Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Pokrútený je paragraf, alebo čiesi záujmy

Primátor Stanislav Bernát chce pre mesto dotácie a

V minulom čísle NŽT sme písali, že obciam Bystrička, Turčianske Kľačany a Lipovec hrozí, že linky autobusov mestskej hromadnej dopravy (MHD) (autobusy č. 32 a 27) do nich budú zrušené a nahradia ich linky prímestskej dopravy. Prečo tento problém vznikol? Aby sme to zistili, oslovili sme zainteresované strany.

Starosta Bystričky Kamil Beláň nám povedal, že mestá Martin a Vrútky a obce Lipovec, Turčianske Kľačany a Bystrička žiadali o zriadenie samostatného dopravného podniku na zabezpečenie MHD. Na túto požiadavku prišla primátorom a starostom odpoveď od ministra dopravy pôšt a telekomunikácii Pavla Prokopoviča, ktorý konštatuje, že prebieha privatizácia 49-percentného podielu akcií akciových spoločností SAD. Podľa schválenej koncepcie a privatizácie štátnych podnikov SAD ide o prvú etapu privatizácie, ktorá dosiaľ nie je dokončená a v tomto čase nie je možné vyhovieť požiadavke mesta a obcí. Štátny podnik SAD Žilina bol pretransformovaný na akciovú spoločnosť, ktorú založil Fond národného majetku SR, v tomto štádiu je možný predaj akcií akciovej spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

„Primátor Martina chce, aby MHD bola udržaná v súčasnom rozsahu, ale na požiadanie SAD odmieta vydať licenciu. 19. marca som dostal list SAD Žilina, v ktorom mi oznámili zmenu systému dopravy. V tomto liste sa uvádza, že v zmysle zákona 168/1996 Z. z. v znení neskorších noviel obec udeľuje alebo odníma dopravnú licenciu. Ale Bystričku nie je možné obsluhovať verejnou hromadnou dopravou, lebo podľa paragrafu 30 spomínaného zákona mestá Martin a Vrútky môžu udeliť licenciu len na územie, ktoré nepresahuje jej hranice. Vzhľadom na to budú cestujúci do obce využívať len prímestskú autobusovú dopravu a za cestovné lístky budú platiť podľa výmeru ministerstva financií SR. Nový cestovný poriadok bude podľa listu SAD vychádzať zo súčasného cestovného poriadku MHD,„ vysvetlil nám súčasnú situáciu Kamil Beláň.

Skryť Vypnúť reklamu

Lepšie nedopadlo ani rokovanie starostu Bystričky a starostiek Kľačian a Lipovca so zástupcami okresného úradu a zástupcom SAD. Dozvedeli sa len to, čo bolo v liste od SAD Žilina, a to aj napriek tomu, že od roku 1949 Komunálny dopravný podnik mesta Martin zabezpečoval mestskú hromadnú dopravu nielen v Martine a vo Vrútkach, ale aj v Bystričke, Priekope, Vrútkach, Kľačanoch a Lipovci.

Keď polstoročné

osvedčenie nestačí

„Bohužiaľ, aj napriek tomu, že za 54 rokov sa tento systém „emhádečky„ osvedčil, zrušia ho. Pre starších ľudí bude problém najmä v tom, že budú musieť prestupovať. Ľudia, ktorí chodievali autobusom číslo 32 do práce alebo k lekárovi, budú musieť prestupovať,„ pokračoval Kamil Beláň. 24. apríla sa zišli starostovia spomínaných obcí a napísali list Žilinskému samosprávnemu kraju, ministerstvu dopravy a generálnemu riaditeľovi SAD, v ktorom vyjadrili nesúhlas so zmenou systému MHD.

Skryť Vypnúť reklamu

Stále trvajú na vyčlení MHD v Martine zo žilinskej akciovej spoločnosti. Tá doteraz nemá vydanú licenciu na MHD do mesta Martin a starostovia nesúhlasia s tým, aby sa vyčlenili linky do Bystričky, Lipovca a Kľačian zo systému MHD v Martine a vo Vrútkach.

„V Martine prevádzkuje SAD Žilina mestskú autobusovú dopravu aj bez vydania licencie, ale iróniou osudu je, že Bystričku, Lipovec a Kľačany, ktoré majú záujem vydať licenciu, chcú z toho vylúčiť. A to následkom toho, že SAD nemá vydanú licenciu od mesta Martin. Vrútky vydávali licenciu a možno budú vydávať licenciu ako spoločný obecný úrad pre Kľačany a Lipovec. Bystrička má tú smolu, že Stanislav Bernát nie je ochotný vydať licenciu a následkom toho obyvatelia Bystričky môžu prísť o MHD. Martin licenciu môže vydať v rámci svojho katastra a Bystrička v rámci svojho katastra. Neviem, ako budú s novým systémom spokojní Martinčania, ktorí majú v Bystričke chalupu, chatu, záhradku a cestovali doteraz autobusom. Martinčania majú v katastri Bystričky približne stovku chát. Na Hrboch je približne 100 záhradkárskych chát, ktoré sú majetkom ľudí z martinských Odtokov a iných častí mesta. Ide o zložitý problém, ale nevidím dôvod, prečo by sa mal riešiť inak, ako zaužívaným spôsobom, s ktorým boli ľudia spokojní. Celá dotácia je napísaná na MHD Martin a spravuje ju vyšší územný celok a v zákone sa neuvádza, že to pôjde cez účet mesta Martin. Dotácia prichádzala predtým cez krajský úrad, SAD jazdila bez licencie už od roku 1997, odkedy tento zákon platí, a tak nevidím dôvod, prečo sa teraz musí riešiť táto problematika na úkor obyvateľov Bystričky. Veľmi by ma mrzelo, keby sme v Bystričke od 1. júla zostali bez MHD. Ak inak nepochodíme, zvolám verejné zhromaždenie občanov a spíšeme petíciu. Prečo by za problém, ktorý sa týka Martina, mali trpieť najmä ľudia z Bystričky. Nech mi dá SAD Žilina žiadosť a ja im licenciu vydám,„ tvrdí starosta Bystričky.

