Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Agenda pribúda, úradníkov ubúda

Hovoríme s prednostom Okresného úradu v Turčiansky

Pred štyrmi rokmi ste pri nástupe do funkcie presadzovali, že sa budete snažiť o to, aby bol každý úradník Okresného úradu v Turčianskych Tepliciach počas pracovného času efektívne využitý. Ako sa vám to podarilo a ako sa za štyri roky zmenil počet zamestnancov úradu?

Koncom roku 1998 bolo na Okresnom úrade v Turčianskych Tepliciach 127 pracovných úväzkov s tým, že sme zamestnávali, vrátane žien na materských dovolenkách a ďalších z istých dôvodov na pracovisku neprítomných pracovníkov, 142 ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

V súčasnosti máme 86 zamestnancov, podarilo sa nám vysporiadať s prezamestnanosťou, ktorú sme mali podľa tabuliek. Čo sa týka kompetencií, ktoré prešli z Okresného úradu v Turčianskych Tepliciach na špecializovanú štátnu správu a samosprávu, tak od nás tento rok „odišli„ požiarnici do Hasičského a záchranného zboru v Martine, matriky (5,6 úväzku), výrub stromov (0,2 úväzku) a prechod celého systému školstva okrem metodickej časti a rozpočtovej časti miezd, a to na samosprávu a katastrálny úrad (11,4 pracovného úväzku), ktorý parí pod KÚ v Žiline.

Prechod kompetencií spôsobil veľmi výrazný rast zaťaženia našich zamestnancov. Vzhľadom na to, že sme okresom tretieho typu, v Okresnom úrade v Turčianskych Tepliciach je veľké množstvo kumulovaných funkcií. Ak uvoľníme nejakú časť kumulovanej funkcie, tak ďalší pracovník bez akejkoľvek náhrady musí robiť ďalší rozsah činností. Počet pracovných úväzkov uvoľňujeme, ale rozsah zvyšných činností zostáva na tých ľuďoch, ktorí naďalej pracujú v okresnom úrade. V roku 1999 sme znížili počet pracovníkov o desať percent. Tých desať percent nebolo, samozrejme, nikde nahradených, ale ich prácu sme rozdelili medzi zvyšných deväťdesiat percent. Delimitácia nás v tabuľkách stojí ďalšie pracovné miesta a úväzky v tabuľkách. Ak si vezmeme, napríklad, dnešnú ťažkú situáciu v sociálnej oblasti v Turčianskoteplickom okrese, tak je úplne evidentné, že agendy značne pribúda, ale počet pracovníkov sa nezvyšuje. Od 1. októbra pracujeme napríklad na nových agendách, ktoré preberáme od sociálnych poisťovní. Ide o l pracovníka, hoci agenda má ďaleko väčší dosah ako jeden úväzok. V súčasnosti sú pracovníci Okresného úradu v Turčianskych Tepliciach vo väčšine prípadov vyťažení a miestami aj preťažení.

Skryť Vypnúť reklamu

Myslíte si, že občania sú s rozsahom činností, ktoré v súčasnosti poskytuje turčianskoteplický Okresný úrad, spokojní?

Začína sa prejavovať fenomén zhoršovania medziľudských vzťahov. Prejavuje sa zvýšeným počtom sťažností, konfliktov medzi občanmi navzájom a do týchto konfliktov je zaťahovaná aj štátna správa, a to aj svojimi rozhodovacími právomocami. Je to veľmi ťažké rozhodovanie a po mnohých rokovaniach je výsledok z pohľadu sťažovateľa mizerný. Občan to pociťuje tak, že ak sú dvaja v spore, tak jeden z nich je ukrivdený, lebo obom sa vyhovieť nedá.

Neuspokojený občan, alebo ten, ktorý nemal pravdu v spore, má z činnosti okresného úradu zlý pocit a rád ho prejavuje. Ten spokojný dobrý pocit len málo šíri medzi ostatnými spoluobčanmi, a preto vzniká o činnosti Okresného úradu veľmi mylný dojem.

