Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Hodinárske remeslo pod oblakmi

O presný čas na turčianskych vežových hodinách sa starajú niekoľkí dobrovoľníci

Na meranie času sa používali od staroveku rôzne druhy hodín – slnečné, presýpacie, mechanické. Už v Biblii sa spomínajú slnečné hodiny kráľa Achaza. Tieto hodiny boli spoľahlivé v krajinách, kde prevládalo slnečné počasie. Keďže Zem sa otáča okolo svojej osi rovnomerne, tieň kolmej tyče vodorovných slnečných hodín ukazoval cez deň spoľahlivo presný čas. Učenci ale hľadali spôsob, ako merať presne čas nezávisle na slnečnom svetle a s minimálnou obsluhou človeka. Prvé naťahovacie mechanické hodiny pravdepodobne vynašli pred približne 1000 rokmi v Číne.

Skryť Vypnúť reklamu

Estetika nahradila účelnosť

Súčasťou kostolných veží bývajú aj bicie hodiny, ktoré ešte v predminulom storočí mali dôležitú úlohu, pretože vreckové hodinky neboli bežnou záležitosťou. Ľudia mali na základe vežových hodín najpresnejšie informácie o čase. V súčasnosti majú vežové hodiny najmä estetický účel a sú súčasťou kultúrnych a historických pamiatok, medzi ktoré patrí aj väčšina kostolov. Samozrejme, bicie vežové hodiny si vyžadujú aj určitú starostlivosť. My sme sa zaujímali, kto sa o ne v Turci stará a ako zabezpečuje, aby išli presne. Vybrali sme si niekoľko vežových hodín z rôznych častí Turca.

Evanjelický kostol v Martine dobudovali v roku 1783 a trvalo až 102 rokov, kým tu dobudovali vežu a hodiny. Tieto hodiny boli v prevádzke bez väčšej rekonštrukcie až do roku 1983, kedy vymenili ciferník, osvetlili ho, ale najdôležitejšou zmenou bola výmena mechanického pohonu na elektrický. Odvtedy treba mazať hodiny každého pol roka, ale iba vyhradené časti, pretože ložiská v nich sú samomazné a ich olejovaním by sa dostal do hodín prach, ktorý je pre presné mechanizmy nežiadúci. Čas na vežových hodinách martinského evanjelického kostola treba nastavovať iba dva razy ročne, pri zmenách letného času na zimný a opačne. Druhé martinské vežové hodiny sú na katolíckom kostole. Pôvodné vymenili v roku 1983. Dovtedy tam boli mechanické hodiny s pondusmi, ktoré bolo treba naťahovať každý týždeň. V súčasnosti sa o nové hodiny s elektrickým naťahovaním stará Jozef Kopkáš. Maže ich raz mesačne a naprávať čas na nich musí najmä pri zmenách počasia.

Skryť Vypnúť reklamu

Namiesto závaží elektromotor

V Turanoch sú vežové hodiny na evanjelickom kostole iba od roku 1996. Pôvodne ich chceli inštalovať po ukončení 2. svetovej vojny. Na tento účel evanjelici organizovali vtedy aj zbierku, ale tú napokon použili na vrátenie dlžôb. Hodiny, ktoré inštalovali na vežu turianskeho evanjelického kostola pred šiestimi rokmi, stáli necelých 200 tisíc korún. Sú veľmi presné a o ich mazanie a prestavovanie sa stará mladý elektrotechnik Miroslav Fúčela.

Aj na turianskom katolíckom kostole sú vežové hodiny. Tie tam namontovali ešte v roku 1846. Už vyše 25 rokov sa o ne stará Ing. Eduard Ďaďo. Ten nám povedal, že v roku 1976 na nich vymenili systém naťahovania.

Predtým na naťahovanie chodu aj bitia hodín slúžili dve 50 kg závažia. Nemal ich kto naťahovať každý deň, a tak prešli menšou rekonštrukciou. Pondusy nahradil elektromotor, ktorý sa šplhá po reťazi. Pred rokom 1976 tieto hodiny približne 15 rokov stáli. Eduard Ďaďo premazáva mechanizmus hodín sporadicky, približne raz za polrok, kontroluje ich jeden až dva razy mesačne a nastaví ich tak, aby ukazovali presný čas. Povedal nám, že presnosť mechanizmu hodín záleží od poveternostných podmienok, v prípade, ak sú zhoršené, nastavuje ich častejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontrola digitálkami

Iba päť rokov majú vežové hodiny na rímskokatolíckom kostole vo Vrútkach. Od farára Víta Tužinského sme sa dozvedeli, že predtým boli vežové hodiny na vrútockom katolíckom kostole iba za Rakúsko-Uhorska a azda počas prvých rokov predmníchovskej Českoslovenkej republiky. Nové hodiny sú moderné a nastavujú ich podľa signálov digitálnych materských hodín. Tieto hodiny neboli ešte pokazené a ich obsluha je pomerne jednoduchá, takže na to nepotrebujú špecialistu. Rímskokatolícky kostol v mestskej časti Turčiansky Michal je najväčším a najstarším v celých Turčianskych Tepliciach. Samozrejme, nechýbajú na ňom ani vežové hodiny. Rekonštruovali ich pred 27 rokmi. Odkedy sú v michalskej veži pôvodné časti hodín, sme nezistili. O ich premazávanie a prestavovanie sa stará už päť rokov Ivan Živčák. Do kostolnej veže vychádza približne raz za týždeň, aby skontroloval alebo premazal hodiny, ktoré majú elektrické naťahovanie, podobne, ako ho má väčšina vežových hodín v Turci. Michalské hodiny treba prestavovať na správny čas približne raz mesačne.

Je zaujímavé, že o všetky hodiny, na ktoré sme sa pýtali, sa starajú dobrovoľníci, pre ktorých je to viac záľuba ako práca. V súčasnosti je to s nastavovaním času jednoduchšie ako v minulosti. Všetci si môžeme overiť presný čas v televízii, rozhlase, telefonicky. Pred 200 až tristo rokmi to bolo iste oveľa náročnejšie a vežové hodiny išli nepresnejšie.

(bg)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 780
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 936
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 660
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 717
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 459
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 863
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 478
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 320
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

Martin je na celoplošné testovanie pripravený

Otvoria sa všetky plánované odberné miesta.

Infografika: Ako prebieha celoplošné testovanie na COVID-19.

Prímestské autobusy jazdia od dnes v obmedzenom režime

Platí prázdninový režim, spoje pre zamestnancov a školákov sú zabezpečené.

Ilustračné foto.

Stále sa hľadajú zdravotníci

Primátor Ján Danko vyzýva zdravotníkov, aby pomohli pri testovaní.

Ján Danko, primátor Martina.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

Už ste čítali?