Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Viac výtlkov ako snežienok

Pohľad na zničené komunikácie po zime robí vrásky

Pohľad na kalendár prezrádza, že o štyri dni príde prvý jarný deň. Ak sú poslami jari vykukajúce snežienky, rastúce na stráňach, na cestách sú vždy takým, ale už menej potešujúcim symbolom jari, výtlky. No, a zima, ktorá nám pomaly „hovorí dovidenia„, bola aj tohto roku na diery v asfalte mimoriadne štedrá.

Ako nám povedal riaditeľ Slovenskej správy ciest, správy a údržby v Martine Július Bačkor, obhospodarujú celkom až 323 kilometrov ciest. Z nich je 22, 5 kilometrov medzinárodnej cestnej siete, 72 km ciest prvej triedy, 35 km ciest druhej triedy a ostatné majú označenie tretej triedy. „Hneď ako zmizol sneh, začali sme robiť prehliadku stavu ciest po zime. Zároveň sme spracovali harmonogram na odstraňovanie výtlkov. Koncom februára sme ho aj splnili a mnohé výtlky na cestách sme aj opravili. Pre zaujímavosť uvediem, že na štátnej ceste medzinárodnej cestnej siete predstavoval súhrn výtlkov asi 20 metrov štvorcových, na ceste prvej triedy - 1/65 až 150 metrov štvor­cových a asi 130 metrov štvorcových výtlkov bolo na ceste 2/519 v smere na Prievidzu. Zmapovaný nemáme akurát Šturec, pretože tam bola cesta ešte pod ujazdenou snehovou vrstvou.„

Skryť Vypnúť reklamu

Čo robili v zime, dlho nevydržalo

Opravy výtlkov v zimných mesiacoch nesú so sebou riziko, že záplaty dier dlho nevydržia. Najmä vtedy, keď je mimoriadne neprajná zima a strieda sa vlhko s mrazmi. „Je to tak,„ potvrdzuje nám Július Bačkor. „Napriek tomu, že používame technológie, ktoré sú overené a aj osvedčené, opravené miesta dlho nevydržia. Používame síce zimnú obaľovanú zmes, ale aj tak je veľa výtlkov, ktoré sme opravili, dnes opäť obnovených. Oprava výtlkov v zimnom období je iba núdzovým riešením. Zimná zmes je asi dvojnásobne drahšia ako zmes, ktorá sa na opravu výtlkov používa v lete. Ale nemáme iné východisko.„ Peňazí na opravu a údržbu ciest asi nikdy nebude dostatok. Veď mnohé z komunikácii by si vyžadovali radikálnejší prístup k ich údržbe, ako len plátanie dier v asfalte.

Skryť Vypnúť reklamu

Nový koberec sotva na kilometri

Ako sme sa ale dozvedeli, tento rok z kapitálových prostriedkov „cestári„ položia nový koberec v dĺžke asi 800 metrov na medzinárodnej komunikácii – od vjazdu do sídliska Záturčia smerom k martinskému nadjazdu. Nie je to dlhý kus cesty, ale treba na to vynaložiť asi až 6 miliónov korún investičných prostriedkov. Čo je dôležité, tieto prostriedky sú už schválené a účelovo viazané. Navyše, na martinskej správe ciest ešte plánujú položiť ďalších 100 metrov nového koberca v úseku za odbočkou do Príboviec smerom k Rybárskej bašte.

„Okrem toho potrebujeme ešte dorobiť opravy na ceste 1/65 na úseku Kremnické Bane pred hranicou s okresom Žiar nad Hronom, kde vyvierala voda z cestného koberca, čo nám robilo problémy pri zimnej údržbe, pretože tam vznikalo náľadie. Začali sme s opravou už v minulom roku a teraz to treba dokončiť,„ povedal nám riaditeľ na margo naplánovaných väčších investičných akcií.

Skryť Vypnúť reklamu

Nás zaujímalo, či správcovia štátnych ciest myslia aj na opravu cestného ťahu cez metropolu Turca, lebo najmä úsek na Severe si priam pýta radikálnejší zásah. Dozvedeli sme sa však, že keď­že obhospodarujú nový úsek štátnej cesty vedený obchvatom Martina, ťah vedený priamo cez mesto by mal byť vyňatý z kategórie štátnych ciest a daný do užívania mestu. Zatiaľ však nie sú vysporiadané pozemkové záležitosti, takže tento úsek zostáva v správe štátnych ciest. Opravy výtlkov na tomto ťahu robiť budú, ale radikálnejšiu rekonštrukciu už neplánujú.

Na tento rok má martinská správa ciest na rekonštrukcie a opravy, aj so spomínanou účelovou šesťmiliónovou investíciou na nový koberec, k dispozícii asi 10 miliónov korún.

