Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Výzva bez odpovede

Železničiari vo Vrútkach nechceli ukončiť štrajk

„Je to veľmi zlé, ľudia nanovo chcú ísť do štrajku,„ povedal nám predseda Základnej organizácie Odborového zväzu železničiarov vo Vrútkach Igor Ivasuk po pondelňajšom súdnom prerušení časovo neobmedzeného štrajku železničiarov. A dodal: „Situácia bola taká, že ľudia aj napriek rozhodnutiu súdu nechceli ukončiť štrajk. Chodil som ich prehovárať. Sklamal ich ústavný systém Slovenska.„

Bolo im smutno

Po výstražnom štrajku železničiarov, ktorý sa uskutočnil v stredu 29. januára, začali zamestnanci Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti, a. s., štrajkovať v piatok 31. januára o jedenástej večer naplno a neobmedzene. Pridali sa k nim aj ich kolegovia zo Železničnej stanice Vrútky, dôležitého dopravného uzla Turca, z Rušňového depa i rušňovodiči. Denne ich bolo asi 120. Z nich listinu, o tom, že súhlasia so štrajkom, podpísalo až 98 percent, prevažne ľudí z prevádzky. Nepripojili sa iba technicko-hospodárski pracovníci a vedenie stanice. Štrajkujúci si želali, aby štrajk trval do vyriešenia sporu s vedením obidvoch železničných spoločností a s ministerstvom dopravy, spojov a komunikácií. Išlo predsa o zrušenie 25 regio­nálnych tratí na Slovensku od 2. februára a o pripravované zrušenie viac ako 200 spojov na hlavných tratiach avizované na 2. marec. Každú chvíľu, a najmä, keď sa štrajk povážlivo predĺžil do nedele, očakávali pozitívne správy z rokovaní v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedočkali sa. „Zamestnanci boli určite pod veľkým psychickým tlakom, pretože im dávali podpisovať listy generálneho riaditeľa, aby vedeli, aké škody ich počínanie prináša,„ povedal nám I. Ivasuk.

Hoci zamrznutím života na železniciach bola najviac postihnutá cestujúca verejnosť, na stanici sa nestretli ani s jediným človekom, ktorý by ich postup neschvaľoval. Práve naopak, okoloidúci ich tam ešte aj prišli podporiť.

Bez incidentov

Podľa prednostu Železničnej stanice vo Vrútkach Jána Kováčika sa počas štrajku na stanici nevyskytli žiadne incidenty a ani problémy. Aj počas výstražného štrajku v stredu 29. januára, aj počas neobmedzeného štrajku, bolo vo Vrútkach odstavených celkom šesť nákladných vlakov. V piatok 31. januára, aj keď začal štrajk o 23. h, železničiari nevypravili z Vrútok osobný vlak s odchodom o 22.20 h do Hornej Štubne, pretože by tam došiel po 23. h. Nákladnú dopravu začali utlmovať okolo dvadsiatej hodiny, pretože lokomotívy sa museli odstaviť v rušňových depách.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajk bol ukončený v pondelok 3. februára o 18.45 h. Postupne sa začala oživovať nákladná aj osobná doprava. Prvý osobný vlak z Vrútok odišiel o 22.20 hod. smerom do Hornej Štubne.

Redukcia vlakových spojov nadobudla platnosť 2. februára. Nášho regiónu sa dotkla iba u dvoch párov zrýchlených vlakov a jedného páru osobných vlakov. Niektoré zrýchlené vlaky, ktoré chodili zo Zvolena do Žiliny, teraz chodia len po Vrútky. Ale nadväzujú na ne rýchlikové prípoje idúce z Košíc do Bratislavy. Takisto niektoré vlaky, ktoré išli zo Žiliny do Zvolena, sú vypravované priamo z Vrútok. Zmeny sú aj v niektorých rýchlikoch z Bratislavy do Košíc a späť a osobných vlakov z Vrútok do Hornej Štubne a späť.

