Národný park Veľká Fatra získal v polovičke septembra turistické informačné centrum, ktoré je veľmi dôležité pre propagáciu tohto pohoria ako takého, ale aj pre všetky zariadenia a služby v oblasti cestovného ruchu, ktoré sa na jeho území nachádzajú. Pre toto informačné centrum si vybrali Blatnicu, a to priestory domu služieb v centre obce.
Obec projekt uvítala
Ako sme sa dozvedeli od starostky Blatnice Želmíry Šimonidesovej, obecný úrad poskytol tieto priestory, pretože z pohľadu obce ide o vítanú aktivitu. Mimochodom, ide o prvé turistické informačné centrum, ktoré je na území niektorej z turčianskych obcí, ak nerátame informačné kancelárie Jasedu v Jasenskej doline a v rekreačnom zariadení Plutva v Sučanoch.
So súčasným pracovníkom Informačného centra v Blatnici Michalom Ferenčíkom, ktorý je dobrovoľníkom Slovenského zväzu ochrancov prírody a krajiny, už v minulosti spolupracovala dobrovoľníčka Amerických mierových zborov pre Správu národného parku Malá Fatra. Myšlienka založenia informačného centra vznikla na jej popud.
„Turistika sa netýka len ubytovania hostí, ale aj starostlivosti o okolie, pretože aj to je ochrana životného prostredia. Spracovali sme projekty čiastočne udržateľného rozvoja regiónu Turiec a ochrany mokradí Turca. V súčasnosti pracujem na ďalších projektoch zastrešených organizáciou REC (regionálne environmentálne centrum) pre východnú Európu. Tieto projekty sú financované dánskou environmentálnou organizáciu. Z peňazí na projekt sme zakúpili bicykle, ktoré budú určené na exkurzie pre učiteľov a deti a pritom ich využijú na prenájom a sprievod pre väčšie skupiny turistov v okolí Blatnice,„ povedal nám Michal Ferenčík.
Práce je dosť, lebo aj turista si žiada veľa
Pracoval aj v teréne ešte koncom leta a začiatkom jesene fotografoval zaujímavé zákutia Turca a Veľkej Fatry, ktoré by mali byť súčasťou obrazovej ponuky turistom aj propagačného materiálu. Zaujímala nás aj otázka sprievodcovstva, lebo zahraničný a často ani slovenský turista, ktorý nepozná Turiec sa vo Veľkej Fatre, ale ani v obciach pod ňou, nevie zorientovať.
„Ja síce nie som sprievodca, ale plánujeme, že takúto službu budeme poskytovať, pretože o ňu majú záujem skupiny. Kolegyňa mala s tým skúsenosti. Keď prišli za ňou do Turca priatelia z Dánska, povodila ich po kraji a boli veľmi spokojní. Je to pochopiteľné, pretože je ťažké niekomu, kto je niekde prvý raz v živote, aby sa na novom mieste zorientoval a našiel niečo zaujímavé. Turistický ruch ide ruka v ruke s ochranou životného prostredia. Nejde iba o to ubytovať turistu, ale mu aj niečo ukázať a pripraviť také možnosti, aby tu peniaze aj minul.
Turistické informačné centrum, keďže je už po letnej turistickej sezóne, nie je otvorené každý deň, ale napriek nepriaznivému počasiu sme tu predminulý týždeň za jeden deň zaznamenali päť návštev. Priemerne sú to tak dve návštevy denne. Keďže informačné centrum otvorili až v polovici septembra, hlavná sezóna už bola preč. V súčasnosti cez Blatnicu chodia prevažne turisti, ktorí Turcom len prechádzajú, ubytujú sa tu a na druhý deň idú ďalej. Poslaním centra je nielen informovať ich o ubytovaní, ale ponúknuť im aj to, čo sa v obci a okolí dá nájsť. Keď sa Veľká Fatra stala národným parkom, je atraktívnejšou. Ale často nevedia prečo a čím sú Turiec a Veľká Fatra atraktívne. Turiec je rajom pre cyklistov, pričom kvalitné a pekné tu nie sú tu len označené cyklotrasy. Na bicykli môže turista navštíviť desiatky atraktívnych miest, napríklad na Ceste SNP.
Ani zaujímavosti nie sú zmapované
V turistických sprievodcoch sa o obciach hovorilo len okrajovo, o histórii sa v nich informovalo stručne a často aj nepravdivo. Tieto publikácie väčšinou pripravovali ľudia, ktorí v živote v Turci neboli. Aj ja Turiec, hoci som Turčan, stále ešte len mapujem a pripravujem podklady a materiály pre turistického sprievodcu, ktorý nebude zameraný na popis pohoria, ale na to, čo a kde vo Veľkej Fatre a v Turci nájde. Zároveň tam budú zmapované turistické zariadenia,„ pokračoval Michal Ferenčík.
Nestačí len začať, treba pokračovať
Samozrejme, dôležité je, aby informačné centrum v obci vydržalo. Želmíra Šimonidesová nám povedala, že obec poskytla priestory tomto zariadeniu na rok, ale zmluvu by veľmi radi, ak bude aj záujem druhej strany v tejto práci pokračovať, predĺžili. „Máme záujem o spoluprácu a Turistickému informačnému centru pomôžeme, v čom budeme môcť. Nebolo by dobre, keby informačné centrum zaniklo.„
Aj keď tento druh služieb turistom je ešte len v plienkach, práce má Michal Ferenčík dosť.
„Prvý projekt som skončil pred tromi mesiacmi a v súčasnosti pracujem ako dobrovoľník. Čakáme peniaze na ďalšie fungovanie centra. V podstate som na všetko sám, fotografujem do informačno-propagačného materiálu. Takéto materiály sa nedajú pripraviť v priebehu jedného leta, ale počas dlhšieho obdobia. Pripravujem databázu, mapujem ubytovacie možnosti v Turci. Chceme, aby turista, keď príde do informačného centra, mohol dostať kompletný servis. Potrebné je, aby som mal v databáze všetky možnosti ubytovania a fotografie atraktívnych miest. Chceli sme informačné centrum otvoriť už začiatkom jari, ale stále bolo čo dopĺňať. Myslím si, že pre národný park by malo byť bežným štandardom mať informačné centrum.„ Text : B. Gregor