Divadlo SNP v Martine zaznamenalo výmenu aj na poste umeleckého šéfa
Bývalý režisér, riaditeľ a umelecký šéf Divadla SNP v Martine Viliam Hriadel odovzdal len celkom nedávno žezlo umeleckého šéfovania v martinskom divadle svojmu mladému nástupcovi, v súbore ostáva ako herec. Určite je to dobrý dôvod pozastaviť sa pri rokoch minulých a aj si trocha zabilancovať v čase.
Po koľkých rokoch vašej „služby„ iste poriadne vrtošivej múze Tálii sa stalo, že odchádzate, aby ste miesto za stolíkom umeleckého šéfa prepustili kolegovi? V súvislosti so skladaním tejto náročnej funkcie sa natíska jednoduchá otázka: Máte pre svojho nástupcu v talóne nejaké dobré rady a praxou overené skúsenosti?
Viliam Hriadel: Začiatkom tohtoročného júla bolo dvadsaťpäť rokov môjho pôsobenia v Divadle SNP. Prvé roky som pôsobil ako režisér, popri tom krátko ako tajomník riaditeľa, umeleckým šéfom som bol dohromady šesť rokov a najdlhšie – jedenásť rokov – som vykonával funkciu riaditeľa divadla. Viem toho o práci v divadle a jeho riadení dosť, ale aj keď sú isté nemenné zákonitosti, doba sa zmenila a divadlo ako živá umelecká inštitúcia musí reagovať na realitu okolitého sveta. S novým vedením som sa dohodol, že v prípade potreby svoje skúsenosti ochotne poskytnem. Ale možno ich ani veľmi nebude treba. Nový riaditeľ aj nastupujúci umelecký šéf majú svoje zámery, svoju koncepciu a predstavu, ako ich realizovať. Takže si skôr želám, nech budúce smerovanie prospeje martinskému divadlu a najmä jeho divákom.
Herec martinského umeleckého kolektívu Miloslav Kráľ je zasa tým šťastlivcom – nešťastlivcom, ktorý preberá štafetu umeleckého šéfovania v Divadle SNP takpovediac za pochodu, veľmi narýchlo, navyše v mimoriadne exponovanom čase. Ako bude pripravená dramaturgia vašej prvej sezóny na poste umeleckého šéfa? Čo ste stihli, čo sa podarilo, čo sa ešte len za pochodu rodí či narodí?
Miloslav Kráľ: Podarilo sa zmeniť pôvodný dramaturgický plán, v ktorom som dôraz kládol na modernizáciu repertoáru. Ešte do divadelných prázdnin sme celkom uzavreli prvé dve skúškové obdobia a verím, že najneskôr do konca septembra budú jasné aj zostávajúce štyri tituly aj ich režiséri. V nasledujúcej sezóne bude teda dokonca šesť premiér oproti pôvodne plánovaným štyrom. Zväčša sme sa sústredili na komorné hry s menším obsadením, takže v inscenáciách sa môžu stretnúť rozličné komorné herecké tímy. Do repertoáru pribudnú noví autori, doposiaľ v martinskom divadle nehraní. Postupne nadväzujem spoluprácu s viacerými divadlami aj inštitúciami, lebo najdôležitejšia zmena, ktorú
chcem priniesť, je chápanie divadla ako otvorenej kultúrnej inštitúcie. Práve táto zmena pohľadu by mala naše divadlo posunúť kvalitatívne a umelecky ďalej. Okrem moderne orientovanej dramaturgie významne obmeníme režisérov, ktorí prídu do Martina hosťovať. Budú medzi nimi mladí režiséri Marián Amsler, Dušan Bain a Michal Náhlík spolu so známymi a osvedčenými Dodom Gombárom a Matúšom Oľhom. V prvom skúškovom období s Durenmattovou hrou Meteor obnovujeme spoluprácu s režisérom Štefanom Korenčim.
Myslíte si, že vaša nová rola nejako zásadne ovplyvní množstvo či charakter vašej hereckej práce, postáv? Čo bude s vašimi umeleckými ambíciami v iných divadlách, resp. médiách (hudba, televízia, rozhlas, dabing)?
Miloslav Kráľ: Moju prácu to pochopiteľne ovplyvní. Ale skôr tú mimo divadla, nie na martinskom javisku. Budem mať menej času najmä na hudbu, čo ma mrzí. Neplánujem si však túto funkciu uzurpovať na nejaké dlhšie obdobie. Chcel by som len pomôcť naštartovať zmenu tohto divadla smerom k modernej kultúrnej inštitúcii. Uzavreli sme sa do regiónu a stratili sme kontinuitu so súčasnou československou divadelnou scénou. Mojím cieľovým divákom, ktorého vkus by som nerád podliezol, je bežný návštevník filmového klubu, čiže mysliaci, uvedomelý divák.
Pripravila Vlasta Kunovská