Občianska poradňa v Martine vkročila do druhého roku svojej činnosti
Občianske združenie Iniciatíva prevádzkuje od januára minulého roku občiansku poradňu, ktorej cieľom je poskytovanie bezplatného poradenstva pre všetkých občanov, hľadanie riešení na ich každodenné problémy, informovanie o právach a povinnostiach občanov a pomoc sociálne slabým skupinám. Poradňa je usídlená v priestoroch martinskej Turčianskej knižnice a pre klientov je prístupná každý utorok predpoludním a pondelok a štvrtok popoludní. Len vtedy? To sa už pýtame Andrey Gonovej z Občianskeho združenia Iniciatíva.
Poradňa poskytuje služby aj mimo priestorov kancelárie, ale to len v prípade, ak sa klient zo zdravotných dôvodov nemôže dostaviť osobne. Rady môžeme dať aj telefonicky, ak môžu byť poskytnuté bez predchádzajúcej prípravy.
Zopakujme si, v akých oblastiach je možné poradenstvo poskytnúť?
Ide o problematiku sociálnej pomoci, sociálnej starostlivosti, poistného systému, bývania, pracovno-právnej oblasti, ľudských práv, rodiny, majetkovo-právnych problémov, právnej ochrane, občianskeho spolunažívania, školstva a okrajovo aj v iných oblastiach, ako sú napríklad ochrana spotrebiteľa, zdravotníctvo, osobné financie a podobne.
Poskytujete aj zastupovanie klientov na súdoch?
Nie. Ale klientom poskytneme zoznam miestnych advokátov alebo komerčných právnikov, ktorý sme získali z oficiálnych zdrojov.
Poradňa má za sebou rok činnosti. Bol jej vznik opodstatnený? Ukázalo sa, že prax potrebuje služby takéhoto druhu?
Za uplynulý rok sme pomohli takmer štyrom stovkám občanov a súhrnom sme mali, keďže niektorí klienti nás navštívili opakovane, 760 kontaktov.
Ktoré oblasti najviac rezonujú v otázkach klientov?
Na prvom mieste sú problémy bývania. O nich sme hovorili s 18 percentami klientov. Potom sú to pracovno-právne problémy, sociálna oblasť, rodina a majetkovo-právna oblasť. Ukazuje sa, podľa štatistiky, ktorú si vedieme, že asi tretina našich klientov poberá sociálne dávky, teda nemá pri riešení svojho problému financie na komerčného právnika. Potom sú to poberatelia dôchodkov (14 percent), ďalej klienti, ktorí majú v domácnosti len jeden príjem, ľudia bez príjmu a občania, ktorí poberajú podporu v nezamestnanosti.
Pracuje martinská občianska poradňa separátne, alebo sa vo svojej činnosti môže oprieť o širšiu sieť podobných pracovísk na Slovensku?
Naša občianska poradňa je členom Slovenskej asociácie občianskych poradí, ktorá teraz združuje 7 členských poradní - v Bratislave, Nitre, Trenčíne, Lučenci, Banskej Bystrici, Martine a v Košiciach. Štatistika činnosti za minulý rok je povzbudivá - pomohli sme súhrnom 2 820 klientom. Prácu asociácie riadi servisné centrum, ktoré má kanceláriu v Bratislave. Centrum poskytuje podporu pre poradne vo vzdelávaní, tvorbe jednotnej databázy právnych informácií a celkovo metodicky riadi činnosť občianskych poradní. Nedávno sme mali v Bratislave možnosť analyzovať trojročný britsko-slovenský projekt, ktorého súčasťou sú aj spomínané poradne. Odzneli tu zaujímavé myšlienky a názory na spoluprácu jednotlivých sietí poradní pre občanov na Slovensku, o potrebe zadefinovať kvalitu v sociálnom poradenstve a o spôsoboch spolupráce verejnej správy s poradňami. Konferencia, o ktorej hovorím, bola určená pre primátorov a pracovníkov miest a samosprávnych krajov, ktorí by mali byť partnermi pre poradne, keďže kvalitná poradňa v každom meste má možnosť odbremeniť úradníkov a poslancov a môže byť katalyzátorom riešenia možných konfliktov, naučí ľudí, ako racionálne postupovať pri riešení svojich problémov, keďže ich motivuje k tomu, aby neboli pasívni, ale hľadali východiská zo svojich problémov.Viera Legerská