Štvrtok, 3. december, 2020 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Viac výtlkov ako snežienok

Pohľad na zničené komunikácie po zime robí vrásky

Pohľad na kalendár prezrádza, že o štyri dni príde prvý jarný deň. Ak sú poslami jari vykukajúce snežienky, rastúce na stráňach, na cestách sú vždy takým, ale už menej potešujúcim symbolom jari, výtlky. No, a zima, ktorá nám pomaly „hovorí dovidenia„, bola aj tohto roku na diery v asfalte mimoriadne štedrá.

Ako nám povedal riaditeľ Slovenskej správy ciest, správy a údržby v Martine Július Bačkor, obhospodarujú celkom až 323 kilometrov ciest. Z nich je 22, 5 kilometrov medzinárodnej cestnej siete, 72 km ciest prvej triedy, 35 km ciest druhej triedy a ostatné majú označenie tretej triedy. „Hneď ako zmizol sneh, začali sme robiť prehliadku stavu ciest po zime. Zároveň sme spracovali harmonogram na odstraňovanie výtlkov. Koncom februára sme ho aj splnili a mnohé výtlky na cestách sme aj opravili. Pre zaujímavosť uvediem, že na štátnej ceste medzinárodnej cestnej siete predstavoval súhrn výtlkov asi 20 metrov štvorcových, na ceste prvej triedy - 1/65 až 150 metrov štvor­cových a asi 130 metrov štvorcových výtlkov bolo na ceste 2/519 v smere na Prievidzu. Zmapovaný nemáme akurát Šturec, pretože tam bola cesta ešte pod ujazdenou snehovou vrstvou.„

Skryť Vypnúť reklamu

Čo robili v zime, dlho nevydržalo

Opravy výtlkov v zimných mesiacoch nesú so sebou riziko, že záplaty dier dlho nevydržia. Najmä vtedy, keď je mimoriadne neprajná zima a strieda sa vlhko s mrazmi. „Je to tak,„ potvrdzuje nám Július Bačkor. „Napriek tomu, že používame technológie, ktoré sú overené a aj osvedčené, opravené miesta dlho nevydržia. Používame síce zimnú obaľovanú zmes, ale aj tak je veľa výtlkov, ktoré sme opravili, dnes opäť obnovených. Oprava výtlkov v zimnom období je iba núdzovým riešením. Zimná zmes je asi dvojnásobne drahšia ako zmes, ktorá sa na opravu výtlkov používa v lete. Ale nemáme iné východisko.„ Peňazí na opravu a údržbu ciest asi nikdy nebude dostatok. Veď mnohé z komunikácii by si vyžadovali radikálnejší prístup k ich údržbe, ako len plátanie dier v asfalte.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový koberec sotva na kilometri

Ako sme sa ale dozvedeli, tento rok z kapitálových prostriedkov „cestári„ položia nový koberec v dĺžke asi 800 metrov na medzinárodnej komunikácii – od vjazdu do sídliska Záturčia smerom k martinskému nadjazdu. Nie je to dlhý kus cesty, ale treba na to vynaložiť asi až 6 miliónov korún investičných prostriedkov. Čo je dôležité, tieto prostriedky sú už schválené a účelovo viazané. Navyše, na martinskej správe ciest ešte plánujú položiť ďalších 100 metrov nového koberca v úseku za odbočkou do Príboviec smerom k Rybárskej bašte.

„Okrem toho potrebujeme ešte dorobiť opravy na ceste 1/65 na úseku Kremnické Bane pred hranicou s okresom Žiar nad Hronom, kde vyvierala voda z cestného koberca, čo nám robilo problémy pri zimnej údržbe, pretože tam vznikalo náľadie. Začali sme s opravou už v minulom roku a teraz to treba dokončiť,„ povedal nám riaditeľ na margo naplánovaných väčších investičných akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Nás zaujímalo, či správcovia štátnych ciest myslia aj na opravu cestného ťahu cez metropolu Turca, lebo najmä úsek na Severe si priam pýta radikálnejší zásah. Dozvedeli sme sa však, že keď­že obhospodarujú nový úsek štátnej cesty vedený obchvatom Martina, ťah vedený priamo cez mesto by mal byť vyňatý z kategórie štátnych ciest a daný do užívania mestu. Zatiaľ však nie sú vysporiadané pozemkové záležitosti, takže tento úsek zostáva v správe štátnych ciest. Opravy výtlkov na tomto ťahu robiť budú, ale radikálnejšiu rekonštrukciu už neplánujú.

Na tento rok má martinská správa ciest na rekonštrukcie a opravy, aj so spomínanou účelovou šesťmiliónovou investíciou na nový koberec, k dispozícii asi 10 miliónov korún.

