V predchádzajúcom čísle NŽT sme vás informovali, že z požiaru autocisterny na prečerpávacej stanici firmy Flaga pri železničnej stanici v martinskej časti Priekopa, ku ktorému došlo večer 14. októbra minulého roku, je obvinený 25-ročný vodič autocisterny R. F. Policajná správa uvádza, že mladý vodič zanedbal pri prečerpávaní propán-butánu do autocisterny viacero závažných pravidiel bezpečnosti práce.
Pripomeňme si, čo videli požiarnici po príchode na inkriminované miesto. Jozef Kašuba z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Martine vtedy pre NŽT povedal, že hasiči prišli k doslova požiarom zachvátenej cisterne automobilu na prevoz propán-butánu a železničnej cisterne, v ktorej sa propán-bután prevážal. Nešlo ale o výbuch, ako uvádzali viaceré médiá, ale o požiar. Len vďaka pohotovosti hasičov nedošlo v Martine-Priekope k oveľa vážnejšej tragédii, ktorú mohol spôsobiť nebezpečný plyn. Na zásahu sa podieľalo približne 60 požiarnikov z Martina, Priekopy, Vrútok a Sučian. Cisterny s vodou prišli aj zo Žiliny a Turčianskych Teplíc.
Hasiči hneď po príjazde „odrezali„ prúdom vody plameň od vypúšťacích hrdiel oboch cisterien. „Auto bolo celé v plameňoch a šľahali z neho asi dvojmetrové jazyky ohňa a z ventilu približne desaťmetrový ohnivý stĺp. Na oblečenie ohňuvzdorného obleku nebol čas, ventily oboch cisterien som zatvoril krytý prúdom vody. Na automobile vydržala len palivová nádrž na strane odvrátenej od ohňa. Druhá nádrž vyhorela. Okolo 20.30 h
sme už ochladzovali vagón, ktorý bol odtiahnutý od automobilovej cisterny,„ priblížil nám svoj zážitok Pavol Pokrievka. Veľký požiar hasiči rozdelili na dva menšie. Tie sa im podarilo dostať ľahšie pod kontrolu. Cisternu auta bolo treba ochladzovať až do jednej hodiny v noci. Kvôli poškodeniu tesnení unikal zo železničnej cisterny plyn v malých množstvách. Unikaniu horiaceho plynu zabránili tak, že namontovali nové tesnenia a na ventily dali kryty. Cisterny ale bolo treba neustále chladiť.
Hasiči na zahasenie horiaceho propán-butánu a chladenie cisterien minuli 200-tisíc litrov vody. Vodič autocisterny utrpel vážne popáleniny na dvadsiatich až tridsiatich percentách tela s dobou liečby tri mesiace. Škoda, ktorá vznikla zhorením autocisterny, predstavuje 1,384 mil. korún, zhorením plynu a poškodením elektrosnímačov a hadíc vznikla ďalšia škoda 230-tisíc korún. Lesy SR, v ktorých objekte stála železničná cisterna propán-butánu, utrpeli stratu 1,38 mil. korún. Firme, ktorá vlastnila poškodenú cisternu vagóna, vznikla škoda okolo štyri milióny korún.
Hneď nato obdržal primátor mesta Stanislav Bernát od občanov Priekopy petíciu so 467 podpismi za zrušenie prečerpávania propán-butánu v Priekope. Žiadali v nej preveriť povolenia na túto prevádzku a žiadali aj informovanie o riešení pripomienok poslancov k nej. Podľa vedúceho oddelenia zvláštnych úloh Mestského úradu v Martine Štefana Vevericu mesto na základe tejto mimoriadnej udalosti ohrozujúcej obyvateľov a aj na základe petície obyvateľov dalo príkaz na okamžité zastavenie tejto prevádzky. Mesto kontroluje každý týždeň dodržiavanie nariadenia zo strany firmy Flaga.
Prípad požiaru, ktorý našťastie nepriniesol straty na životoch ani väčšie škody, bude mať pre 25-ročného vodiča dohru pred súdom.(nk)