Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Chaos okolo diaľnice

Riešenie bradatého sučianskeho problému je stále v

Problematikou trasy diaľnice sa obecné zastupiteľstvo v Sučanoch zaoberá veľa rokov. Už v roku 1997 prijalo uznesenie, že schvaľuje vedenie diaľnice tunelom cez Bukovinu alebo poza ňu. Podľa požiadaviek obecného zastupiteľstva z roku 1997 a z roku 2001 mala viesť diaľnice južne od Sučian, pričom mala byť postavená v dostatočnej vzdialenosti od lokality Skalka, ktorá je zaradená medzi kultúrne pamiatky. Tieto uznesenia obecné zastupiteľstvo nikdy nezmenilo, ani ich nezrušilo. Takéto riešenie je najvýhodnejšie pre Sučancov, ale tí, samozrejme, budovanie diaľnice medzi Martinom a Ružomberkom nebudú financovať. Treba spomenúť, že vybudovanie každého kilometra diaľnice stojí štát približne 2 miliardy korún. Samozrejme, ak treba budovať diaľničný tunel, alebo most, táto suma je oveľa vyššia.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedna petícia za druhou

Ako nás informoval prednosta Obecného úradu v Sučanoch Vladimír Plžik, v roku 2001 odborníci zo Slovenskej správy ciest tvrdili, že budovanie spomenutého tunela by si vyžadovalo veľmi veľký presun hornín, preto je takéto riešenie veľmi nevýhodné. Slovenská správa ciest sa riešením trasy diaľnice, ktoré navrhovalo obecné zastupiteľstvo, potom už nikdy nezaoberala. Iniciatívy sa niekoľko ráz chopili aj občania, podpísali dve petície proti variantu diaľnice A1 a za variant A1, ktoré sme už v NŽT spomínali, ale tretiu petíciu doručili jej organizátori obecnému úradu iba minulý mesiac. Prvú petíciu z roku 2001 podpísali obyvatelia Sučian z Vrútockej cesty a Jilemnického, Pionierskej, Sládkovičovej, Komenského, Štúrovej, Hodžovej, Starej hradskej a Partizánskej ulice a Ulice Ďurka Langsfelda a Dukelských hrdinov. 393 obyvateľov spomínaných ulíc vyjadrilo nesúhlas s variantom A 1, lebo by podľa nich došlo k značnému zvýšeniu hlučnosti, trvalému zamoreniu obojstranne obývaného okolia, rekreačného strediska Plutva a turistickej základne a k ohrozeniu vodného vtáctva okolo Váhu. Druhú petícia z roku 2001 za variant A1 podpísalo až 593 obyvateľov Sučian, väčšinou z južnej časti obce.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborníci sú za

severný variant

Vladimír Plžik nám ukázal stanovisko Slovenskej správy ciest z 31. januára tohto roku, v ktorom sa uvádza, že na plánovanom úseku diaľ­nice Dubná skala – Turany, sú obidva varianty (A1, A2) vhodné a pri uplatnení určitých technických opatrení približne rovnocenné. Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií určilo podľa tohto listu pre ďalšiu prípravu spomínaného úseku diaľnice variant A1. V ďalšej príprave výstavby diaľnice sa bude tento rok pokračovať podľa spomínaného listu prieskumami, geodetickým zameraním územia a zabezpečením dokumentácie pre územné rozhodnutie.

K variantom diaľnice A1 a A2 sa vyjadrovali už v roku 2001 aj Slovenské elektrárne. Voči variantu A1 nemali žiadne námietky, ale s variantom A2 nesúhlasili, lebo by bolo treba preložiť celý koridor vedení 400 kV a 220 kV na iné miesto, čo by bolo z hľadiska potreby ich vypínania a napájania veľkých odberateľov elektrickej energie, nemožné. Preloženie a križovanie vedení by bolo finančne veľmi náročné a bolo by treba počítať s náhradami za nedodanú energiu zmluvným odberateľom a to vo výške niekoľkých stoviek miliónov korún. Zo záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia SR k výstavbe diaľnice D1 na trase medzi Martinom a Ľubochňou vyplýva, že varianty A1 a A2 sú približne rovnocenné, s miernou preferenciou variantu A2. Variant A1 odporúča toto ministerstvo len za podmienky výstavby protihlukových stien, aby hluk z prevádzky železnice a diaľnice neprevyšoval úroveň predpísanú pre obytné sídla.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborníci sa teda zhodli na tom, že najvýhodnejším je variant A1. Ako sme sa dozvedeli od Vladimíra Plžika, výstavba diaľnice podľa variantu A2 by bola už v roku 1997 drahšia o miliardu korún, ako jej vybudovanie podľa variantu A1. Podľa cien z roku 2002 by bola drahšia až 1,6 miliardy korún.

