Už sme si v tomto, donedávna výrazne strojárskom regióne, aj odvykli písať o nových výrobkoch opúšťajúcich výrobné haly závodov. Pomaly sme si zvykali na to, že polomŕtve strojárstvo v Turci už nič nového neporodí. Našťastie sa ukazuje, že aj keď trend útlmu tohto odvetvia je očividný, neohlásilo svoj definitívny zánik. Presvedčili sme sa o tom aj predminulý týždeň, keď z vrútockých dielni – akciovej spoločnosti ŽOS, dnes už najväčšej strojárskej firmy v Turci, vypravili jednu zo šestice súprav ľahkej motorovej jednotky radu 840 na prvú prezentačnú jazdu z Vrútok do Príboviec. Výsledkom spolupráce konzorcia, ktorého členmi sú ŽOS Vrútky, a.s., so švajčiarsko-nemeckým Stadler Rail AG a kanadským Bombardier Transportation, je krásny elegán, ktorý by mal na slovenských železničných tratiach nahradiť už zastarané motorové mašinky. A to už zanedlho, pretože v novom grafikone od polovice decembra už môžu železničiari rátať, že im z vrútockých ŽOS dodajú kompletných šesť kusov – teda toľko predstavuje prvý a treba veriť, že nie posledný kontrakt.
Mali sme možnosť vychutnávať si prvú prezentačnú jazdu nového vlaku. Keď sme sa rušňovodiča nového tátoša opýtali, aký je rozdiel medzi starým motoráčikom a novou súpravou, len sa pousmial a povedal: „Je to asi taký rozdiel, ako bol pri prechode z parných lokomotív na modernejšie.„ Moderný dizajn „karosérie„ nového vlaku je zrejmý už na prvý pohľad. Rovnako je moderný aj interiér. Zodpovedajúco dobe je vyriešený aj informačný systém vo vnútri súpravy. Imponovala nízka hlučnosť, hladký chod a rýchlosť (z Vrútok do Príboviec trvala cesta – bez zastávok deväť minút)… To hovoríme len podľa vlastného laického posúdenia očami a ušami, lebo odborníci by iste vedeli o prednostiach súpravy, ktorá podľa predsedu predstavenstva ŽOS, a.s., Víťazoslava Morica zodpovedá tejto dobe, povedať viac. Napríklad aj to, že sa vyznačuje modernou hliníkovou konštrukciou, modernými pohonmi a dieselelektrickým prenosom sily, že pri výrobe boli použité viaceré nové technológie, ktoré sa na pracoviskách vrútockej fabriky už natrvalo udomácnili. Totiž, šesť nových súprav ľahkých vlakov nie je prvým výsledkom spolupráce konzorcia. Pre Tatranské železnice len nedávno vyrobili a dodali štrnásť kusov nových elektrických vlakových jednotiek, ktoré už slúžia cestujúcej verejnosti v slovenských veľhorách. Vrútockí technici a robotníci posunuli bývalé opravovne o kus dopredu – už sa tam nielen repasujú staré vlakové súpravy, ale vyrábajú od piky nové výrobky.
Vrútočania dokončením prvých šiestich kusov ľahkých motorových vlakov dali najlepšiu odpoveď všetkým, ktorí spochybňovali kontrakt až do tej miery, že, napokon, z pôvodných 35-tich kusov výrobkov má, zatiaľ, istú dodávku len šesť kusov. Pritom železnica potrebuje vymeniť zastaraný vozový park. Podľa generálneho riaditeľa Železničnej spoločnosti Pavla Kužmu by Slovensko potrebovalo až 70 vlakových jednotiek. Pre Vrútočanov bude z hľadiska budúcnosti dôležité, či sa odkľaje embargo na pozastavený obchod, ale rovnako aj to, či sa im podarí, tak ako chcú, tieto výrobky umiestniť aj za hranicami Slovenska. Nový modrý elegán z Vrútok sa bol azda aj preto predstaviť nedávno na Medzinárodnom veľtrhu v Brne. Bol tam na pytačkách.(jk)