Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Výzva bez odpovede

Železničiari vo Vrútkach nechceli ukončiť štrajk

„Je to veľmi zlé, ľudia nanovo chcú ísť do štrajku,„ povedal nám predseda Základnej organizácie Odborového zväzu železničiarov vo Vrútkach Igor Ivasuk po pondelňajšom súdnom prerušení časovo neobmedzeného štrajku železničiarov. A dodal: „Situácia bola taká, že ľudia aj napriek rozhodnutiu súdu nechceli ukončiť štrajk. Chodil som ich prehovárať. Sklamal ich ústavný systém Slovenska.„

Bolo im smutno

Po výstražnom štrajku železničiarov, ktorý sa uskutočnil v stredu 29. januára, začali zamestnanci Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti, a. s., štrajkovať v piatok 31. januára o jedenástej večer naplno a neobmedzene. Pridali sa k nim aj ich kolegovia zo Železničnej stanice Vrútky, dôležitého dopravného uzla Turca, z Rušňového depa i rušňovodiči. Denne ich bolo asi 120. Z nich listinu, o tom, že súhlasia so štrajkom, podpísalo až 98 percent, prevažne ľudí z prevádzky. Nepripojili sa iba technicko-hospodárski pracovníci a vedenie stanice. Štrajkujúci si želali, aby štrajk trval do vyriešenia sporu s vedením obidvoch železničných spoločností a s ministerstvom dopravy, spojov a komunikácií. Išlo predsa o zrušenie 25 regio­nálnych tratí na Slovensku od 2. februára a o pripravované zrušenie viac ako 200 spojov na hlavných tratiach avizované na 2. marec. Každú chvíľu, a najmä, keď sa štrajk povážlivo predĺžil do nedele, očakávali pozitívne správy z rokovaní v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedočkali sa. „Zamestnanci boli určite pod veľkým psychickým tlakom, pretože im dávali podpisovať listy generálneho riaditeľa, aby vedeli, aké škody ich počínanie prináša,„ povedal nám I. Ivasuk.

Hoci zamrznutím života na železniciach bola najviac postihnutá cestujúca verejnosť, na stanici sa nestretli ani s jediným človekom, ktorý by ich postup neschvaľoval. Práve naopak, okoloidúci ich tam ešte aj prišli podporiť.

Bez incidentov

Podľa prednostu Železničnej stanice vo Vrútkach Jána Kováčika sa počas štrajku na stanici nevyskytli žiadne incidenty a ani problémy. Aj počas výstražného štrajku v stredu 29. januára, aj počas neobmedzeného štrajku, bolo vo Vrútkach odstavených celkom šesť nákladných vlakov. V piatok 31. januára, aj keď začal štrajk o 23. h, železničiari nevypravili z Vrútok osobný vlak s odchodom o 22.20 h do Hornej Štubne, pretože by tam došiel po 23. h. Nákladnú dopravu začali utlmovať okolo dvadsiatej hodiny, pretože lokomotívy sa museli odstaviť v rušňových depách.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajk bol ukončený v pondelok 3. februára o 18.45 h. Postupne sa začala oživovať nákladná aj osobná doprava. Prvý osobný vlak z Vrútok odišiel o 22.20 hod. smerom do Hornej Štubne.

Redukcia vlakových spojov nadobudla platnosť 2. februára. Nášho regiónu sa dotkla iba u dvoch párov zrýchlených vlakov a jedného páru osobných vlakov. Niektoré zrýchlené vlaky, ktoré chodili zo Zvolena do Žiliny, teraz chodia len po Vrútky. Ale nadväzujú na ne rýchlikové prípoje idúce z Košíc do Bratislavy. Takisto niektoré vlaky, ktoré išli zo Žiliny do Zvolena, sú vypravované priamo z Vrútok. Zmeny sú aj v niektorých rýchlikoch z Bratislavy do Košíc a späť a osobných vlakov z Vrútok do Hornej Štubne a späť.

Teplárňou štrajk nezatriasol

V súvislosti so štrajkom na železnici sa v novinách objavovali rôzne katastrofické scenáre. Medzi inými na verejnosť prenikla aj informácia, že v súvislosti s ochromenou dopravou sa do kritického stavu dostáva Martinská teplárenská spoločnosť, ktorá, podľa viacerých informácií v médiách, mala mať na sklade uhlie len na tri-štyri dni. Predseda predstavenstva a riaditeľ Martinskej teplárenskej, a. s., Miroslav Kadlec pri stretnutí s nami uplynulý týždeň v stredu poprel, že by takáto informácia mohla vyjsť od pracovníka teplárne. Tepláreň, ktorá zásobuje teplom okrem iného aj asi štrnásťtisíc domácností v martinskej lokalite, je uhlím dobre predzásobená.

