Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Výzva bez odpovede

Železničiari vo Vrútkach nechceli ukončiť štrajk

„Je to veľmi zlé, ľudia nanovo chcú ísť do štrajku,„ povedal nám predseda Základnej organizácie Odborového zväzu železničiarov vo Vrútkach Igor Ivasuk po pondelňajšom súdnom prerušení časovo neobmedzeného štrajku železničiarov. A dodal: „Situácia bola taká, že ľudia aj napriek rozhodnutiu súdu nechceli ukončiť štrajk. Chodil som ich prehovárať. Sklamal ich ústavný systém Slovenska.„

Bolo im smutno

Po výstražnom štrajku železničiarov, ktorý sa uskutočnil v stredu 29. januára, začali zamestnanci Železníc Slovenskej republiky a Železničnej spoločnosti, a. s., štrajkovať v piatok 31. januára o jedenástej večer naplno a neobmedzene. Pridali sa k nim aj ich kolegovia zo Železničnej stanice Vrútky, dôležitého dopravného uzla Turca, z Rušňového depa i rušňovodiči. Denne ich bolo asi 120. Z nich listinu, o tom, že súhlasia so štrajkom, podpísalo až 98 percent, prevažne ľudí z prevádzky. Nepripojili sa iba technicko-hospodárski pracovníci a vedenie stanice. Štrajkujúci si želali, aby štrajk trval do vyriešenia sporu s vedením obidvoch železničných spoločností a s ministerstvom dopravy, spojov a komunikácií. Išlo predsa o zrušenie 25 regio­nálnych tratí na Slovensku od 2. februára a o pripravované zrušenie viac ako 200 spojov na hlavných tratiach avizované na 2. marec. Každú chvíľu, a najmä, keď sa štrajk povážlivo predĺžil do nedele, očakávali pozitívne správy z rokovaní v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

Nedočkali sa. „Zamestnanci boli určite pod veľkým psychickým tlakom, pretože im dávali podpisovať listy generálneho riaditeľa, aby vedeli, aké škody ich počínanie prináša,„ povedal nám I. Ivasuk.

Hoci zamrznutím života na železniciach bola najviac postihnutá cestujúca verejnosť, na stanici sa nestretli ani s jediným človekom, ktorý by ich postup neschvaľoval. Práve naopak, okoloidúci ich tam ešte aj prišli podporiť.

Bez incidentov

Podľa prednostu Železničnej stanice vo Vrútkach Jána Kováčika sa počas štrajku na stanici nevyskytli žiadne incidenty a ani problémy. Aj počas výstražného štrajku v stredu 29. januára, aj počas neobmedzeného štrajku, bolo vo Vrútkach odstavených celkom šesť nákladných vlakov. V piatok 31. januára, aj keď začal štrajk o 23. h, železničiari nevypravili z Vrútok osobný vlak s odchodom o 22.20 h do Hornej Štubne, pretože by tam došiel po 23. h. Nákladnú dopravu začali utlmovať okolo dvadsiatej hodiny, pretože lokomotívy sa museli odstaviť v rušňových depách.

Skryť Vypnúť reklamu

Štrajk bol ukončený v pondelok 3. februára o 18.45 h. Postupne sa začala oživovať nákladná aj osobná doprava. Prvý osobný vlak z Vrútok odišiel o 22.20 hod. smerom do Hornej Štubne.

Redukcia vlakových spojov nadobudla platnosť 2. februára. Nášho regiónu sa dotkla iba u dvoch párov zrýchlených vlakov a jedného páru osobných vlakov. Niektoré zrýchlené vlaky, ktoré chodili zo Zvolena do Žiliny, teraz chodia len po Vrútky. Ale nadväzujú na ne rýchlikové prípoje idúce z Košíc do Bratislavy. Takisto niektoré vlaky, ktoré išli zo Žiliny do Zvolena, sú vypravované priamo z Vrútok. Zmeny sú aj v niektorých rýchlikoch z Bratislavy do Košíc a späť a osobných vlakov z Vrútok do Hornej Štubne a späť.

Teplárňou štrajk nezatriasol

V súvislosti so štrajkom na železnici sa v novinách objavovali rôzne katastrofické scenáre. Medzi inými na verejnosť prenikla aj informácia, že v súvislosti s ochromenou dopravou sa do kritického stavu dostáva Martinská teplárenská spoločnosť, ktorá, podľa viacerých informácií v médiách, mala mať na sklade uhlie len na tri-štyri dni. Predseda predstavenstva a riaditeľ Martinskej teplárenskej, a. s., Miroslav Kadlec pri stretnutí s nami uplynulý týždeň v stredu poprel, že by takáto informácia mohla vyjsť od pracovníka teplárne. Tepláreň, ktorá zásobuje teplom okrem iného aj asi štrnásťtisíc domácností v martinskej lokalite, je uhlím dobre predzásobená.

