať, nielen, ale aj v súvislosti s modernizáciou európskych dopravných koridorov a so vstupom Slovenska do EÚ. Pozorne sledujeme, že určité zásadné kroky sa už uskutočnili, ale na ich praktický efekt stále ešte čakáme. Výstava teda zodpovedá tomu, v akej fáze je slovenská ekonomika a osobitne železnice. No zároveň prostredníctvom progresívnych technických riešení dokumentuje, že výrobcovia nečakajú so založenými rukami a majú čo ponúknuť. Počet vystavovateľov a zúčastnených krajín nie je rozhodujúci.
Výstava ŽEL-RAIL je jedným z mála medzinárodných obchodných podujatí v priestore Martina a Vrútok. Ako spolupracujete so samosprávami?
Primátori oboch miest prejavili k našej výstave pozitívny prístup a v rámci možností nám pomáhajú. Pomôže nám, a koniec-koncov i všetkým vystavovateľom a návštevníkom výstavy, že samosprávy budú pozorne udržiavať prístupové cesty na výstavisko a verejné priestranstvá, že nám pomôžu vytvoriť dôstojný spoločenský rámec výstavy a že nám pomôžu zvýšiť informovanosť o nej. Prídu sem predsa stovky ľudí, ktorí by k nám, nebzť výstavy iba ťažko merali cestu, a je to pre celý región nielen propagácia, ale aj priamy ekonomický prínos pre poskytovateľov rôznych služieb.
Napokon, čím je výstava iná oproti minulému ročníku a čo špeciálneho ponúkne nielen odbornej ale aj širokej verejnosti?
Na základe pripomienok vystavovateľov sme urobili jednu zásadnú zmenu: miesto výrobných priestorov budú vnútorné expozície v špeciálnej vykurovanej hale s plochou asi 1100 m2, ktorú sme na tento účel prenajali. Zo špeciálnej ponuky, ktorá zaujme aj neželezničiarsku verejnosť, spomeniem obľúbené expozície železničných modelárov, ktoré bývajú tradične hojne navštevované všetkými vekovými kategóriami, verejnosť si môže vychutnať aj jazdy historického a t.r. aj modernizovaného poschodového vlaku.
Michal Beňadik