Posledná petícia občanov Sučian z minulého mesiaca situáciu okolo výstavby diaľnice D1 na úseku medzi Martinom a Turanmi úplne zamotala.

Táto petícia bola spísaná proti variantu A1 a 4. júna ju doručili obci. Píše sa v nej, že podpísaní obyvatelia Sučian nesúhlasia s rozhodnutím ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií, ktoré schválilo variant A1. Podľa organizátorov tejto petície by realizáciou tohto variantu došlo k obojstrannému zamoreniu obce exhalátmi olova, oxidov uhlíka, síry a prachom v rozsahu do 1 kilometra a k zvýšeniu hlučnosti v oblasti okolo železnice. Petíciou podporilo 880 obyvateľov Sučian návrh trasy diaľnice poza Bukovinu. Organizátori tejto petície predložili obecnému zastupiteľstvu v júni list, v ktorom Peter Barek, generálny riaditeľ sekcie cestnej infraštruktúry Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii píše, že záverečné stanovisko MDPT má len odporúčajúci charakter a nie je záväzné, lebo v územnom konaní je len jedným z podkladov. Podľa jeho vyjadrenia možno realizovať oba varianty, a to A1 aj A2. „Záväzným rozhodnutím o situovaní diaľnice bude až právoplatné územné rozhodnutie, ktoré bude musieť byť v súlade s územnoplánovacou dokumentáciou obce. Z toho vyplýva, že o umiestnení diaľnice rozhoduje obec,„ uvádza sa v liste Petra Bareka. Stavebná komisia pri sučianskom obecnom zastupiteľstve po posúdení hľadísk ministerstiev, Slovenskej správy ciest a Slovenských elektrární zvážila všetky klady aj zápory navrhovaných variantov diaľnice a súhlasila s variantom A1.

Obecný úrad

ministerstvu nerozumie

Milan Rybár poslal v týchto dňoch Ministerstvu dopravy pôšt a telekomunikácii list, v ktorom uvádza, že ak o umiestnení diaľnice rozhoduje obec, petície občanov boli zbytočné, lebo sučiansky parlament schválil diaľničnú trasu poza Bukovinu. Milan Rybár v tomto liste píše, že spomínané tvrdenie Petra Bareka je zavádzajúce, lebo v zložitých prípadoch musí rozhodovať na základe rôznych posúdení a stanovísk príslušné ministerstvo a popisuje zložitú dopravnú situáciu v Sučanoch, ktorá ohrozuje bezpečnosť obyvateľov a znepríjemňuje im život.

Od Vladimíra Plžika sme sa dozvedeli, že Sučanmi prejde v súčasnosti denne približne 14–tisíc automobilov a podľa prognóz ich bude do roku 2010 až 24-tisíc. V súčasnosti sú Sučany znečisťované výfukovými plynmi oveľa viac, ako keby okolo nich prechádzala diaľnica, po ktorej vozidlá iba prefrčia. Automobily na svetelnej križovatke v centre obce sa musia rozbiehať a majú oveľa väčšiu spotrebu, ako keby prešli po blízkej diaľnici. Samozrejme, treba myslieť aj na skutočnosť, že štát nebude financovať variant diaľnice, ktorý je o niekoľko miliárd korún drahší kvôli dlhšiemu obchvatu. Čím je dlhšia trasa obchvatu, tým automobily spotrebujú viac paliva, takže na tvrdení, že oba varianty A1 a A2 sú z ekologického hľadiska porovnateľné, asi niečo bude. Pre Sučancov by bolo najlepšie, keby diaľničný obchvat obce mali hotový už teraz, ale ak budú blokovať lacnejšie varianty, môžu oddialiť výstavbu D1 v Turci na dlhý čas. A to nehovoríme o tom, že do Sučian prichádzajú domáci i zahraniční podnikatelia, ktorí chcú vytvárať nové pracovné príležitosti, ale výrobné prevádzky nechcú stavať dovtedy, kým pri Sučanoch nebude stáť diaľnica.Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 548
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 625
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 061
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 032
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 852
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 465
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 523
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 751
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 642
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 607
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Koronavírus v hokejovej kabíne, zostalo len päť zdravých

Takmer celý hokejový tím HK Martin musel ísť do karantény. V prvoligovom mužstve sa objavilo 23 pozitívnych testov na koronavírus.

Martinská hokejová kabína je už aktuálne prázdna.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?