Martin – Počas letnej turistickej sezóny, keď je zvýšená hustota cestnej premávky, rastie riziko kolíznych situácií a dopravných nehôd. Ich účastníkmi sa častejšie ako po iné mesiace stávajú práve tí najzraniteľnejší – cyklisti, chodci a korčuliari.
Podľa štatistiky zasahovala Záchranná zdravotnícka služba MFN v júni jedenásťkrát pri nehodách cyklistov. Cez prázdninové mesiace býva tento počet obdobný. „Slovenskou špecialitou„ sú pády z bicykla spojené s požitím alkoholu. Väčšinou sa to stáva mužom stredného veku, ktorí sú potúžení alkoholom, a preto majú problém udržať rovnováhu. Ich „nútený„ dopad na zem býva obvykle sprevádzaný krátkym bezvedomím a tržnou ranou na hlave. „Z mojej praxe si pamätám na cyklistu, ktorý pri nehode narazil hlavou na obrubník. Bolo z toho ťažké poranenie s krvácaním do mozgu. Muž zomrel,„ povedala vedúca lekárka Záchrannej zdravotnej služby MFN Anna Vargová. Okrem toho dochádza aj k stretu človeka na bicykli a auta.
Najčastejšie chyby robia cyklisti v tom, že nevenujú dostatočnú pozornosť výbave svojho dvojkolesového „tátoša„ a pre okoloidúce autá (najmä v noci) sa stávajú takmer neviditeľnými. „Bicykel musí mať predné (biele) a zadné (červené) neoslňujúce svetlo, dve brzdy a odrazky vzadu a na boku,„ povedal hovorca Okresného riaditeľstva PZ v Martine Viliam Kotlárik. Okrem toho, najmä na dedinách, zabúdajú ľudia dodržiavať ustanovenie o jazde na bicykloch. Tým patrí pravá strana vozovky a cestičky pre cyklistov. Starým, nebezpečným zlozvykom je aj jazda vedľa seba.
Cyklisti bežne nerešpektujú dopravné značenie, a tak na cestách dochádza k situáciám, ktoré sa môžu skončiť úrazom až smrťou. Napríklad, začiatkom júna utrpela pri zrážke s inou (doteraz nezistenou) bicyklistkou zlomeninu prvého driekového stavca a otras miechy v driekovej oblasti 24-ročná žena zo Žabokriek. Nehoda sa stala na jednej z križovatiek v spomínanej obci. Neznáma pri odbočovaní nerešpektovala dopravnú značku, ktorá nariaďuje dať prednosť v jazde.
Vysokému riziku na cestách sú vystavení aj korčuliari. Stáva sa, že tí menej zdatní vyleteli z chodníka priamo pod auto. V tomto roku sa, našťatie, takýto prípad ešte nestal. Vysoké letné teploty so sebou prinášajú aj zvýšenú fyzickú záťaž. V jeden horúci májový deň 14-ročná korčuliarka z Martina, ktorá smerovala na Ľadoveň, pravdepodobne z vypätia a nedostatku tekutín, skolabovala a spadla. Opäť zasahovali lekári záchrannej služby. „Exponované časti tela sú kolená, lakte a hlava. Pokiaľ sa človek vydá na dlhšiu trasu po ceste, tak si musí chrániť aj hlavu,„ dodala A. Vargová.
Korčuliari sú povinní jazdiť predovšetkým po chodníku vpravo. Nesmú prekročiť rýchlosť chôdze, zrýchliť môžu len vtedy, ak tým neohrozia a neobmedzia ostatných. Tam, kde chodník nie je, korčuliar má ísť po ľavej krajnici cesty.
(mm)