Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

V spoločnosti šampiónov

Jozef Kožár s novým vetroňom a v novej kategórii d

Takmer úplne bokom záujmu slovenských médií bojovali tri týždne vo vzduchu nad Poľskom, ale aj Nemeckom a Čechmi, najlepší piloti vetroňov o tituly na 28. majstrovstvá sveta v bezmotorovom lietaní. Konali sa od 19. júla do 10. augusta v Lešne, v poľskom stredisku športového lietania. Miestne letisko spĺňalo predpoklady na prijatie až 132 vetroňov, a tak sa šampionátu zúčastnil tento rekordný počet posádok. Medzi nimi aj niekoľko slovenských, z toho dve z martinského Aeroklubu. Tibor Frátrik skončil v štandartnej triede na 40. mieste, oveľa úspešnejší bol najlepší martinský plachtár posledných 20 rokov Jozef Kožár, ktorý prvý raz štartoval vo voľnej kategórii (open), kde súťažili tie najkvalitnejšie stroje bez obmedzenia rozpätia krídel či hmotnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

POCIT NOVÝCH KRÍDEL

Boli to takmer všetko vetrone závratných cien. Lietali tam aj dva prototypy najnovších vetroňov ETA, ktoré postavili nemeckí konštruktéri, s rozpätím krídel 30,9 metra a cenou desať či patnásťnásobne vyššou než vetroň, ktorý pilotoval Jozef Kožár. Napriek tomu skúsený martinský plachtár „sedlal„ výborný stroj - dvojmiestny vetroň Nimbus 4 DM nemeckej výroby (840 kg a rozpätie krídel 26,5 m), ktorý na štart používa vlastný motor. Po dosiahnutí výšky okolo 600 m ho musí posádka zaklopiť a už je to klasický vetroň. Ako sa dostal k tomuto modernému stroju?

Jozef Kožár: „Vedeli sme, že jedna firma na Slovensko kúpila tento dvojmiestny vetroň, ktorý má slúžiť jednak na výkonné lietanie, predovšetkým na rekordné lety a jednak na výcvik. Podarilo sa nám dohodnúť sa s novým majiteľom, aby nám tento drahý stroj na MS požičal. Prenajal nám ho aj kvôli tomu, že chcel prezentovať možnosti tohto lietadla na vrcholnej súťaži. Aj pre mňa to bola výzva, že dokážem zvládnuť najmodernejšiu techniku aj za taký krátky čas a že sa na nej presadím medzi najlepšími svetovými plachtármi.„

Skryť Vypnúť reklamu

Jozef Kožár si sadol do nového stroja prakticky iba týždeň pred odchodom na šampionát do Poľska, presne 7. júla. Nalietal na ňom doma okolo 560 kilometrov, no a potom v Poľsku mal k dispozícii ďalší týždeň oficiálnych tréningov už v rámci MS. Ako hovorí: „Každý deň, od rána do večera sme sedeli v ňom, aby som sa s ním zžil v rôznych podmienkach. Pri lietaní je dôležité, aby som po zatvorení kabíny necítil, že mám aeroplán, ja musím cítiť, že mám krídla. Nič iné. Lebo ak nemám tento pocit, neviem sa správne rozhodnúť, a potom mi je technika skôr príťažou. Ale ja som tento pocit v novom stroji nadobudol prekvapujúco rýchlo a skutočne som sa s ním dokázal zžiť... Hoci som mal v rukách stroj, ktorý stojí niekoľko miliónov, veril som si a veril som aj aeroplánu, ktorý je navyše vybavený vlastným motorom, čo bola dobrá poistka. Hneď som zistil, že vetroň je spoľahlivý, veľmi príjemný na pilotáž a bol som veľmi prekvapený, že taký veľký stroj je taký obratný a nemá nejaké veľké záludnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

MARATÓN VO VZDUCHU

Jozef Kožár štartoval na MS s dvoma partnermi z Popradu (Ľubomír Jakubčák a Ján Kromka), ktorí sa skôr iba vozili, priúčali sa a zbierali prvé skúsenosti z veľkej súťaže. Zároveň sa aj podieľali na nákladoch. Podobný model by mal uplatniť martinský plachtár aj na budúcom šampionáte, kam by vzal do tandemu ďalšiu dvojicu. Tak sa aspoň predbežne dohodol s majiteľom tohto kvalitného a už aj úspešného stroja.

