Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Tradícia s nádejou na vzkriesenie

Gianni Borghi: „Som hrdý na prácu, ktorá sa tu uro

Už pred viac ako desaťročím sa uvažovalo o licenčnej výrobe motorov Lombardini na Slovensku, najskôr ale v Trnave. Napokon sa tento projekt v Trnave nerealizoval a výroba malých naftových motorov sa presunula do Martina. Martinským strojárom to prišlo vhod, pretože v útlme už bola výroba motorov silnejších kubatúr. Treba ale zdôrazniť, že viacerí skeptici nevideli v tejto výrobe bohvieakú budúcnosť turčianskych motorárov. Napriek tomu sa začali progresívne pripravovať kapacity výroby dielcov, moderné linky a montážne pracovisko. Budúcnosť ukázala, že pre Martin, ktorý začal v polovici minulého desaťročia trieť strojársku biedu, našťastie. S tým, čo všetko za plotom fabriky zahynulo, ozaj našťastie, „neodišli„ z Turca aj motory Lombardini. Pred troma rokmi tu vznikla eseročka DMD Lombardini, ktorá začala pomaly oživovať výrobu spomínaných motorov. Pokračovatelia tradícii motorárskej výroby, v prenajatých priestoroch a na prenajatých technológiach, začali klásť základy budúceho perspektívneho závodu. Generálny riaditeľ martinskej firmy Marián Themár nám číslami zdokumentoval, akým trendom sa uberala výroba. Za tri roky narástla produkcia motorov z 200 kusov mesačne na terajších takmer 800 kusov. Obrat firmy, ktorá v súčasnosti zamestnáva asi 130 pracovníkov, v prvom polroku tohto roka bol 6 mil. eur. No, a tým najpodstatnejším, čo by malo dať Martinu ďalšiu perspektívu výroby týchto motorov, je fakt, že talianska firma Lombardini začiatkom augusta tohto roku kúpila od DMD Fin posledných 20 percent akcií a stala sa absolutným vlastníkom martinskej firmy. Konateľ talianskej firmy Gianni Borghi oznámil aj ďalšiu podstatnú skutočnosť – premenovanie martinskej firmy na Lombardini Slovákia. Tesne potom si našiel šéf talianskej firmy Gianni Borghi čas na otázky NŽT, aby nám vysvetlil, čo myslel pod tým, že príchod firmy Lombardini na Slovensko – do Martina, bol pred rokmi akýmsi dobrodružstvom.

Skryť Vypnúť reklamu

Príchod vašej firmy na Slovensko ste označili za dobrodružstvo. Ste tu, ale už dlhší čas, tri roky v novej firme v Martine, do akej miery je to teraz ešte pre vás dobrodružstvo?

Nazval som to dobrodružstvom, ale v pozitívnom slova zmysle, pretože toto dobrodružstvo nás historicky doviedlo k odhaleniu zaujímavých a veľmi pozitívnych vecí. Poznali sme síce tunajšiu realitu, ale priznám sa, že nie až tak detailne. Za spomínané tri roky sa nám celkom potvrdili naše strategické intuície, ktoré nás doviedli k tomu, aby sme výrobu motorov premiestnili z Talianska do Martina. Treba zdôrazniť, že ide o motory, ktoré patria medzi najpokrokovejšie na svete. Teda, nepremiestnili sme sem výrobu starých motorov, ale, naopak, najnovšiu generáciu motorov. Týmto sme jednoznačne prejavili svoju dôveru tomu, čo sme si spočiatku iba mysleli a dnes sa v tom v praxi utvrdzujeme, že je naozaj pravda to, že sú tu vysokokvalifikované ľudské zdroje – schopné, zodpovedné, potvrdzujúce istú tradíciu v strojárstve a predovšetkým v motorovej výrobe, ktorá patrí medzi najlepšie na svete. Dnes tu na Slovensku využívame veľmi pokrokové technológie na výrobu motorov. Aby som sa vrátil k otázke, po troch rokoch fungovania martinskej firmy potvrdzujem, že to, čo som pôvodne nazval dobrodružstvom, prinieslo nám, v tejto etape určite, pozitívne výsledky.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedávno ste odkúpili posledných dvadsať percent akcii DMD, čo znamená, že dnes ste stopercentným vlastníkom firmy v Martine. Znamená to, že Lombardini bude rozširovať výrobu v tomto regióne?

Máte pravdu, podpísali sme zmluvu o odkúpení posledných 20 percent základného imania DMD Lombardini. V našich krokoch je to istá postupnosť. Kým pred polrokom sme mali podiel vo firme len 20 percent, následne odkúpením ďalších 60 percent sme sa dostali na osemdesiat percent a už pred dvoma mesiacmi sme sa dohodli na tom, že odkúpime aj zvyšných 20 percent akcii. To len potvrdzuje, čo som už povedal, ale vlastne aj dokazuje, že máme maximálnu dôveru vo všeobecnosti v Slovensko a osobitne k Martinu. Zdôrazňujem, že budeme veľmi pozorne pracovať na tom, aby naša stratégia rozvoja v Martine zapadla do nášho rozvoja v celosvetovom merítku, aby v tejto stratégii výrobné centrum v Turci patrilo medzi najdôležitejšie. Uvidíme v budúcich mesiacoch, ako som už naznačil, aké kroky urobíme, aby sme dokončili a rozvinuli určité investície práve v Martine. Tie rozhodne posilnia túto výrobnú jednotku v rámci skupiny Lombardini.