Ľudia sa straty

„emhádečky„ obávajú

V Bystričke sme oslovili aj niekoľkých cestujúcich. Obávajú sa, že prímestská doprava nebude premávať do Martina tak často, starosti im urobí prestupovanie a cestovanie do okresného mesta bude pre nich drahšie. Ani oni nechápali, prečo niečo, čo nie je stratové a funguje 54 rokov, sa musí na základe existujúcich zákonov rušiť.

Pre objasnenie problému treba citovať zákon 168/ 96 Z.z, kde sa v paragrafe 30 sa uvádza, že obec udeľuje a odníma dopravnú licenciu na mestskú autobusovú dopravu. V novoupravenom zákone sa v paragrafe 30 uvádza, že obec udeľuje a odníma dopravnú licenciu na autobusovú linku nepresahujúcu územie obce. V novom zákone sa teda nehovorí o mestskej autobusovej doprave, ale o linke ohraničenej katastrom obce. Ak autobusová linka prechádza katastrom viacerých obcí, stačí ak jedna z nich nevydá licenciu a mestská hromadná doprava by nemala po celej trase premávať. „Ak by sme chceli dostať dotácie pre každú obec (Bystrička, Turčianske Kľačany, Lipovec) a nie iba pre mesto Martin, museli by sme o to požiadať ministerstvo financií, súhlasiť by s tým muselo ministerstvo hospodárstva, ministerstvo privatizácie,„ dodal Kamil Beláň.

Problém súvisí

aj s privatizáciou

Do roku 1999 sprivatizovali podniky mestskej hromadnej dopravy napríklad mestá Žilina a Banská Bystrica, Prievidza s Bojnicami...Vtedy MHD mohli obce a mestá dostať bezodplatným prevodom, v súčasnosti o to môžu požiadať, ale musia vypracovať projekt a zaplatiť za to. Mestá, ktorým sa nepodarilo MHD sprivatizovať, nestoja v súčasnosti na rovnakej štartovacej čiare ako spomínaná Žilina, Banská Bystrica alebo Prievidza s Bojnicami.

Prečo neudelil primátor Martina licenciu SAD Žilina? Na túto otázka nám odpovedala hovorkyňa mesta Martin Katarína Mažáriová:

„Primátor Stanislav Bernát je toho názoru, že ten, kto poberá dotáciu zo štátneho rozpočtu na úľavy v MHD, je povinný vydať licenciu a podpísať zmluvu na výkony vo verejnom záujme. Dohodol sa s Petrom Pobehom, riaditeľom SAD Žilina a riaditeľom martinskej SAD Petrom Šufliarskym, že túto licenciu vydá vtedy, ak mesto dostane od VÚC zmluvu o poskytnutí štátnej dotácie, ktorú dnes poberá VÚC. Podľa Stanislava Bernáta nie sú v súlade zákony 303/95 Z. z. o rozpočtových pravidlách a zákon č. 168/96 Z.z. o cestnej doprave. Martinský primátor tiež chcel, aby mestá Martin, Vrútky a okolité obce samé zabezpečovali hromadnú dopravu svojou vlastnou spoločnosťou. Na túto spoločnosť by zo štátneho rozpočtu poukázali dotáciu vo výške 13 miliónov korún, ktorú v súčasnosti dostáva SAD Žilina, a. s.. Táto dotácia by bola poskytnutá priamo mestu Martin, ktoré by bolo povinné v zmysle zákona vydať licenciu tejto novovytvorenej samostatnej spoločnosti. V spomínanom návrhu žiadali mestá a obce, v prípade nevyčlenenia MHD Martin a Vrútky, aspoň o zvýšenie dotácií určených pre martinskú SAD. Minister ale, vzhľadom na prebiehajúcu privatizáciu štátnych podnikov SAD, návrhu nevyhovel a výšku dotácii na nákup nových vozidiel na prepravu cestujúcich, ktorá je v kompetencii samosprávnych krajov, ovplyvniť nemôže. Vznikom novej spoločnosti chcel primátor nadviazať na dopravný podnik mesta Martin, ktorý v päťdesiatych rokoch minulého storočia zabezpečoval dopravu medzi mestami Martin a Vrútky a obcami Bystrička, Kľačany a Lipovec. Tento podnik patril mestu, ale v šesťdesiatych rokoch bol jeho majetok pričlenený do novovzniknutého národného podniku ČSAD. Mesto Martin už v roku 1996 spracovalo pre Ministerstvo dopravy SR privatizačný projekt, v ktorom žiadalo o prevod celého majetku martinskej ČSAD, n.p., alebo aspoň o vrátenie majetku bývalého podniku mesta Martin. Vláda ale rozhodla o pričlenení SAD, š.p. Martin k SAD, š.p. Žilina.„

O názor sme požiadali aj Petra Šufliarskeho, riaditeľa martinského SAD. Povedal nám, že v súčasnosti prebiehajú rokovania, na ktorých SAD hľadá východisko z problému v zmysle platnej legislatívy. SAD sa k problematike mestskej hromadnej dopravy v Martine a okolí vyjadrí až po ukončení týchto rokovaní.

Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 003
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 327
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 288
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 521
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 052
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 170
  7. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 904
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 742
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 154
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 957
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Už ste čítali?