Skryť Vypnúť reklamu

Miroslav Kadlec: „Neviem, odkiaľ sa táto informácia dostala do médií, pravda je totiž taká, že máme dostatočné zásoby hnedého uhlia, ktoré je základným palivom teplárne, na to, aby sme vedeli čeliť takýmto výpadkom v dodávkach. Sme na prípadné výpadky v dodávkach, či už krátkodobé, alebo aj dlhodobejšieho charakteru, vždy pripravení. Veď ani nemusí byť štrajk, ale môže prísť výpadok v napríklad v doprave alebo v ťažbe z poveternostných dôvodov. My musíme byť na takéto okolnosti pripravení a zásobami paliva musíme podobné problémy preklenúť. Snažíme sa udržať si až takmer mesačnú zásobu paliva na skládke, takže situácia, ktorá bola začiatkom februára spôsobená odstavením dopravy, nami nezalomcovala.„

Martinská teplárenská akciová spoločnosť má dohodnuté dodávky paliva vopred, napríklad v januári prichádzali do teplárne dva vlaky plné uhlia každé tri dni a rovnako aj vo februári sú, podľa Miroslava Kadleca, dodávky dohodnuté tak, že každý druhý deň prichádza vlak uhlia. Hneď po skončení štrajku prišiel prvý vlak.

„Zásoba sokolovského nízkosírnatého uhlia by nám v súčasnosti stačila minimálne na tri tyždne. Navyše, máme aj iné alternatívy, ktoré by sme mohli v prípade núdze ešte využiť, takže obavy z toho, že by sme zastali v produkovaní tepla, sú neopodstatnené. Zdôrazňujem, že táto zima by nám už nemala spôsobiť, čo sa týka dostatku paliva, vážnejšie starosti,„ dodal Miroslav Kadlec.

Ako sme sa sami mali možnosť presvedčiť, skládka paliva je kopcom naplnená uhlím. Podľa informácii, ktoré sme minulú stredu dostali, bolo na nej nakopených asi 20-tisíc ton uhlia.

Školáci by meškali

Dlhodobý železničný štrajk by určite otriasol vyučovacím procesom v školách. My sme oslovili riaditeľov, alebo zástupcov riaditeľov, niekoľkých turčianskych stredných škôl, u ktorých sme predpokladali, že na nich študuje aj veľa dochádzajúcich žiakov. Riaditeľ Strednej združenej školy dopravnej v Martine-Priekope Ján Weiss nám povedal, že železnicou dochádza približne 100 zo 760 študentov školy. Jeden deň štrajku by vyučovací proces veľmi nenarušil, ale dlhodobé meškanie stovky žiakov by spôsobilo výpadok, ktorý by sa len problematicky dal dobehnúť rýchleším preberaním látky, dlhším alebo sobotným vyučovaním. Zástupkyňa riaditeľa Gymnázia bilingválneho anglicko-slovenského v Sučanoch Ľubica Bošanská nám povedala, že Železnice Slovenskej republiky ani doteraz neakceptovali požiadavky školy na úpravu cestovného poriadku do takej podoby, aby žiaci mohli včas docestovať vlakom a stihnúť vyučovanie. Do Sučian každý deň dochádza vlakom približne stovka študentov sučianskeho gymnázia, a to najmä v smere od Žiliny a Ružomberka. Autobusová doprava nie je kapacitne postačujúca na taký nápor, aby prepravila včas všetkých študentov, ktorí nemohli docestovať do sídla školy vlakom. Podľa Ľubice Bošanskej sa zatiaľ musia ľudia prispôsobovať železnici a ŽSR sa neprispôsobuje požiadavkám ľudí. Okrem žiakov sa železnicou prepravujú aj učitelia sučianskeho gymnázia. Výpadok železnice kvôli štrajku by v Sučanoch spôsobil nemalé problémy vo vyučovacom procese.

Trochu odlišná je situácia v hornom Turci. Gymnázium v Turčianskych Tepliciach študujú prevažne žiaci, ktorí sú z tohto kúpeľného mesta, alebo do neho dochádzajú autobusom. Iba niekoľko študentov gymnázia cestuje do Turčianskych Teplíc vlakom zo železničnej stanice v Jazernici. Do Pedagogickej a sociálnej akadémie v Turčianskych Tepliciach dochádzajú iba študenti z Turca, žiaci a žiačky, ktoré bývajú v miestnom domove mládeže by si museli v prípade štrajku železničiarov zariadiť iba nedeľnú cestu.

Turčania cestujúci do zamestnania vlakom využívajú tento dopravný prostriedok najmä v prípadoch, ak je takéto cestovanie jednoduchšie ako autobusom. Ak je to nevyhnutné do práce sa dostanú aj autobusom.

(mv, jk, gg)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 204
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 420
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 776
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 412
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 266
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 178
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Krádež v dedine prekvapila

Neznámy muž si do svojho auta naložil celkom novú zbernú nádobu na kuchynský odpad.

Neznámy muž ukradol na Bystričke novú smetnú nádobu na kuchynský odpad.

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Ľadová plocha v Tepliciach potrebuje prekrytie, mesto zháňa peniaze

Zatiaľ mesto investuje do údržby súčasnej infraštruktúry.

V Tepliciach by chceli prekryť ľadovú plochu.

Aké mená sa vlani najčastejše dávali detičkám v Martine? Tu je odpoveď

Najviac pribudlo Martinov, Michaleov, Matejov, ale i Michael, Zuziek či Nel.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

V Topoľčanoch začali s očkovaním

Topoľčianska nemocnica začala s očkovaním svojich zamestnancov. K 15. januáru zaočkovala spolu 320 ľudí – zamestnancov nemocnice a ďalších zdravotníkov z mesta Topoľčany.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?