Martin - Hlavným zámerom projektu Rómsky školský asistent je zabezpečiť prípravu evidovaných nezamestnaných pre prácu rómskeho školského asistenta v rómskej komunite.
Projekt je realizovaný v rámci Programu individualizovaných služieb zamestnanosti v roku 2003. S jeho uskutočňovaním sa začalo v júni výberom účastníkov podľa stanovených kritérií (evidencia na úrade práce nad 12 mesiacov, vek od 20 do 50 rokov, bydlisko Martin, pôvod z rómskeho etnika, byť ochotný pracovať ako rómsky školský asistent v rómskej komunite, ochota zmeniť svoje postavenie v spoločnosti ako celku a tiež v rómskom etniku, chuť vzdelávať sa). Vykonáva ho Špeciálna základná škola (ŠZŠ) v Martine a NÚP Okresný úrad v Martine.
Posledná fáza bude realizovaná koncom septembra výberom troch kandidátov na asistenta. Na ostatnom výbere sa budú podieľať predstavitelia ŠZŠ v Martine. Takýto projekt bol realizovaný už v minulom školskom roku. Podľa riaditeľky OÚP v Martine Boženy Igliarovej výsledky boli veľmi dobré. V budúcnosti chcú rozšíriť tieto aktivity na sociálne slabšie vrstvy.
Zástupkyňa riaditeľa ŠZŠ v Martine Gabriela Jurčiová povedala NŽT: „Našu školu navštevuje 54 percent žiakov rómskeho etnika (zákonní zástupcovia neuvádzajú ani u jedného z nich rómsku národnosť). Väčšina z nich žije v sociálne znevýhodnenom prostredí, a tak pedagógovia školy neraz suplujú úlohy rodiny. Najčastejšie sa opakujúce problémy, ktorým venujeme pozornosť a stoja nás nemálo úsilia, sú: zanedbávanie povinnej školskej dochádzky, záškoláctvo, nezáujem rodičov o spoluprácu so školou, o výchovno-vzdelávacie výsledky detí, nezabezpečovanie školských potrieb a prípravy na vyučovanie. Projekt je určený pre žiakov našej školy, ktorí majú problémy v spomínaných oblastiach.„
V minulom roku v spolupráci s OÚP oslovili 12 občanov rómskeho etnika (dlhodobo nezamestnaných). V tomto roku sa ich prihlásilo už 25. O činnosť prejavilo záujem päť žien, ktoré cez letné prázdniny absolvovali prípravu v podmienkach školy. Do vybraných troch lokalít potom obsadili tri školské asistentky, ktorých úlohou nebolo preberať zodpovednosť za školskú prípravu zverených žiakov. Naopak, mali rodičov viesť k väčšej starostlivosti a angažovanosti v procese výchovy a vzdelávania svojich detí, čo je u rómskych občanov dosť ťažké, keďže pre nich vzdelanie nemá výraznú hodnotu.
Vďaka tomuto projektu sa znížil počet neospravedlnených hodín a taktiež sa zlepšila príprava žiakov aj keď to len nie je jeho zásluha. Svoj podiel majú na tom aj legislatívne opatrenia týkajúce sa postihov rodiny, ktorá nezabezpečuje pravidelnú školskú dochádzku dieťaťa a iné aktivity ŠZŠ v Martine.
Samotní Rómovia sa k realizácii projektu stavajú veľmi pozitívne. Je dobré, keď ich problémy sú riešené nimi samotnými. (at)