Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Slávnostne odpískaný ústup pary

Úspešná skúška elektrickej trakcie na trati Žilina

Vzhľadom na zvýšenú potrebu prepravy nákladov po železnici a míňajúce sa zásoby uhlia Ministerstvo dopravy vytvorilo začiatkom r. 1941 komisiu pre štúdium elektrifikácie Slovenských železníc. Tá preskúmala systémy zavedené v európskych štátoch a po zvážení výhod a nevýhod navrhla ako najúčelnejší trakčný jednofázový systém 15 kV, 16 2/3 Hz. Ako prvú navrhla elektrifikovať trať Žilina - Spišská Nová Ves. V roku 1942 rozhodlo Predsedníctvo Slovenskej vlády zaviesť na určených tratiach elektrickú trakciu. Preto na Ministerstve dopravy vytvorili elektrotechnické oddelenie. V týchto rokoch boli rozpracované aj projekty elektrifikácie trate Žilina - Spišská Nová Ves jednosmernou prúdovou sústavou 3000 V a striedavou prúdovou sústavou 15 kV, 16 2/3 Hz. K uskutočneniu týchto projektov vzhľadom na vojnové udalosti ale nedošlo.

Skryť Vypnúť reklamu

Prvé výkopy, prvé stožiare

Po vojne sa na odložené zámery nezabudlo. Už 22. októbra 1945 rozhodol Zbor povereníkov SNR urýchlene elektrifikovať železnice na Slovensku. Plán predpokladal za 20 rokov elektrifikovať 1983 km tratí. V roku 1946 minister dopravy rozhodol o elektrifikácii tzv. prvého hlavného ťahu prúdovou sústavou 3000 V napájanou z trojfázovej celoštátnej siete cez transformátory a usmernovače v meniarnach. V prvej časti išlo o úsek Žilina - Spišská Nová Ves. V r. 1946 zadalo ministerstvo železníc podnikom Škoda a ČKD Praha vypracovať generálny projekt elektrifikácie trate Žilina - Spišská Nová Ves. Odborníci boli sústredení do Ústrednej projekčnej kancelárie v Prahe pod vedením Dr. Ing. Jansu. V r. 1950 bolo objednaných aj 97 lokomotív typového označenia E499.0.

Skryť Vypnúť reklamu

V októbri 1948 Povereníctvo dopravy schválilo Generálny projekt elektrifikácie tratí. Elektrifikácia trate Žilina - Spišská Nová Ves sa začala 12. júna 1949 v železničnej stanici Varín (pre zaujímavosť - v Čechách začali práce na elektrifikácií tratí až r. 1950 pri Poříčanoch...). Na zlepšenie prác zriadilo Povereníctvo dopravy v septembri 1949 Správu pre elektrifikáciu železníc (SEŽ) so sídlom v Ružomberku. Do roku 1949 bolo dokončených 307 základov a 8 stožiarov v úseku Varín - Turany. V r. 1951 pokračovala elektrifikácia trate Žilina - Spišská Nová Ves, koncom januára sa začali výkopové práce základov stožiarov na železničnej stanici Vrútky.

Prví rušeň

a prví rušňovodiči

Plzenská Škodovka, ktorá sa vtedy volala Leninové závody, vyrobila v roku 1953 prototypový elektrický univerzálny rušeň typu 12 E1, ktorý mal výrobné číslo 3067 a pre ČSD bol označený E499.001. 24. júna 1953 bol podrobený továrenskej skúške na podnikovej trati v Plzni, po ktorej ho 29. júna odovzdali zástupcom ČSD priamo v podniku. Rušeň bol dodaný do výhrevne Praha hlavná stanica. Technickú a bezpečnostnú skúšku vykonal 6. júla na napätí 1,5 kV na trati Praha-Libeň a Praha-Hrabovka, pričom dosiahol rýchlostný rekord 90 km/h. Prvé jazdy a samotný zábeh rušňa sa vykonali na Pražských spojkách, ktoré v tom čase mali napájací jednosmerný systém 1,5 kV. Dĺžka elektrifikovaných spojok predstavovala 26 km. Rušeň takto jazdil na polovičný výkon, pričom v prvom mesiaci svojej prevádzky najazdil 2351 km.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase sa vrátili z technického zácviku v Škode Plzeň mladí, pre elektrickú trakciu zapálení rušňovodiči Imrich Nagy, Jozef Ertl a Florián Vršan, ktorí po vykonaných elektrotechnických skúškach jazdili na spomínaných spojkách v Prahe. Imrich Nagy tragicky zahynul pri plnení výkonu a výchove ďalších rušňovodičov elektrickej trakcie a keďže ani Florián Vršan sa päťdesiateho výročia elektrickej trakcie už nedožil, jediným v súčastnosti žijúcim svedkom týchto udalostí je Jozef Ertl z Priekopy.