V rozpočte len tretina

Aj v samotnom meste Martin je pomerne dlhá cestná sieť. Predstavuje dĺžku asi 163 kilometrov ciest, z ktorých väčšina je pokrytá živicou. Túto cestnú sieť obhospodaruje mesto a treba priznať, že mu aj robí nemálo starostí. Veľká časť z týchto ciest – ich povrchov, ako NŽT povedal Vladimír Povoda, vedúci odboru komunálnych služieb Mestského úradu v Martine, má už po skončení životnosti. Asi polovicu živičných povrchov ciest by bolo treba vymeniť. „Situáciu máme dobre zmapovanú,„ hovorí Vladimír Povoda. „Čo sa týka výtlkov a bodových a plošných závad, odhadujeme, že by sme mali investovať až 15 miliónov korún do ich opráv. Z rozpočtu pre tento rok bolo pridelené na údržbu a opravu cestných komunikácii 4,5 milióna korún, čo znamená, že ani nie tretina toho, čo by bolo treba.„

Martinčania sondovali, aká je situácia v iných mestách. Zistili, že napríklad v Trnave, ktorá má približne takú dlhú cestnú sieť, ako má Martin - 170 km, majú v rozpočte na údržbu vyčlenených 12 miliónov korún. To znamená, že v metropole Turca, a potvrdil to aj Vladimír Povoda, je rozpočet dosť podhodnotený. Na mnohých z mestských komunikácii je priam kritický stav, mnohé bodové závady už prerastajú do plošných závad. Stáva sa, že na niektorých úsekoch treba už robiť plošné opravy a nestačí už len plátať diery a robiť lokálne opravy komunikácie. Takýto stav je podľa Vladimíra Povodu na ceste Hrdinov SNP od spojnice s Hollého ulicou, až po údolnú stanicu lanovky na Martinské hole. Rovnako nie dobrý stav je aj na viacerých miestach v mestskej časti Priekopa, najmä na Kratinovej ulici, na ktorej je už množstvo záplat. V zlom stave je aj komunikácia na Kolónii Hviezda.

Dohodnú sa na prioritách

No, ale to nie sú jediné slabé miesta mestskej cestnej siete, pretože množstvo problémov je aj na vnútrosídliskových komunikáciách. Tam je zásadným problémom už podložie, ako napríklad na Severe. Preto sa problém už nedá riešiť iba zaplátaním dier, ale pri rekonštrukcii bude treba ísť až do hĺbky komunikácie a vybudovať nové podkladové vrstvy. Bude nutné využiť aj nové technológie, tie sú však podstatne drahšie. „Tento rok viac ako 4,5 milióna korún asi nepreinvestujeme. To znamená, že deficit v údržbe a oprave miestnych komunikácii bude minimálne 10 miliónov korún,„ tvrdí Vladimír Povoda.

Prioritami je udržiavanie najmä tých komunikácií, po ktorých vedú trasy mestskej hromadnej dopravy, pričom dôležité sú aj tzv. áčkové komunikácie, ktoré vytvárajú prístup do sídlisk a preto sú aj najfrekventovanejšie. „Je dohoda aj s výbormi mestských častí, že podľa spravodlivého kľúča rozdelíme prostriedky, ktoré sme dostali na opravu komunikácii. Ak ich rozdelíme, ostane nám asi len po 350-tisíc korún pre každú mestskú časť. My si ale musíme ponechať aj istú rezervu pre prípad havarijných situácií, ktoré musíme vykryť z rozpočtovaných prostriedkov.„

Keď sa počasie ustáli a ustália sa aj teploty, po ďalšej obhliadke mestských komunikácii, opäť zmapujú reálnu situá­ciu - bodové a plošné závady. Potom poslanci za účasti odborníka stanovia prioritu opráv. Poslanci, ako nám povedal Vladimír Povoda, majú možnosť aj z vlastných prostriedkov, vyčlenených pre mestské časti, rozhodnúť o navýšení prostriedkov na opravu cestných komunikácii alebo aj chodníkov, ktoré tiež nahlodáva zub času a poveternostné podmienky v Turci.

Mestské zastupiteľstvo rozhodne

Ako nám povedal vedúci technického oddelenia turčianskoteplickej radnice Alexander Chvojka, miestne komunikácie opravuje mesto po skončení zimného obdobia, a to najskôr v apríli za peniaze z cestných daní. Dovtedy technické oddelenie radnice a technické služby mesta zmapujú stav komunikácií po zimnom období a určia priority opráv. Okrem tejto bežnej údržby ciest dokončí mesto výstavbu komunikácie v Dolných Rakovciach a rekonštrukciu Lazianskej ulice v Diviakoch. Opravu iných mestských komunikácií musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

(jk,bg)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  7. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  8. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  9. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  10. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 17 139
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 490
  3. Aká je chémia vôní 12 812
  4. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 9 667
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 457
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 973
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 687
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 280
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 849
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 6 665
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Rozpočet mesta Martin: Šetrenie i investície

Martinskí mestskí poslanci schválili „zákon roka“, v mestskej kase bude menej peňazí.

V budúcom roku by sa malo zrenovovať Námestie SNP

Sezónu malého futbalu museli ukončiť, chýbali voľné termíny

Už tak dosť oklieštená sezóna malého futbalu je definitívne zrušená. Prvýkrát v histórii sa stalo, že sme nespoznali víťazov.

Skrátená sezóna malého futbalu víťazov nespoznala.

Írska veľvyslankyňa v Martine

Na radnici mali vzácnu návštevu.

Martin navštívila veľvyslankyňa Írskej republiky na Slovensku Hilda Ó Riain.

Vymenovali riaditeľov sociálnych organizácií v Turci

Centrum sociálnych služieb Horný Turiec má novú riaditeľku.

Centrum sociálnych služieb Horný Turiec.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Mladá vodička tvrdí, že policajt jej nadával

Správanie hliadky mestskej polície po dopravnej nehode vyvoláva pochybnosti.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?