Skryť Vypnúť reklamu

Občan mohol ako pozitívum pocítiť zjednodušenie niektorých konaní, napriek tomu, že nám pribudla administratíva. Pracovníci OÚ a štátnej správy ale musia zabezpečiť príslušnými zákonnými normami stanovené požiadavky a prijímaná legislatíva vo forme zmien zákonov zakladá zvýšené preukazovanie všetkých skutočností a tým aj viac administratívnej činnosti. Ale legislatívu neprijímajú pracovníci OÚ ani štátnej správy.

Občan by v konečnom dôsledku svojím spôsobom mohol pocítiť zlepšenie stavu, ale neviem, či napríklad, na odbore sociálnych vecí možno považovať „služby„ za dobré. Nedobrá východisková pozícia je už to, že ich občan musí využívať, keď by rád dosiahol to, aby ich nikdy nepotreboval. Nikdy nebude spokojný s výkonom tejto činnosti, pretože, už keď ju musí využívať, považuje to za nie celkom prijateľné.

Evidujeme veľmi dôslednú štatistiku sťažností na našich zamestnancov. Našli sa dva alebo tri prípady, kedy sťažnosť bola opodstatnená. Myslím si, že sme ich vyriešili tak, že sťažovateľ bol spokojný, ale vo väčšine prípadov nie je problém v úradníkovi, ale niekde inde. Sťažovateľ stále čaká, že úrad vyrieši problém v jeho prospech. Ten, kto podá sťažnosť, ale nemusí mať pravdu. Ak zostane neuspokojený, pokračuje ďalšou sťažnosťou na pracovníka, ktorý v jeho neprospech rozhodol. Mali sme aj jeden prípad, že takáto sťažnosť sa skončila súdnym sporom. Ale to je dôsledok všeobecného zhoršovania medziľudských vzťahov.

Uskutočnil sa, podľa vás, prechod kompetencií zo štátnej správy na samosprávu tak, aby bol v prospech občana?

V princípe by mal takým byť. Ale treba zvážiť následné kroky po prechode kompetencií. Napríklad, v prípade založenia spoločnej obecnej úradovne by mal občan dostať rovnakú kvalitu služieb bez toho, že by pociťoval nejaký nedostatok a predlžovanie časov konaní. Ak nasleduje za prechodom kompetencií aj kvalitné vykonávanie samosprávnych kompetencií a tie sú personálne dobre obsadené, pre občana to môže znamenať jedine prínos.

Ak občan niekedy potrebuje v určitej oblasti vyjadrenie viacerých odborov štátnej správy a samosprávy, žiada si, aby nemusel chodiť od dverí k dverám, ale aby si agendu týkajúcu sa jeho problému posúvali úradníci sami. Uvažovali ste o zavedení takéhoto systému?

Toto sme mali zavedené v rámci integrovaného systému štátnej správy, aký trval do začiatku tohto roku. Jeho výhodou pre občana bolo, že jedna žiadosť, ktorá bola zaevidovaná okresným úradom, sa vybavovala medziodborovo a občan mal aj jediný termín pre vydanie stanoviska. Znamená to, že všetky odbory sa museli vyjadriť v stanovenom termíne. Napríklad, do 1. apríla 2002 boli požiarnici jednou z integrovaných zložiek štátnej správy a niekto si dal žiadosť o stavebné konanie, tak nepotreboval ďalšie samostatné vyjadrovanie ku projektom, ako je to teraz. Požiarnici sa vyjadrili v rámci vnútroúradného pripomienkovania, a potom pri stavebnom konaní boli vznesené pripomienky. Tým, že došlo k oddeleniu niektorých činností, napríklad aj hasičského a záchranného zboru alebo výrubu stromov, pre občana sa situácia skomplikovala a musí podávať žiadosť o stanovisko vo všetkých kompetentných úradoch. Toto sa pre občana skomplikovalo, preto by kompetencie mali prechádzať v kompletných blokoch, aby žiadateľ mal na jednom mieste zabezpečený kompletný servis.