Skryť Vypnúť reklamu

V Martine ste zatiaľ v prenájme bývalých ZŤS, predpokladáme, že teraz už ako vlastníci firmy máte iné predstavy…

Áno sme v prenájme, pretože iste viete, že pokiaľ ide o nehnuteľnosti aj strojárske technológie, vlastnícky a majetkovo je tu situácia dosť nejasná,. Dosiahli sme relatívne rozumné dohody na prenájom, ale iste si viete predstaviť, že taká výrobná spoločnosť, ako je naša, potrebuje kontrolovať výrobné prostriedky, takže rokujeme už, aj keď s mnohými ťažkosťami, o odkúpení nehnuteľnosti a strojárskych technológií. Dnes ešte nie som schopný potvrdiť, kedy a ako sa dostaneme k pozitívnemu záveru. Vôľu na to máme, aby sme pozitívne vyriešili aj tieto záležitosti.

Dozvedeli sme sa, že po dvoch rokoch, keď mala martinská firma vyrovnaný hospodársky výsledok, sa už v treťom roku dostala do mierneho plusu. Ste s takýmto trendom spokojný, alebo si myslíte, že firma napreduje pomaly?

Samozrejme sme spokojní. Ako som povedal, sú za ňou tri roky, čo síce môže byť z jedného pohľadu už dosť dlhá doba, ale z iného zasa veľmi krátka. Čo je ale veľmi dôležité, dnes je výrobná jednotka Lombardini Slovakia na úrovni produktivity a kvality porovnateľnej so všetkými závodmi našej firmy. Toto nám už dovolilo prejsť zo situácie, nazvime to stratovej, do kladných čísel. Nenechám si to iba pre seba, ale určite to poviem aj zamestnancom firmy, že som hrdý na prácu, ktorá sa tu urobila. Samozrejme, stalo sa to v súčinnosti a za spolupráce s mojimi spolupracovníkmi z Regia Emilia z Talianska. Dnes nemáme problém komunikovať. Sme spojení v reálnom čase medzi sídlom firmy v Taliansku a Martinom, máme všetky informácie účtovné, skladové, informácie o produktivite, takže táto spoločnosť je už kompletne integrovaná do skupiny Lombardini vo všetkých parametroch produktivity, výroby, riadenia na všetkých úrovniach. To len dokazuje, že tu boli a sú schopní manažéri, špecialisti, vôbec ľudské zdroje. My sme im z našej strany dali všetky prostriedky na to, aby tu vznikla dobre organizovaná spoločnosť.

Máte závody vo viacerých krajinách, môžete porovnávať podnikateľské prostredie na Slovensku s Talianskym, alebo iným svetom. V čom sú, podľa vás, najväčšie rozdiely?

Na Slovensku sme sa stretli s niektorými vecami, ktoré by som určite označil za pozitívne. To, čo je u nás viac hodno, ako sú obrábacie stroje, to sú ľudia. Takže hovorím predovšetkým o ľudských zdrojoch. Našli sme tu ľudí, ktorí sú v strojárskom odvetví na vysokej úrovni. Našli sme tu schopné technológie, našli sme cenu práce, ktorá určite nie je zasa taká nízka, ako je napríklad v Indii, Čine, kde tiež pôsobíme, ale každopádne je konkurencieschopná so západoeurópskymi krajinami. Ja som sa v minulosti a ešte pred pár mesiacmi sťažoval na byrokratickú úroveň vo všeobecnosti. Pripúšťam, že tu boli určité ťažkosti, ale zdá sa mi, že sa krajina s tým snaží vyrovnávať. Na druhej strane sa ale tiež priznám, že sú tu aj nejaké prvky, ktoré ma v posledných mesiacoch tiež znepokojovali. Patrí k ním napríklad inflácia. Čítal som, ale rovnako som počul, a mohli sme aj konštatovať, na rokovaniach, že sú tu niektoré náklady, ako napríklad elektrická energia, plyn, ktorých ceny sa neprimerane zvýšili. Toto by mohlo vyvolať zvýšenie inflácie, ktoré by v priebehu niekoľkých rokov mohlo eliminovať výhody Slovenska v porovnaní s inými krajinami. Myslím si, že ide o veľké nebezpečenstvo, ktoré by mohlo stretnúť Slovensko. Slovensko by nemalo dosiahnuť západoeurópske parametre skôr v nákladoch, ako ich dosiahne v organizácii. No, a dúfajme, že sa dokončí aj autostráda z Bratislavy do Martina, lebo aj vzdialenosti tu bránia rozvoju v regiónoch.

(jk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 980
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 878
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 422
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 672
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 12 402
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 086
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 461
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 413
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 674
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 405
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Primár pľúcnej kliniky sa infikoval od kolegu. Dúfa, že sa bude môcť čím skôr vrátiť do práce.

Pri strete auta so zverou dochádza aj k zraneniam posádky

Dopravné nehody s lesnou zverou sú prakticky zriedkavé. Keď k nim ale dôjde, neskončí sa to len usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale dochádza aj k zraneniam posádky.

Zničené BMW po nedávnej zrážke s jeleňom.

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?