Prvá jazda

Významná udalosť sa začala 26. augusta 1953 skúšobnou jazdou rušňa E499.001. Išlo u skúšku pantografu (zberačov) v styku s trolejovým vodiom. Trakčné vedenie bolo v beznapäťovom stave a rušeň ťahala parná lokomotíva. Od rána sa robili skúšky a kontroly trakčného vedenia, aby sa od 19. hodiny vykonali skratové skúšky celej sústavy trakčného a napájacieho vedenia Žilina osobná stanica - Vrútky osobná stanica 1. a 2. hlavná koľaj. Pravda, len na šírej trati, pretože ani žilinská, ani vrútocká osobná stanica nemali namontované trakčné vedenia. Po nich „para„ o 21. hodine vytiahla „elektriku„ – teda rušeň E499.001 s osobným vozňom Be 21507 na trať. Rušeň E499.001 viedol Imrich Nagy za asistencie Jozefa Ertla a Floriána Vršana. Po tejto skúšobnej jazde sa 28. augusta konali rýchlostné skúšky na trati Žilina - Varín, pričom bola dosiahnutá rýchlosť 145 km/h. O deň neskôr bol rušeň E499.001 slávnostne odovzdaný Správe dráhy Košice. Po tomto nasledovala ešte slávnostná jazda rušňa E499.001 s rovnakou posádkou a s osemnástimi osobnými vozňami na trati Žilina - Vrútky so zastavením v železničnej stanici Varín. Cesta zo Žiliny trvala 17 a späť 15 minút. Slávnostná jazda sa skončila o 11,40 h v Žiline. Na ten čas bola rýchlosť prvého elektrického vlaku pozoruhodná a vzbudzuje obdiv voči práci a šikovnosti priekopníkov elektrickej trakcie.

Víťazstvo elektriny

Počas spomínaných udalostí bolo trakčné vedenie napájané z trakčnej meniarne Žilina. Práce a celú prípravu trakčného vedenia a meniarne viedol Eugen Láncoš z Vrútok. Presadzoval efektívnosť a ekologickú čistotu elektrickej prevádzky. Slávna „bobina„ E499.001 so svojimi nasledovníčkami a trakčné sústavy 10, 20, 30, 40 prepravili neuveriteľné množstvo ľudí a nákladov.

V tej dobe (roky 1953/1954) bola lokomotíva E499.001 hodnotená takto: ...má veľa predností a možno povedať, že je jednou z najmodernejších elektrických rušňov na svete. Má malú špecifickú váhu, na jednotku výkonu, 33 kg na kilowatt. Lokomotíva je stavaná na jednosmerné napätie 3000 V a váži 80 t. Celá váha lokomotívy je adhézna, čo znamená že jej váha je činne úplne využitá. Váha lokomotívy je pomerne malá, ale ťažná sila je obrovská. Na háku činí plných 24 t. Trvalý výkon lokomotívy je 1 900 kW, teda asi 2 600 ks. Hodinový výkon je 2 400, teda takmer 3300 koní. Rozbehový výkon je okolo 3 800 kW, teda okolo 5 000 koní. Lokomotíva utiahne rýchlik s 18 pullmannovými vozmi s rýchlosťou 115 km za hodinu. S touto záťažou, napr. do Štrby (priemerné stúpanie 15 0/00), pôjde rýchlosťou 60 km. Zavedením expresov so záťažou 640 ton bude cestovná rýchlosť do Štrby 95 km za hodinu... Toľko pre archív a pre technických znalcov.

* * *

Tento materiál vznikol ako snaha pripomenúť si významný medzník v histórii železníc na území Slovenska, ktorým bola jazda prvého vlaku ťahaného rušňom elektrickej trakcie na hlavných tratiach vtedajších ČSD. Autor príspevku ďakuje za poskytnutie fotografických a textových materiálov Jozefovi Ertlovi, rušňovodičovi priamemu účastníkovi prvej jazdy, ďalej rodine Miloša Čulého a Eugena Láncoša, ako aj Považskému múzeu v Žiline.

Ján Hulej

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  2. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  9. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. Aj panelák môže byť Smart
  4. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  5. Pri uzatváraní PZP už nedominuje január
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  8. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 312
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 785
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 319
  4. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 4 242
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 577
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 042
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 009
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 603
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 775
  10. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Matej Shieber (č.34) od štartu pretekov diktoval tempo.

Atmosféru Behu zdravia si poriadne užil aj šprintér Ján Volko.


2 h
V nemocnici sa naplno rozbieha testovanie.

Od pondelka je okres Martin na covid automate červený. Zatvorených je viacero tried v školách v Turci, pre vysoké počty pozitívnych hygienici zatvorili i celú školu na Ulici P. Mudroňa. V nemocnicni už ležia pacienti s covidom.


7 h
Príbovce v zápase proti Hornej Štubni bojovali až do konca a oplatilo sa.

Blatnica s Trebostovom zostávajú stále bez prehry a už stoja v tabuľke vedľa seba plece pri pleci.


a 1 ďalší 10 h

V dnešnej časti sa dozviete aj to, ako sa darilo našim hokejistom v zámorí, aký úspech získali naši vodáci a ďalšie atraktívne informácie zo slovenského športu.


12 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z miesta činu unikalo biele auto.


10 h

Obnova mosta cez Váh v Hlohovci sa už onedlho rozbehne.


10 h

Priniesť má aj pracovné miesta. Pôjde o jedno z troch moderných stredísk, aké zatiaľ na Slovensku nie sú.


6 h

Rodáčka z Dubnice nad Váhom sa vo svojich fotografiách snaží zachytiť inakosť.


18. sep

Už ste čítali?