Z toho vyplýva, že pre občana by bol výhodný integrovaný systém verejnej správy...

Integrovaný systém riadenia určitej činnosti je vždy ten najvýhodnejší, pretože za výkon konkrétnej činnosti je vždy zodpovedný jeden človek, nerozbíja sa zodpovednosť, ale nevznikajú ani možnosti predlžovania času vybavenia žiadosti. Ak by vznikol integrovaný model verejnej správy, tak jediný subjekt by bol zodpovedný za všetko, za čas, za vybavenie či nevybavenie a jeho zdôvodnenie. Potom je jednotné stanovisko a netreba hľadať rozporné, alebo spoločné plochy medzi stanoviskami.

V posledných dvoch rokoch sa veľa hovorilo o úradných hodinách pre občanov. Vyriešili ste tento problém k spokojnosti občanov aj úradníkov, ktorí, samozrejme, potrebujú čas nielen na obsluhu občana, ale aj na spracovanie agendy?

Myslím si, že ak by sme zaviedli päť úradných dní na vybavovanie stránok, ukrátený by bol občan. V podmienkach Okresného úradu v Turčianskych Tepliciach vybavuje jeden druh agendy väčšinou iba jediný úradník, ktorý potrebuje určitý čas pracovať aj mimo úradu. Ak by existovalo päť stránkových úradných dní, občan by nemal istotu, že príslušného úradníka vždy nájde v úrade. Keď sme ponechali v platnosti stránkové dni, zabezpečili sme, že občan je počas nich obslúžený kvalifikovane úradníkom, ktorý bude ďalej pracovať s jeho žiadosťou. Tam, kde je na jeden druh agendy viac úradníkov, tam môže jeden z nich stále zostať na úrade, ale na menších úradoch, kde jeden pracovník spracováva jednu agendu, alebo viac agend, tam to nie je možné. Samozrejme, občan by nemal nájsť na kanceláriách zamknuté dvere, čo bola jedna z priorít, ktoré som chcel dosiahnuť, keď som nastupoval do funkcie prednostu. Ak je v kancelárii pracovník, ktorý vybavuje príslušnú agendu a občan ho žiada o vybavenie, nie je možné, aby ho úradník poslal preč s tým, že je nestránkový deň. Nestránkový deň neznamená pre občana, že nebude vybavený, naopak, stránkový pre neho znamená, že bude vybavený kvalitne a k jeho spokojnosti.

Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  2. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  3. Študuj v malom a ži vo veľkom
  4. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  5. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  6. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  7. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  8. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  9. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  10. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 515
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 326
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 13 566
  4. Aká je chémia vôní 12 206
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 378
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 880
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 653
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 274
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 776
  10. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom 5 953
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Sezónu malého futbalu museli ukončiť, chýbali voľné termíny

Už tak dosť oklieštená sezóna malého futbalu je definitívne zrušená. Prvýkrát v histórii sa stalo, že sme nespoznali víťazov.

Skrátená sezóna malého futbalu víťazov nespoznala.

Írska veľvyslankyňa v Martine

Na radnici mali vzácnu návštevu.

Martin navštívila veľvyslankyňa Írskej republiky na Slovensku Hilda Ó Riain.

Vymenovali riaditeľov sociálnych organizácií v Turci

Centrum sociálnych služieb Horný Turiec má novú riaditeľku.

Centrum sociálnych služieb Horný Turiec.
Adventný veniec v Turanoch. Prvá sviečka už svieti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri kolízii s vlakom sa zranil vodič auta

Cestujúcich odviezol autobus na stanicu.

Kamión narazil do reštaurácie a pohostinstva (+VIDEO)

Vodič pravdepodobne za volantom zaspal, havaroval v centre Tvrdošína.

Žilina chce krajšiu stanicu. Železnice tlačí do spoločného projektu

Samospráva predstavila plán obnovy hanby Žiliny.

Už ste čítali?