Majstrovské preteky trvali tri týždne. Ako sme spomenuli, prvý týždeň bol určený na prípravu, ďalšie dva už boli súťažné. Veľmi dobré počasie dovolilo odlietať za 14 dní celkove 12 disciplín, kde najkratšia trasa merala 295 km a všetky ostatné boli nad 500 km (najviac 725 km). Lietalo sa v širokom priestore - od Vysokých Tatier, na východ ku Krakovu, potom okolo Varšavy až po Baltické more, na západ až po Berlín, dole cez Čechy späť do Lešna. V priaznivých podmienkach, ktoré vládli, nebol problém denne za 5-6 hodín nalietať 600 či 700 km. Bol to poriadny maratón, presnejšie vyše 80 letových hodín za 14 dní.

Jozef Kožár: „Áno, bola to veľká záťaž na psychiku i na fyzickú kondíciu. Najväčším problémom bolo preťaženie, to nie je špás lietať v aeropláne rýchlosťou od 100 do 270 km za hodinu. No, a to všetko treba absolvovať pod tlakom silnej konkurencie, pretože všetci tam prišli vyhrať a takmer všetci vyhrať aj mohli.„

V jednotlivých disciplínach išlo predovšetkým o rýchlosť. Vyhrával ten, kto kto obletel danú trať najrýchlejšie. Ak sa leteli dlhšie trate, víťaz získal 1000 bodov a ďalší v poradí dostali úmerne tomu menší počet bodov. Okrem toho boli aj typy tratí, kde pilot musel preletieť istými zónami okolo daných pozemských bodov, čo vlastne bola previerka taktickej zdatnosti pilota, jeho skúseností a znalosti z meteorológie. Čiže v tejto disciplíne sa ukázali skutočné kvality pilota. A práve v nich najviac bodoval Jozef Kožár, čo mu dopomohlo ku konečnému a výbornému 6. miestu.

PORAZIL OBHAJCU

V januári na vyhlásení najúspeš-nejších športovcov Turca nebol Jozef Kožár celkom spokojný s 13. miestom v klubovej kategórii na vlaňajších MS. Vraj, prvý raz za posledné roky sa mu stalo, že vypadol z prvej desiatky. Vtedy povedal – Nevadí, život ide ďalej, tento rok budú opäť majstrová sveta, hádam to bude lepšie... A to rozhodne bolo. Teda spokojnosť?

Jozef Kožár: „Poviem to takto, porazil som obhajcu majstra sveta Laurensa Goudriaana, predo mnou boli už len samí bývalí majstri sveta a aj za mnou boli dvaja piloti, čo už majú v zbierke titul svetového šampióna. Ďalej, prvýkrát v histórii súťažil slovenský reprezentant vo voľnej kategórii a hneď pri prvom štarte takýto úspech. A do tretice, zo všetkých dvojmiestnych vetroňov sa ten náš umiestnil najlepšie. Čiže, ja som nadmieru spokojný. Navyše to boli vynikajúco zorganizované preteky, môžem povedať, že za svoju pretekársku kariéru, a lietam súťažne už od roku 1978, som také kvalitné preteky nezažil. Predstavte si len 130 strojov vo vzduchu a situáciu, že v priebehu dvoch-troch minút pristáva na plochu letiska aj 30-40 vetroňov... Pritom nebola žiadna nehoda, ani len nejaký väčší škrabanec.„

Jozef Kožár je známy tým, že si nekladie malé ciele. Preto aj po výraznom úspechu medzi svetovou elitou prijal otázku - Nemohli ste skončiť lepšie?