Teplárňou štrajk nezatriasol

V súvislosti so štrajkom na železnici sa v novinách objavovali rôzne katastrofické scenáre. Medzi inými na verejnosť prenikla aj informácia, že v súvislosti s ochromenou dopravou sa do kritického stavu dostáva Martinská teplárenská spoločnosť, ktorá, podľa viacerých informácií v médiách, mala mať na sklade uhlie len na tri-štyri dni. Predseda predstavenstva a riaditeľ Martinskej teplárenskej, a. s., Miroslav Kadlec pri stretnutí s nami uplynulý týždeň v stredu poprel, že by takáto informácia mohla vyjsť od pracovníka teplárne. Tepláreň, ktorá zásobuje teplom okrem iného aj asi štrnásťtisíc domácností v martinskej lokalite, je uhlím dobre predzásobená.

Skryť Vypnúť reklamu

Miroslav Kadlec: „Neviem, odkiaľ sa táto informácia dostala do médií, pravda je totiž taká, že máme dostatočné zásoby hnedého uhlia, ktoré je základným palivom teplárne, na to, aby sme vedeli čeliť takýmto výpadkom v dodávkach. Sme na prípadné výpadky v dodávkach, či už krátkodobé, alebo aj dlhodobejšieho charakteru, vždy pripravení. Veď ani nemusí byť štrajk, ale môže prísť výpadok v napríklad v doprave alebo v ťažbe z poveternostných dôvodov. My musíme byť na takéto okolnosti pripravení a zásobami paliva musíme podobné problémy preklenúť. Snažíme sa udržať si až takmer mesačnú zásobu paliva na skládke, takže situácia, ktorá bola začiatkom februára spôsobená odstavením dopravy, nami nezalomcovala.„

Martinská teplárenská akciová spoločnosť má dohodnuté dodávky paliva vopred, napríklad v januári prichádzali do teplárne dva vlaky plné uhlia každé tri dni a rovnako aj vo februári sú, podľa Miroslava Kadleca, dodávky dohodnuté tak, že každý druhý deň prichádza vlak uhlia. Hneď po skončení štrajku prišiel prvý vlak.

„Zásoba sokolovského nízkosírnatého uhlia by nám v súčasnosti stačila minimálne na tri tyždne. Navyše, máme aj iné alternatívy, ktoré by sme mohli v prípade núdze ešte využiť, takže obavy z toho, že by sme zastali v produkovaní tepla, sú neopodstatnené. Zdôrazňujem, že táto zima by nám už nemala spôsobiť, čo sa týka dostatku paliva, vážnejšie starosti,„ dodal Miroslav Kadlec.

Ako sme sa sami mali možnosť presvedčiť, skládka paliva je kopcom naplnená uhlím. Podľa informácii, ktoré sme minulú stredu dostali, bolo na nej nakopených asi 20-tisíc ton uhlia.

Školáci by meškali

Dlhodobý železničný štrajk by určite otriasol vyučovacím procesom v školách. My sme oslovili riaditeľov, alebo zástupcov riaditeľov, niekoľkých turčianskych stredných škôl, u ktorých sme predpokladali, že na nich študuje aj veľa dochádzajúcich žiakov. Riaditeľ Strednej združenej školy dopravnej v Martine-Priekope Ján Weiss nám povedal, že železnicou dochádza približne 100 zo 760 študentov školy. Jeden deň štrajku by vyučovací proces veľmi nenarušil, ale dlhodobé meškanie stovky žiakov by spôsobilo výpadok, ktorý by sa len problematicky dal dobehnúť rýchleším preberaním látky, dlhším alebo sobotným vyučovaním. Zástupkyňa riaditeľa Gymnázia bilingválneho anglicko-slovenského v Sučanoch Ľubica Bošanská nám povedala, že Železnice Slovenskej republiky ani doteraz neakceptovali požiadavky školy na úpravu cestovného poriadku do takej podoby, aby žiaci mohli včas docestovať vlakom a stihnúť vyučovanie. Do Sučian každý deň dochádza vlakom približne stovka študentov sučianskeho gymnázia, a to najmä v smere od Žiliny a Ružomberka. Autobusová doprava nie je kapacitne postačujúca na taký nápor, aby prepravila včas všetkých študentov, ktorí nemohli docestovať do sídla školy vlakom. Podľa Ľubice Bošanskej sa zatiaľ musia ľudia prispôsobovať železnici a ŽSR sa neprispôsobuje požiadavkám ľudí. Okrem žiakov sa železnicou prepravujú aj učitelia sučianskeho gymnázia. Výpadok železnice kvôli štrajku by v Sučanoch spôsobil nemalé problémy vo vyučovacom procese.

