Problémy financovania zdravotníctva pociťujeme na každom kroku. Obyvatelia Turčianskych Teplíc naposledy pred niekoľkými týždňami pocítili stratu zubnej pohotovosti, ktorá donedávna poskytovala služby počas víkendov. Samozrejme, keď občanom niekto berie to, na čo si zvykli, sú nespokojní. A to nielen obyvatelia Turčianskych Teplíc, ale aj mnohí obyvatelia okolitých obcí.
V minulosti
s miliónovými stratami
Ešte predminulý rok v novembri sa na rokovaní mestského zastupiteľstva hovorilo o tom, že turčianskoteplická poliklinika hospodári s veľkou stratou. V roku 2001 predstavovala približne 1,3 milióna korún. Vtedy poslanci schválili bezodplatný prevod majetku polikliniky do vlastníctva mesta, ale bez dlhov. Odvtedy sa veľa nezmenilo, napriek tomu, že uznesenie mestského zastupiteľstva je platné 1,5 roka. K prevodu majetku nedošlo a možno už ani nedôjde.
Zmenila sa iba jediná skutočnosť. Od 1. januára tohto roku sú polikliniky, medzi nimi aj Poliklinika v Turčianskych Tepliciach pod správou vyššieho územného celku. Vieme, že pre mnohé obce sú obvodné zdravotnícke strediská, ktoré získali bezodplatným prevodom, príliš veľkou záťažou pre obecný rozpočet. Turčianskoteplickí poslanci, ale aj primátor, chceli, aby mesto nebolo len správcom budovy polikliniky, ale aj činností, ktoré tam lekári vykonávajú. Sledovali tým dosiahnutie ziskovosti tohto zdravotníckeho zariadenia, aby nezaťažovalo mestský rozpočet. V súčasnosti sa dá predpokladať, že reformy v zdravotníctve budú viesť k oveľa väčšiemu dôrazu na ekonomické kritériá. So stratou sa donekonečna hospodáriť nedá a predpokladali sme, že preto zanikla turčianskoteplická zubná pohotovosť.
Samozrejme, zaujímal nás názor riaditeľky Polikliniky v Turčianskych Tepliciach Jany Štanclovej na problematiku zubnej pohotovosti v kúpeľnom meste.
Pár pacientov
výdavky nezaplatí
„Zubná pohotovosť bola v Turčianskych Tepliciach počas sobôt a nedieľ vysoko stratová. Počas štyroch hodín v sobotu alebo v nedeľu sa nechali v ambulancii pohotovosti zubného lekára ošetriť priemerne traja až štyria pacienti. Vzhľadom na to, že v Turčianskych Tepliciach je stomatologická služba zabezpečená do 15.30 h
počas každého pracovného dňa, všetci pacienti môžu byť ošetrení v rámci bežnej stomatologickej starostlivosti. Ak sa pacient nedohodol so zubným lekárom na ošetrení v sobotu a v nedeľu po 11. h, musel aj tak cestovať kvôli stomatologickému ošetreniu do Martina. Myslím si, že je oveľa lepšie, ak je pre dvoch až štyroch ľudí zabezpečená stomatologická starostlivosť v Martine, a to aj po 11. h, ako financovanie vysoko neefektívnej ambulancie zubnej pohotovosti v Turčianskych Tepliciach. Zo skúseností viem, že mnohí pacienti zanedbávali preventívnu starostlivosť o chrup, nenechali sa ošetriť obvodným zubným lekárom počas týždňa, a potom si zuby nechali ošetriť na pohotovosti. Myslím si, že aj pacienti sa musia naučiť, že je pre nich oveľa lacnejšia preventívna starostlivosť o chrup,„ povedala nám Jana Štanclová.
Jany Štanclovej sme sa opýtali aj na dopad zmien, ktoré nastali v súvislosti s tým, že Poliklinika v Turčianskych Tepliciach sa stala príspevkovou organizáciou vyššieho územného celku.
„Príjmy polikliniky tvoria platby od poisťovní, ktoré si v porovnaní s minulým rokom znížili limity platených lekárskych výkonov. Z týchto príjmov musíme uhrádzať mzdy aj náklady na energie, vodu a údržbu budov. Treba uznať, že za týchto okolností, nie je jednoduché hospodáriť bez strát, ale v rámci zachovania stavu zdravotníctva v Turčianskych Tepliciach je to nutné zvládnuť,„ dodala k tomu Jana Štanclová.
Čo je štandard?
Odborníci by mali pri riešení takýchto otázok diskutovať aj s verejnosťou a stanoviť kritériá, na základe ktorých by malo byť jednoznačné, čo je štandardná lekárska starostlivosť a čo je nadštandardné. Treba uznať, že nie je možné, aby pacient za ošetrenie na zubnej pohotovosti neplatil nič a prevádzkovateľ takejto ambulancie by zinkasoval za niekoľkých pacientov od poisťovne iba pár stovák korún, za ktoré by musel hradiť mzdu lekárovi a financovať aj spotrebu energií. Treba hľadať účinné riešenia tohto problému.
Zaujímal nás názor viceprimátorky Turčianskych Teplíc Aleny Chlapíkovej, ktorá sama prevádzkuje lekársku ambulanciu.
„Som proti tomu, aby v Turčianskych Tepliciach bola zrušená zubná pohotovosť. Tá by mala počas soboty a nedele fungovať aspoň obmedzene. Problém majú najmä tí pacienti, ktorí nemajú vlastný automobil. Treba nájsť spôsob, akým by mohla v Turčianskych Tepliciach fungovať zubná pohotovosť a ako sa budú hradiť výdavky na ňu. Je možné, že si za ňu bude musieť platiť aj sám pacient. Myslím si, že aspoň jeden zubár by mal byť počas víkendov dostupný pre pacientov na mobilnom telefóne.„
Ak sa budeme zaoberať tým, či je zubná pohotovosť štandardnou, alebo nadštadardnou lekárskou starostlivosťou, musíme konštatovať, že nadštandardnou „službou„ by bolo odvážanie pacienta na sanitke do Martina, stratovú zubnú pohotovosť tiež nikto nemôže financovať donekonečna. Ten, koho bolia zuby, je ochotný zaplatiť za ošetrenie chrupu v noci alebo cez víkend. Samozrejme, druhou vecou je ochota lekárov byť v pohotovostnej službe na telefóne a ošetriť za priamu platbu pacienta v noci alebo cez víkend. Riešenie, s ktorým by bola spokojná väčšina pacientov a aj lekári, by sa určite dalo nájsť, ale treba mať ochotu ho hľadať. Pacienti sa síce môžu dovolávať riešenia, ale ochotu realizovať ho, musia mať lekári.
Braňo Gregor