„Spočiatku sme boli na 4. mieste a mali sme stratu iba 5 bodov na tretieho v priebežnom poradí. Ale ja som vedel, že keď prídu slabšie letové podmienky, hmotnosť nášho stroja nám nedovolí dosiahnuť také stúpanie, aké dosiahnu ľahšie stroje. Títo súperi práve takto získali na nás tých 30 až 50 km, a tým vlastne rozhodujúci bodový náskok. Ešte posledný deň nám chýbalo 105 bodov na 5. miesto a vedel som, že sa to dá v poslednej disciplíne dohnať. Počas prvej otočky sme mali rýchlosť 144 km za hodinu, čo bolo veľmi dobré a do polovice trate bola nádej, že by sme mohli poskočiť na 5. miesto. Pri jednom riskantnom kroku, pretože bolo treba, ako sa športovo hovorí pritlačiť na pílu, mi to skoro nevyšlo, museli sme pribrzdiť, a potom už bolo veľmi ťažké dobehnúť túto stratu. Skoro sme mali problém obhájiť aj to 6. miesto...„

* * *

Skvelá premiéra skúseného 45-ročného martinského pilota medzi najlepšie vybavenými vetroňmi sveta. Dôkaz, že ak sa dostane k naozaj kvalitnému stroju, jeho skúsenosti a pilotné umenie sa prejavia naplno. Dodáva: „Považujem to za veľmi dobrý výsledok. Už som bol tretí na ME, bol som aj 9. a 10. na svete, ale toto 6. miesto v elitnej kategórii si cením veľmi vysoko. Je to jeden z najväčších úspechov mojej kariéry. Nedôvažok dosiahol som ho na novom aeropláne a v kategórii, v ktorej so mal premiéru. Nikdy však nie som spokojný úplne. Aj teraz je to tak, pretože viem, aký potenciál predstavuje nový vetroň a viem, že by sa na ňom dal dosiahnuť aj lepší výsledok. O ten sa chcem pokúsiť.„

Igor Gabaj

PRE ARCHÍV

Konečné výsledky 28. MS v bezmotorovom lietaní - kategória open (prvý desiatka z 20 pretekárov): 1. Holger Karow (Nemecko - Nimbus 4M) 11323 bodov, 2. Janusz Centka (Poľsko - ETA) 10891, 3. Gerard Lherm (Francúzsko - Nimbus 4T) 10775, 4. Peter Harvey (Veľká Británia - Nimbus 4T) 10653, 5. Ronald Tabery (USA - Nimbus 4T) 10365, 6. Jozef Kožár (Slovensko - Nimbus 4DT) 9976, 7. Jan Andersen (Dánsko - Nimbus 4T) 9966, 8. Stefano Ghiorzo (Taliansko - ETA) 9899, 9. Laurens Goudriaan (Južná Afrika - ASW 22BL5) 9794, 10. Oscar Goudriaan (Južná Afrika - ASW 22BL5) 9607.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 175
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 109
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 155
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 748
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 785
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 367
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 415
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 271
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 191
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Turčania takmer týždeň zápasili s povodňami

V Turčianskych Tepliciach sa liala voda z polí od Dolnej Štubne, na Dubovom museli pre zaliatu cestu meniť dopravné značenie, v Blažovciach živel ohrozoval príbytky, v Rakove ratovali gazdovstvá a v Košťanoch sa rieka Turiec vyliala na rozsiahle územia.

Aj v Blažovciach sa už chystali vrecia s pieskom.

Hokejisti by mohli dostať peniaze do dvoch týždňov

Spojenie dvoch najvyšších hokejových súťaží zväz nepodporil. Nedovoľujú to normy.

Na ľade naraz trénuje len päť hráčov a brankár.
V nemocnici pribudlo ďalšie odberové miesto, testy už robia dva tímy.

Prezidentka Zuzana Čaputová v Martine, vyjadrila sa aj k celoplošnému testovaniu

So zdravotným personálom nemocnice sa rozprávala o tom, ako zvládajú nápor nových pacientov nakazených ochorením Covid –19, ale aj o tom, či sú personálne i lôžkové kapacity nemocnice dostačujúce.

Prezidentka Zuzana Čaputová dnes v Martine poďakovala všetkým lekárom aj zdravotníckemu personálu.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Vojaci kontrolujú miesta určené na testovanie Oravcov

Samosprávy musia do piatka rána pripraviť priestory, kde sa uskutočnia odbery. Oravcov budú testovať trikrát.

V nemocnici v Čadci zomrel pacient na COVID-19

Čadca je červeným okresom, Kysucké Nové Mesto ostáva oranžovým.

Už ste čítali?