Martin - Uplynulý týždeň v pondelok mali obyvatelia Priekopy, ktorí bývajú v blízkosti prečerpávacej stanice firmy Flaga pri železničnej stanici Martin-Priekopa, oprávnený dôvod na strach z požiaru. Vznikol im takmer pred očami a jeden človek, vodič automobilu s cisternou, v ňom utrpel popáleniny na dvadsiatich až tridsiatich percentách tela. Stalo sa tak pri prečerpávaní plynu zo železničnej do automobilovej cisterny.
Ako sme sa dozvedeli od Jozefa Kašubu z Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Martine, pri príchode na miesto bola požiarom zachvátená cisterna automobilu na prevoz propán-butánu a železničná cisterna, v ktorej sa propán bután prevážal. Nešlo o výbuch, ako sa to uvádzalo vo viacerých médiách, ale o požiar. K vznieteniu plynu došlo pri prečerpávaní propán-butánu zo železničnej do automobilovej cisterny. Príčinu vznietenia tohto plynu zatiaľ experti neobjasnili a jej vyšetrovanie môže trvať približne tri týždne. Polícia aj požiarnici nám zatiaľ potvrdili, že nie je vylúčené zlyhanie techniky, ale ani ľudského faktoru.
Požiarnici prúdom vody po príjazde „odrezali„ plameň od vypúšťacích hrdiel oboch cisterien. Veľké sálavé teplo už deformovalo aj oceľ v okolí šľahajúcich plameňov. Horenie propán-butánu spôsobovalo prenikavý hluk a požiarnici si rozumeli len vtedy, keď si kričali do ucha. Hasiči zatvorili uzávery plynu na cisternách, čím zabránili jeho ďalšiemu úniku. Po uhasení požiaru hasiči ochladzovali plášte oboch cisterien. V blízkosti sa nachádzalo ďalších šesť plných cisterien, ale tie boli mimo ohniska požiaru v predpísanej vzdialenosti desať metrov z jednej a pätnásť metrov z druhej strany od cisterny, z ktorej sa propán-bután prečerpával.
„Požiar vznikol pravdepodobne o 19.40 h a o 19.44 h sme už o ňom vedeli. Na miesto, kde horel propán-bután, sme prišli o 19.48 až 19.49 h. Už od svetelnej križovatky sme videli nad Priekopou stĺp ohňa. Priamo na mieste sme našli oproti sebe cisternu automobilu a železničnú cisternu (zmestí sa do nej približne 40 ton propán-butánu), ktoré horeli a bolo ich potrebné dostať od seba, aby sa vzájomne nenahrievali. Auto bolo celé v plameňoch a šľahali z neho asi dvojmetrové jazyky ohňa a z ventilu približne desaťmetrový. Na oblečenie ohňovzdorného obleku nebol čas, ventily oboch cisterien som zatvoril krytý prúdom vody. Na automobile vydržala len palivová nádrž na strane odvrátenej od ohňa. Druhá nádrž vyhorela. Okolo 20.30 h sme už ochladzovali vagón, ktorý bol odtiahnutý od automobilovej cisterny,„ priblížil nám svoj zážitok z hasebného zásahu Pavol Pokrievka.
Veľký požiar hasiči rozdelili na dva menšie, ktoré sa im podarilo ľahšie dostať pod kontrolu. Na aute horeli pneumatiky a všetky horľavé súčasti a zahasili ho až okolo 21. h. Cisternu automobilu bolo treba ochladzovať až do 1. h v noci. Zo železničnej cisterny ešte unikal v malých množstvách plyn kvôli poškodeniu tesnení. Unikajúcemu horiacemu plynu hasiči zabránili tým, že namontovali nové tesnenia a na ventily dali kryty. Cisterny bolo treba stále chladiť.
Cisterna môže „odletieť„
až do kilometra
Hasiči v areáli firmy Flaga nemohli čerpať vodu a museli chodiť po ňu do vedľajšieho podniku. Podľa odhadu Pavla Pokrievku na zahasenie horiaceho propán-butánu a chladenie cisterien minuli 200 tisíc litrov vody. Na zásahu sa podieľalo približne 60 požiarnikov z Martina, Priekopy, Vrútok, Sučian a cisterny s vodou prišli aj zo Žiliny a Turčianskych Teplíc. Pavol Pokrievka nám premietol film z havárie cisterien vo firme v Mexico City v roku 1984, kde bolo uskladnených 15 miliónov litrov propán-butánu. Tam jedna z cisterien po narušení ich plášťov odletela do vzdialenosti až 1200 metrov. Cisterna sa totiž po roztavení časti plášťa po celom obvode stane podobná prúdovému motoru a tlak horiaceho plynu v jej vnútri ju odnesie na veľkú vzdialenosť. V Priekope, našťastie, k roztaveniu plášťov cisterien nedošlo, ale všetci požiarnici, čo sa podieľali na zásahu, boli v ohrození života. Pri masovom úniku propán-butánu došlo v Mexiku k vytvoreniu približne tristometrovej horiacej plynovej gule. Tá sa pohybuje po smere vetra a správa sa nevypočítateľne. K čomu mohlo dôjsť v Priekope, to sa dá len ťažko odhadnúť. Viac sa dozvieme z výsledkov vyšetrovania a expertíz.
Od obyvateľa Priekopy Rudolfa Cipciara sme sa dozvedeli, že v čase vzniku požiaru počul strašnú ranu, ako keby kamión nabúral do domu. Vybehol vonku a keď zistil, čo sa deje, telefonoval k požiarnikom. Zistil, že o požiari už vedia a znova vyšiel von. Videl, že sálavé teplo na mieste požiaru spôsobilo ohnutie oceľovej vzpruhy na žeriave v objekte. Nevedel si ani predstaviť, čo by sa stalo, keby cisterna vybuchla.
Priekopčania žiadajú zrušenie prečerpávačky plynu
Občania Priekopy odovzdali uplynulý týždeň primátorovi Martina Stanislavovi Bernátovi petíciu so 467 podpismi za zrušenie prečerpávania propán-butánu v Priekope. Žiadali v nej aj preveriť povolenia na túto prevádzku a tiež informovanie o riešení pripomienok poslancov k nej. Podpísaní žiadajú, aby martinská radnica postúpila petíciu na príslušné orgány štátnej správy. Ako nám povedal poslanec mestského zastupiteľstva v Martine Ľudovít Košalko, na rokovaniach mestského zastupiteľstva pripomienkoval tri skutočnosti - a to, že prevádzka je v ochrannom pásme železnice a nie je dostatočne technicky zabezpečená ochrana obyvateľstva, čo mal preveriť útvar hlavného kontrolóra mesta a nie je isté, či je v prevádzke zabezpečený dostatočný zdroj vody. Uplynulý týždeň sa správou týkajúcou sa preverenia súhlasu od správneho úradu ŽSR na prečerpávanie plynu v ochrannom pásme železnice zaoberala mestská rada a odporučila mestskému zastupiteľstvu vyjadriť nesúhlas so spôsobom a miestom prečerpávania propán-butánu.
Braňo Gregor