S poklesom pôrodnosti a počtu detí na turčianskom vidieku dochádza aj k sťaženej finančnej situácii v školstve. Keďže obce dostávajú od štátu sumy peňazí, ktoré závisia od počtu žiakov, v posledných rokoch museli na mnohých miestach prikročiť k radikálnemu šetreniu. K najmenej bolestivým metódam šetrenia patrí zlúčenie materskej a základnej školy do jednej budovy. S ním majú veľmi dobré skúsenosti v Sklenom.
K zlúčeniu základnej a materskej školy v tejto obci prispelo viac faktorov. „V základnej škole sme mali veľmi drahé elektrické kúrenie a pri počte 40 detí obecné zastupiteľstvo v roku 2000 rozhodlo, že zlúčia základnú a materskú školu do jednej budovy. Obyvatelia mali trochu z tohto kroku obavy, ale bol som ochotný si vziať toto riziko na plecia a už dnes občania vnímajú, že to bol pozitívny krok. Je to aj z toho dôvodu, že prechod detí zo zariadenia predškolského do školského nie je taký problematický, a to vďaka tomu, že od troch do jedenástich rokov sú v jednej budove,„ uviedol nás do problému starosta Skleného Ján Kohutka. Dozvedeli sme sa od neho, že investovať bolo treba do strechy materskej školy, ktorú prerobili na sedlovú, ale to bolo potrebné z hľadiska klimatických podmienok. Vložené peniaze by sa ale mali postupne vrátiť vďaka úsporám na energiách.
Bývalá škola
nezostane nevyužitá
Klesajúci trend počtu žiakov sa už v Sklenom zastavil a počet detí sa pomaly stabilizuje. V tomto školskom roku majú v tejto škole 38 žiakov a z demografického vývoja v obci vyplýva, že približne 40 detí si udržia najbližších päť až šesť rokov. Samozrejme, dôležité je aj to, aby rodičia s miestnou základnou školou boli spokojní a nedávali ich niekde inde. Základná škola má k dispozícii celkovo tri učebne a v súčasnosti sa tu všetky štyri ročníky učia v dvoch triedach. Starajú sa o ne dvaja učitelia (vrátane riaditeľa) a dve vychovávateľky školského klubu detí.
Šetrenie v oblasti školstva vyplynulo pre obec aj po prechode kompetencií z okresného na obecný úrad. Starosta Skleného Ján Kohutka nám povedal, že pre obec sa znížili spojením základnej a materskej školy náklady na ich prevádzku (mimo miezd pracovníkov školy) viac ako o polovicu a predstavujú mesačne nižšiu sumu než 10 tisíc korún. Škole to pomohlo, mohla si zabezpečiť počítače a internet, s ktorými učia deti pracovať.
Materská a základná škola využívajú spoločnú kuchyňu, ale deti predškolského a školského veku sa vzájomne nerušia, pretože majú oddelené jedálne. Deti materskej školy sídlia na poschodí a stravu k nim vyvážajú kuchynským výťahom a školáci sa učia na prízemí budovy. Bývalá základná škola je v súčasnosti nevyužitá, ale Ján Kohutka pracuje na tom, aby tu podnikatelia mohli vybudovať výrobné prevádzky, ktoré by zvýšili zamestnanosť v obci.
Internet má byť
samozrejmosťou
„Špecializujeme sa na integrované tematické vyučovanie a využívame jeho prvky, úplne bežná je ranná komunita detí. V uplynulom školskom roku sme rozbehli v škole vyučovanie hry na flautu, pretože do Základnej umeleckej školy v Turčianskych Tepliciach je to dosť ďaleko. Za samozrejmosť pokladám aj protidrogovú a environmentálnu výchovu. Deti žijú v blízkosti lesa, preto je úplne prirodzené, že s nimi niekedy počas vyučovania ideme do prírody. Držíme sa zásady, že čo nemusia robiť deti v laviciach, to robia na koberci alebo vonku (ak je pekné a teplé počasie). Potrebujú veľa pohybu a my im ho chceme umožniť. Napriek tomu, že v Sklenom je vysoká nezamestnanosť, rodičia oceňujú klady školského klubu detí a žiaci ho využívajú. Jazyky na prvom stupni základných škôl sú v súčasnosti bežnou vecou, ale priviesť do Skleného pedagóga, ktorý by sa špecializoval na angličtinu alebo nemčinu, je veľmi problematické. V Sklenom sa učia deti angličtinu a učiteľka tohto jazyka k nim dochádza z Handlovej.
Dúfam, že sa nám podarí vyučovanie rozšíriť aj o nemecký jazyk, ale uvidíme, aký bude záujem rodičov detí. Za nadštandardné považujem práce s počítačom a internetom. Budujeme počítačovú učebňu, lebo práca s ním patrí medzi gramotnosti, ktoré by mal ovládať každý mladý človek. Chceme, aby deti vedeli pracovať s počítačom a internetom na takej úrovni, aby ich to potom v zamestnaní neprekvapilo. Pokiaľ viem, tak internet sa v základných školách zavádzal iba v rámci projektu Infovek a to vo forme grantov, ale peniaze naň už údajne nebudú k dispozícii, a tak v Sklenom sme pravdepodobne jedinou základnou školou s internetom,„ povedal nám riaditeľ školy Milan Michalík.
Pomoc spoza hraníc
Keďže Sklené patrí k obciam, kde žije aj nemecky hovoriace obyvateľstvo a existujú tu kontakty občanov s rodákmi žijúcimi v Nemecku, pomoc škole prichádza aj spoza hraníc.
„S rodákmi sa stretávame dva až tri razy do roka. Niektorí prichádzajú pravidelne do Skleného a základnej škole prispievajú na výlety a počítačovú techniku. Myslím si, že ak je záujem starostu, poslancov, občanov a pedagógov, aj menšia obec môže deťom poskytnúť kvalitné podmienky na vyučovanie. Žiaci z našej školy naviac dobre propagujú aj celú obec. Deti zo Základnej školy v Sklenom nie sú verejnosti neznáme, lebo dosiahli výrazné úspechy v detskej televíznej súťaži Kakao slávici,„ doplnil riaditeľa školy Ján Kohutka. Ako nám povedal Milan Michalík úspešnými kakao slávikmi boli bývalá žiačka Simona Ortová, Martina Tinesová a Lukáš Moncman. Braňo Gregor