Braňo Gregor
Neradostné výsledky žatvy iste podnietili mnohých poľnohospodárov zamyslieť sa nad budúcnosťou družstiev. Súčasný trend rozvoja prosperujúcich poľnohospodárskych subjektov smeruje ku kombinácii poľnohospodárskej produkcie so službami v oblasti agroturistiky a cestovného ruchu. Isté je, že v hektárových výnosoch obilnín a krmovín Turiec nikdy nedobehne južné Slovensko. V Turci ale máme veľmi kvalitné mlieko, syry a krásnu prírodu, ktorú nám môže závidieť nielen južné Slovensko, ale aj väčšina európskych krajín. Príkladom nového smerovania poľnohospodárskych subjektov je napríklad družstevný hotel Gader.
Turiec má čo ponúknuť aj turistom zo západnej Európy. Takýto turista chce na Slovensku vidieť niečo, čo doma nemá. Spomínam si na istého Angličana, ktorý dlhší čas pôsobil na Slovensku a na salaši pri Čremošnom videl prvý raz v živote, ako sa doja ovce. V Anglicku sa síce chovajú milióny oviec, ale také druhy, ktoré sa nedoja a využívajú sa prevažne na produkciu vlny. Žinčica je špecialitou, ktorú Angličan na Slovensku ochutnal prvý raz v živote a na tento zážitok nikdy nezabudne. Myslím si, že ubytovanie v chate, alebo v zrube v horách je pre cudzinca veľkou atrakciou. Pre Nemcov sú zaujímavé napríklad poľovačky alebo hody, na ktorých si môžu pochutnať na divine. Možností je veľa a mnohým turistom vyhovuje spájanie ponuky služieb a atrakcií viacerých subjektov. Jeden deň absolvujú napríklad túru na Tlstú, využijú pritom napríklad ubytovanie v súkromí, pochutnajú si na špecialitách v niektorom blatnickom stravovacom zariadení, na druhý deň môžu ísť na salaš, kde majú k dispozícii syr a žinčincu, ďalší deň môžu ísť napríklad do Múzea slovenskej dediny v Jahodníckych hájoch alebo na niektoré z turčianskych kúpalísk. Stačí, ak im niekto takúto komplexnú ponuku poskytne a nato sú predsa cestovné kancelárie, aby to tak robili.
Samozrejme, veľmi dôležitá je reklama v zahraničí, na ktorej by sa v oveľa väčšej miere mal podieľať štát. V západoeurópskych médiách je možné nájsť veľmi širokú ponuku rekreačných pobytov v Španielsku, Portugalsku a ďalších stredomorských krajinách, ale márne by ste v nich hľadali ponuku rekreácie na Slovensku napriek tomu, že máme čo ponúknuť. Samozrejme ide o náročných zákazníkov, ktorí si potrpia na to, aby to, čo im reklama sľubuje, bolo aj dodržané. Myslím si, že západoeurópskeho turistu nepriláka na Slovensko ponuka hotelov amerického štýlu, ale naopak, oddych v čistej chatke v príjemnom horskom prostredí a atrakcie. Minulý víkend sa napríklad na Sklabinskom hrade uskutočnili hradné slávnosti. Myslím si, že vystúpenia skupín historického šermu v autentickom prostredí sú zaujímavé aj pre zahraničného návštevníka. Nevidím dôvod, prečo by sa táto a podobné atrakcie nemohli dostať do ponuky cestovných kancelárii ako jedna z ponúk na zaujímavý zážitok počas rekreácie v turčianskych horách.
Pomoc štátu agroturistike zatiaľ nie je dostatočná, ale aj v rozvoji činnosti združení cestovného ruchu v Turci sú veľké rezervy. Zatiaľ sa priveľa subjektov hrá na svojom vlastnom piesočku, pričom ich integrácia je pre každý z nich oveľa väčším prínosom.