Na železnici zastal život

Vrútky, Turčianske Teplice, Diviaky – Prvý železničiarsky štrajk počas desaťročnej existencie Slovenskej republiky sme zažili v streda 29. januára. Medzi treťou a deviatou hodinou rannou sa ruch na železnici celkom zastavil, na koľajniciach a vo vestibuloch staníc nastalo ticho a k slovu sa dostali odborárski predáci. Cieľom výstražného štrajku železničiarov bolo okrem zachovania osobnej dopravy na 25-tich regionálnych tratiach po 2. februári aj okamžité ukončenie prác na rušení viac ako 200 spojov na hlavných tratiach, ktoré bolo avizované na 2. marca. Aj na vrútockej železničnej stanici, dôležitej dopravnej železničnej križovatke Turca, sa od tretej hodiny štrajkovalo. Pokojne. Vo vestibule stanice sa stretlo asi 120 kolegov železničiarov rôznych profesií, napr. členovia vlakových čiat, rušňovodiči, čističi výmen, aby vyjadrili spoločne svoju súdržnosť.

SkryťVypnúť reklamu

V tom čase nebol na stanici a v jedinom pristavenom osobnom vlaku na stanici ani jeden cestujúci, hoci po iné dni tadiaľ v spomínanom časovom úseku prechádza približne 25 nákladných a 25 osobných vlakov. Nimi cez pracovné dni prichádza do Vrútok vlakmi päť- až šesťtisíc cestujúcich, ktorí do tohto mesta, Martina i do okolia prichádzajú za svojimi pracovnými a školskými povinnosťami. Tentokrát si cestu museli zariadiť inak. Napríklad Ján Spišiak z Turian, ktorý dochádza za prácou do Žiliny, nám povedal, že jeho zamestnávateľ najprv poslal auto pre jeho kolegov na Kysuce, a potom na opačnú stranu pre neho do Turca. V tom čase taxikári stojaci so svojimi autami pred budovou nezarobili ani groš a tržba v otvorenom novinovom stánku tiež nestála za veľa. Zamestnávatelia riešili neprítomnosť svojich zamestnancov buď dovolenkami, náhradným voľnom, prípadne nadpracovaním si chýbajúcich hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Predseda základnej organizácie Odborového zväzu železničiarov vo Vrútkach Igor Ivasuk, ktorý zastupuje 380 zamestnancov ŽSR Vrútky a Strediská nákladnej a osobnej prepravy, a. s., Vrútky a 133 členov Federácie strojvodcov rušňového Depa Vrútky povedal: „Nedošlo k žiadnemu narušeniu štrajku ani zo strany cestujúcej verejnosti ani štrajkujúcich zamestnancov. Pri organizovaní sa nevyskytli žiadne problémy a vedenie stanice bolo nápomocné odborovým organizáciám pri riadení štrajkovej situácie, ktorá na železnici vznikla.„

Súcitia s kolegami

Predáčka Základnej organizácie Federácie prevádzkových pracovníkov Jolana Majerová: „Rada by som odkázala pánovi ministrovi, nech nezavádza občanov Slovenskej republiky, že naše platy sú 15- až 17-tisícové, čo nie je pravda. A to z toho dôvodu, že on to zobral priemerom z platov všetkých zamestnancov železnice, medzi ktorými boli aj vedúci pracovníci s 30- až 40-tisícovými platmi. Priemer platu normálnych zamestnancov bol približne 12-tisíc korún.„ Mesačne ale, napríklad, sprievodca vo vlaku odpracuje aj 200 pracovných hodín.

SkryťVypnúť reklamu

V Turci sa železničné trate rušiť nejdú, ale ministerstvo dopravy plánuje zrušiť niektoré spoje do Hornej Štubne, rýchlik 706 do Bratislavy a niektoré vlaky smerujúce do Spišskej Novej Vsi. To, samozrejme, ovplyvní aj zamestnanosť na železnici. „Negatívne sa staviam k rušeniu tratí, pretože mnohí občania sú odkázaní na železničnú dopravu. Mrzí ma, že chcú zatvoriť trať Mládeže, ktorá vedie do Banskej Štiavnice, pretože ľudia sú na ňu odkázaní,„ povedal nám Boris Hrivnák. Pristavili sme aj niekoľkých okoloidúcich občanov Vrútok, ktorí sa jednotne vyjadrili, že sympatizujú so železničiarmi.

Autobusy to zvládli

Štrajk železničiarov prebiehal v Turčianskych Tepliciach a Diviakoch pokojne. V skorých ranných hodinách sme navštívili turčianskoteplickú železničnú stanicu. Tá zívala prázdnotou, v čakárni pospával jediný človek a pri pokladni sme videli študenta, ktorý si žiadal potvrdenie o „meškaní“ vlaku. Od pokladníčky sme sa potom dozvedeli, že takéto potvrdenie si žiadali iba dvaja cestujúci. V uliciach Turčianskych Teplíc postávali skupinky študentov, ktorí hovorili o štrajku, niektorí sa presunuli k zastávkam autobusových liniek. Turčianskotepličania, ktorí cestovali v stredu do práce, mohli využiť autobusové spoje a tie neboli nejako mimoriadne preplnené. Každý, kto sa chcel určite prísť do práce, mohol cestovať autobusom. Niektorí riešili situáciu tak, že si vzali v stredu dovolenku.

Odborári boli zhovorčivejší

Vo štvrtok sme oslovili prednostku železničnej stanice v Diviakoch, aby sme sa jej spýtali, koľko cestujúcich a tovaru kvôli štrajku cez železničnú stanicu neprepravili, ale povedala nám, že informácie podáva iba tlačový hovorca ŽSR. Dá sa odhadnúť, že z Turčianskych Teplíc alebo Diviak cestuje vlakom do práce alebo do školy do Martina alebo Žiliny denne viac ako sto ľudí. Keďže skoré ranné vlaky do Martina a Žiliny sú väčšinou plné, uplynulú stredu nimi do práce alebo do školy nemohlo cestovať niekoľko stoviek ľudí.

Informácie o štrajku železničiarov v Diviakoch sme dostali od predsedu miestnej odborárskej organizácie OZŽ Jána Jelenčiaka. Dozvedeli sme sa od neho, že štrajk mal v Diviakoch pokojný priebeh, štrajkujúcich prišli podporiť aj tí železničiari, ktorí mali v stredu dopoludnia voľno. Cestujúci mali o štrajku dostatok informácií, a tak nikto nebol z neho prekvapený. Ján Jelenčiak nám povedal, že sa stotožňuje s požiadavkami štrajkujúcich, ktorí chcú mať istotu, že neprídu o zamestnanie a sú proti likvidácii spojov v železničnej doprave. Diviacki železničiari tvrdia, že u nich nie je prezamestnanosť, tá je podľa nich v administratíve a manažmente ŽSR.

Výstražný štrajk v stredu bol iba akousi generálkou, pretože na koniec uplynulého týždňa vyhlásili odborári na piatok večer ďalší výstražný štrajk – časovo neobmedzený.

(mm, gg)

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 21 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 798
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 939
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 376
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 341
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 905
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 603
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  3. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  4. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  5. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  6. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  7. Martin Borecky: Rakovina
  8. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 236
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 451
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 153
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 325
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?