Skryť Vypnúť reklamu

Miroslav Kadlec: „Neviem, odkiaľ sa táto informácia dostala do médií, pravda je totiž taká, že máme dostatočné zásoby hnedého uhlia, ktoré je základným palivom teplárne, na to, aby sme vedeli čeliť takýmto výpadkom v dodávkach. Sme na prípadné výpadky v dodávkach, či už krátkodobé, alebo aj dlhodobejšieho charakteru, vždy pripravení. Veď ani nemusí byť štrajk, ale môže prísť výpadok v napríklad v doprave alebo v ťažbe z poveternostných dôvodov. My musíme byť na takéto okolnosti pripravení a zásobami paliva musíme podobné problémy preklenúť. Snažíme sa udržať si až takmer mesačnú zásobu paliva na skládke, takže situácia, ktorá bola začiatkom februára spôsobená odstavením dopravy, nami nezalomcovala.„

Martinská teplárenská akciová spoločnosť má dohodnuté dodávky paliva vopred, napríklad v januári prichádzali do teplárne dva vlaky plné uhlia každé tri dni a rovnako aj vo februári sú, podľa Miroslava Kadleca, dodávky dohodnuté tak, že každý druhý deň prichádza vlak uhlia. Hneď po skončení štrajku prišiel prvý vlak.

„Zásoba sokolovského nízkosírnatého uhlia by nám v súčasnosti stačila minimálne na tri tyždne. Navyše, máme aj iné alternatívy, ktoré by sme mohli v prípade núdze ešte využiť, takže obavy z toho, že by sme zastali v produkovaní tepla, sú neopodstatnené. Zdôrazňujem, že táto zima by nám už nemala spôsobiť, čo sa týka dostatku paliva, vážnejšie starosti,„ dodal Miroslav Kadlec.

Ako sme sa sami mali možnosť presvedčiť, skládka paliva je kopcom naplnená uhlím. Podľa informácii, ktoré sme minulú stredu dostali, bolo na nej nakopených asi 20-tisíc ton uhlia.

Školáci by meškali

Dlhodobý železničný štrajk by určite otriasol vyučovacím procesom v školách. My sme oslovili riaditeľov, alebo zástupcov riaditeľov, niekoľkých turčianskych stredných škôl, u ktorých sme predpokladali, že na nich študuje aj veľa dochádzajúcich žiakov. Riaditeľ Strednej združenej školy dopravnej v Martine-Priekope Ján Weiss nám povedal, že železnicou dochádza približne 100 zo 760 študentov školy. Jeden deň štrajku by vyučovací proces veľmi nenarušil, ale dlhodobé meškanie stovky žiakov by spôsobilo výpadok, ktorý by sa len problematicky dal dobehnúť rýchleším preberaním látky, dlhším alebo sobotným vyučovaním. Zástupkyňa riaditeľa Gymnázia bilingválneho anglicko-slovenského v Sučanoch Ľubica Bošanská nám povedala, že Železnice Slovenskej republiky ani doteraz neakceptovali požiadavky školy na úpravu cestovného poriadku do takej podoby, aby žiaci mohli včas docestovať vlakom a stihnúť vyučovanie. Do Sučian každý deň dochádza vlakom približne stovka študentov sučianskeho gymnázia, a to najmä v smere od Žiliny a Ružomberka. Autobusová doprava nie je kapacitne postačujúca na taký nápor, aby prepravila včas všetkých študentov, ktorí nemohli docestovať do sídla školy vlakom. Podľa Ľubice Bošanskej sa zatiaľ musia ľudia prispôsobovať železnici a ŽSR sa neprispôsobuje požiadavkám ľudí. Okrem žiakov sa železnicou prepravujú aj učitelia sučianskeho gymnázia. Výpadok železnice kvôli štrajku by v Sučanoch spôsobil nemalé problémy vo vyučovacom procese.

Trochu odlišná je situácia v hornom Turci. Gymnázium v Turčianskych Tepliciach študujú prevažne žiaci, ktorí sú z tohto kúpeľného mesta, alebo do neho dochádzajú autobusom. Iba niekoľko študentov gymnázia cestuje do Turčianskych Teplíc vlakom zo železničnej stanice v Jazernici. Do Pedagogickej a sociálnej akadémie v Turčianskych Tepliciach dochádzajú iba študenti z Turca, žiaci a žiačky, ktoré bývajú v miestnom domove mládeže by si museli v prípade štrajku železničiarov zariadiť iba nedeľnú cestu.

Turčania cestujúci do zamestnania vlakom využívajú tento dopravný prostriedok najmä v prípadoch, ak je takéto cestovanie jednoduchšie ako autobusom. Ak je to nevyhnutné do práce sa dostanú aj autobusom.

(mv, jk, gg)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 539
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 660
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 477
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 665
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 620
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 416
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 176
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 619
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 343
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pri strete auta so zverou dochádza aj k zraneniam posádky

Dopravné nehody s lesnou zverou sú prakticky zriedkavé. Keď k nim ale dôjde, neskončí sa to len usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale dochádza aj k zraneniam posádky.

Zničené BMW po nedávnej zrážke s jeleňom.

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?