V rozpočte len tretina

Aj v samotnom meste Martin je pomerne dlhá cestná sieť. Predstavuje dĺžku asi 163 kilometrov ciest, z ktorých väčšina je pokrytá živicou. Túto cestnú sieť obhospodaruje mesto a treba priznať, že mu aj robí nemálo starostí. Veľká časť z týchto ciest – ich povrchov, ako NŽT povedal Vladimír Povoda, vedúci odboru komunálnych služieb Mestského úradu v Martine, má už po skončení životnosti. Asi polovicu živičných povrchov ciest by bolo treba vymeniť. „Situáciu máme dobre zmapovanú,„ hovorí Vladimír Povoda. „Čo sa týka výtlkov a bodových a plošných závad, odhadujeme, že by sme mali investovať až 15 miliónov korún do ich opráv. Z rozpočtu pre tento rok bolo pridelené na údržbu a opravu cestných komunikácii 4,5 milióna korún, čo znamená, že ani nie tretina toho, čo by bolo treba.„

Martinčania sondovali, aká je situácia v iných mestách. Zistili, že napríklad v Trnave, ktorá má približne takú dlhú cestnú sieť, ako má Martin - 170 km, majú v rozpočte na údržbu vyčlenených 12 miliónov korún. To znamená, že v metropole Turca, a potvrdil to aj Vladimír Povoda, je rozpočet dosť podhodnotený. Na mnohých z mestských komunikácii je priam kritický stav, mnohé bodové závady už prerastajú do plošných závad. Stáva sa, že na niektorých úsekoch treba už robiť plošné opravy a nestačí už len plátať diery a robiť lokálne opravy komunikácie. Takýto stav je podľa Vladimíra Povodu na ceste Hrdinov SNP od spojnice s Hollého ulicou, až po údolnú stanicu lanovky na Martinské hole. Rovnako nie dobrý stav je aj na viacerých miestach v mestskej časti Priekopa, najmä na Kratinovej ulici, na ktorej je už množstvo záplat. V zlom stave je aj komunikácia na Kolónii Hviezda.

Dohodnú sa na prioritách

No, ale to nie sú jediné slabé miesta mestskej cestnej siete, pretože množstvo problémov je aj na vnútrosídliskových komunikáciách. Tam je zásadným problémom už podložie, ako napríklad na Severe. Preto sa problém už nedá riešiť iba zaplátaním dier, ale pri rekonštrukcii bude treba ísť až do hĺbky komunikácie a vybudovať nové podkladové vrstvy. Bude nutné využiť aj nové technológie, tie sú však podstatne drahšie. „Tento rok viac ako 4,5 milióna korún asi nepreinvestujeme. To znamená, že deficit v údržbe a oprave miestnych komunikácii bude minimálne 10 miliónov korún,„ tvrdí Vladimír Povoda.

Prioritami je udržiavanie najmä tých komunikácií, po ktorých vedú trasy mestskej hromadnej dopravy, pričom dôležité sú aj tzv. áčkové komunikácie, ktoré vytvárajú prístup do sídlisk a preto sú aj najfrekventovanejšie. „Je dohoda aj s výbormi mestských častí, že podľa spravodlivého kľúča rozdelíme prostriedky, ktoré sme dostali na opravu komunikácii. Ak ich rozdelíme, ostane nám asi len po 350-tisíc korún pre každú mestskú časť. My si ale musíme ponechať aj istú rezervu pre prípad havarijných situácií, ktoré musíme vykryť z rozpočtovaných prostriedkov.„

Keď sa počasie ustáli a ustália sa aj teploty, po ďalšej obhliadke mestských komunikácii, opäť zmapujú reálnu situá­ciu - bodové a plošné závady. Potom poslanci za účasti odborníka stanovia prioritu opráv. Poslanci, ako nám povedal Vladimír Povoda, majú možnosť aj z vlastných prostriedkov, vyčlenených pre mestské časti, rozhodnúť o navýšení prostriedkov na opravu cestných komunikácii alebo aj chodníkov, ktoré tiež nahlodáva zub času a poveternostné podmienky v Turci.

Mestské zastupiteľstvo rozhodne

Ako nám povedal vedúci technického oddelenia turčianskoteplickej radnice Alexander Chvojka, miestne komunikácie opravuje mesto po skončení zimného obdobia, a to najskôr v apríli za peniaze z cestných daní. Dovtedy technické oddelenie radnice a technické služby mesta zmapujú stav komunikácií po zimnom období a určia priority opráv. Okrem tejto bežnej údržby ciest dokončí mesto výstavbu komunikácie v Dolných Rakovciach a rekonštrukciu Lazianskej ulice v Diviakoch. Opravu iných mestských komunikácií musí schváliť mestské zastupiteľstvo.

(jk,bg)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  3. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  4. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 629
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 442
  3. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 847
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 659
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 395
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 157
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 057
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 739
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 1 984
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 857
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Po derby Bystrička – Turčianska Štiavnička boli spokojnejší domáci.

Futbalisti Belej v úvodných siedmich kolách strelili tri góly. V derby na ihrisku Diviak skórovali až štyrikrát a získali prvé tri body v sezóne. V päťke sa Sučany po výhre v Lieseku posunuli do vrchnej polovice tabuľky.


18m

Tréner hokejovej Nitry nám povedal viac o sľubnom kádri a pozrieme sa aj na začiatok druhej hokejovej ligy.


4 h

O budúcnosti Vajanského námestia ešte nie je rozhodnuté.


6 h
Matej Shieber (č.34) od štartu pretekov diktoval tempo.

Atmosféru Behu zdravia si poriadne užil aj šprintér Ján Volko.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Z miesta činu unikalo biele auto.


20. sep

Priniesť má aj pracovné miesta. Pôjde o jedno z troch moderných stredísk, aké zatiaľ na Slovensku nie sú.


21 h

Obnova mosta cez Váh v Hlohovci sa už onedlho rozbehne.


20. sep

Epidemická situácia na Liptove sa zhoršuje, oba okresy sú už oranžové.


20. sep

Už ste čítali?