Trochu odlišná je situácia v hornom Turci. Gymnázium v Turčianskych Tepliciach študujú prevažne žiaci, ktorí sú z tohto kúpeľného mesta, alebo do neho dochádzajú autobusom. Iba niekoľko študentov gymnázia cestuje do Turčianskych Teplíc vlakom zo železničnej stanice v Jazernici. Do Pedagogickej a sociálnej akadémie v Turčianskych Tepliciach dochádzajú iba študenti z Turca, žiaci a žiačky, ktoré bývajú v miestnom domove mládeže by si museli v prípade štrajku železničiarov zariadiť iba nedeľnú cestu.

Turčania cestujúci do zamestnania vlakom využívajú tento dopravný prostriedok najmä v prípadoch, ak je takéto cestovanie jednoduchšie ako autobusom. Ak je to nevyhnutné do práce sa dostanú aj autobusom.

(mv, jk, gg)

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  3. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Odpady nad zlato
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 163
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 482
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 262
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 595
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 3 464
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 969
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 876
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 572
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 230
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 197

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
  2. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
  3. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  4. Človek v ohrození: Libanon: láska na prvý pohľad?
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Istota matiek vs. neistota otcov
  6. Helena Smihulova Laucikova: Bodkované
  7. Unicef Slovensko: Haiti: Mesiac po zemetrasení
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 557
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 680
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 897
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 658
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 041
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 344
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 343
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 728
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Čierna skládka vzniká už dlhšie.

Martinčan priznal, že na mieste zanechal papierový odpad.


6 h
V Záturčí budú psíčkari začiatkom októbra môcť venčiť v psom parku.

Psí park už budujú. Majitelia domácich miláčikov ho budú môcť využívať začiatkom októbra.


10 h
Michal Murček by mal patriť medzi lídrov tímu.

Skúsenému útočníkovi Michalovi Murčekovi skomplikovali prípravu na novú sezónu zdravotné ťažkosti. Na návrat do optimálnej formy potrebuje päť, možno šesť zápasov.


10 h

Približne stovka automobilov vyrobených do roku 1990 absolvovala v rámci motoristického podujatia takmer stoku kilometrov. Všetky šťastne dorazili do cieľa.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Takýchto objavov je v regióne len minimum.


21. sep

Osudnou sa im stala jazda na bicykloch.


(JN) 21. sep

Červených okresov pribúda, zelený bude už len jeden, v bordovej farbe bude päť okresov.


7 h

Prípad je v štádiu vyšetrovania.


21. sep

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Robert Škerko: Moja cesta na vidiek
  2. Roland Vizner: Krach Evergrande je vážny, dlhy dosahujú 3-násobok HDP Slovenska. No nie je to Lehman. Pripomína skôr Arca či Váhostav po Čínsky, teda krát 300 :)
  3. Irena Šimuneková: Fotohrátky 15.
  4. Človek v ohrození: Libanon: láska na prvý pohľad?
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Istota matiek vs. neistota otcov
  6. Helena Smihulova Laucikova: Bodkované
  7. Unicef Slovensko: Haiti: Mesiac po zemetrasení
  8. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu?
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 24 557
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 17 680
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 897
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 658
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 6 041
  6. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 344
  7. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 5 343
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 728

Už ste čítali?