Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Tepny života

Dopravný generel Martina – jeden zo základných dok

Súčasťou prípravy nového územného plánu mesta Martin, ktorý po trojročnej práci schválilo mestské zastupiteľstvo v roku 1999, bol aj nový dopravný generel. Jeho spracovanie podmienil aj ďalší faktor. A to predpokladané dopravné záťaže na komuniká­ciách mesta v súvislosti s hustotou dopravného prúdu na štátnych cestách 1/18 a 1/65, ktoré súvisia s dopravnou obsluhou vyššieho celku v smeroch na Žilinu, Poprad, Žiar nad Hronom a Banskú Bystricu. Predpokladá sa totiž, že v rokoch 2005 až 2010 bude hustota dopravného prúdu na spomínaných cestách od 14 do 27 000 jednotkových vozidiel za 24 hodín, čo je približne o tretinu až polovicu vyššia záťaž, ako boli východiskové čísla motivujúce spracovanie nového dopravného generelu. O tom, aké sú perspektívy v riešení dopravy na území Martina aj v súvislosti s týmito faktami, hovoríme s Vladimírom Povodom z oddelenia komunálnych vecí Mestského úradu v Martine.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje o perspektíve hustoty dopravy sú známe. Ako na ne reaguje generel?

Návrh dopravného generelu bol spracovaný v dvoch alternatívach. No obidve rátali s tým, že diaľničná sieť prekročí hranice Turca a v cieľovom roku 2010 už bude D1 vybudovaná minimálne po uzol pred Sučanmi, kde má križovať terajšiu štátnu cestu 1/18. Odviedla by tak dopravu z Vrútok, ktorá dnes výrazne zaťažuje ten úsek „osemnástky“, ktorý zároveň spája Martin a jeho mestskú časť Priekopu a ktorý je jedným z kľúčových pri riešení budúcich dopravných tepien mesta. Výstavba dopravných tepien v organizme mesta vychádza z platného územného plánu, ktorý okrem iného určil územia na rozvoj bytovej výstavby, priemyselné zóny a podobne, ktoré treba dopravne obslúžiť. Keďže kvôli nebezpečiu zosuvov pôdy na strane masívu Lúčanskej Malej Fatry nie je možné rozvoj mesta orientovať týmto smerom, územný plán uvažuje umiestniť bytovú výstavbu a jej zázemie do východného osídlovacieho pásu, teda približne do lokalít za Ľadoveň-Jahodníky, Veľkú Horu, Sever a Košúty I, poza existujúcu zástavbu. V tomto páse by sa malo v horizonte niekoľkých rokov postaviť okolo 540 rodinných domov a 2300 bytov v rámci hromadnej výstavby. Tento priestor treba obslúžiť aj komunikačne, a teda cesta vedená týmto územím, je jedna z kľúčových v dopravnom genereli. Bude súčasťou tzv. vonkajšieho dopravného okruhu na východnej strane mestského celku. Na západnej je jeho dominantným prvkom už existujúca preložka štátnej cesty I/65.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomínali sme už problematické spojenie medzi Martinom a mestskou časťou Priekopa. Ako rieši komunikačné prepojenie týchto dvoch satelitov dopravný generel?

Priekopská ulica, kadiaľ sa vedie doprava dnes, začína byť preťažená. Generel navrhuje vybudovať novú spojnicu v smere od čerpacej stanice Shell, popri železničnej trati do Priekopy, a to v horizonte približne piatich rokov. V súvislosti s Vrútkami, Priekopou a východným priemyselným parkom a vedením nákladnej dopravy od železnice smerom k priemyselnej zóne je dôležité vybudovať navrhovanú komunikáciu vedenú od Železničnej stanice Vrútky k nákladnému nádražiu, cez Kratinovu ulicu k železnici, odtiaľ južným smerom k areálu Galimexu na dnešnú Sučiansku cestu, potom okolo bývalého areálu štátneho majetku na štátnu cestu 1/18 mimoúrovňovou križovatkou do priemyselného parku, teda do priestoru, kde sú dnes výrobné prevádzky spoločností Volkswagen a Ecco.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak hovoríme o časových horizontoch, povedzme tiež, aký je predpoklad vybudovania východného vonkajšieho okruhu?

Päť až desať rokov. Teda aspoň časti od Severnej ulice po Tomčany, lebo v tomto priestore sa nám tlačí bytová výstavba. Ďalšie etapy tejto komunikácie, od Tomčianskej ulice, poza Biotiku, Ľadoveň, s vyústením pri Medokýši a pokračovaním poza areál SAD a bývalého Turčanu s napojením na Kollárovu ulicu, majú vzdialenejší horizont výstavby.

Vnútorný mestský okruh je hotový. Možno síce diskutovať o jeho preťaženosti, no vodičov v súvislosti s dopravou vo vnútri mestského organizmu zaujímajú parkoviská.

Áno, generel predpokladá vybudovanie niekoľkých hromadných parkovacích stání. Uvažuje sa o vybudovaní parkoviska v podzemí na Vajanského námestí, v priestore hotela Turiec a Prioru. Dnes máme v centre podľa našich prieskumov 782 parkovacích miest, generel predpokladá zvýšiť ich počet na 1200. V používaní zostanú existujúce parkoviská i pozdĺžne parkovacie miesta. Možno namietať, že to z hľadiska budúcnosti nebude stačiť, ale možnosti, ktoré v centre máme, viac nedovoľujú a ani nie je dôvod ťahať dopravu do centra. Akékoľvek ďalšie dopravné ťahy by išli na úkor urbanizmu a architektúry mesta a to nie je trend, ktorý má perspektívu. Pešia zóna sa v budúcnosti bude začínať od dnešného Vajanského námestia a tretia etapa jej výstavby je naplánovaná v priestore za Prior smerom k nemocnici a Národnému cintorínu a tu budú plochy na parkovanie, takže statickú dopravu v rámci možností generel vyriešil.

Očakávajú sa v súvislosti s týmto dokumentom zásadné zmeny v organizácii dopravy v meste?

Výrazné nie. V súčasnosti je ale na prerokúvaní dokument, ktorý rieši hromadnú autobusovú dopravu aj smerom od budúcej okružnej križovatky na Ulici Červenej armády k Ulici osloboditeľov bližšie k centru. Deje sa tak na základe požiadaviek cestujúcej verejnosti, ktorá chce mať MHD bližšie k pešej zóne. Nedokážem odhadnúť, či tento zámer podporí poslanecký zbor. A doriešiť treba aj spojenie mesta s tomčianskym letiskom, na ktorom po predĺžení štartovacej dráhy budú môcť pristávať malé lietadlá.

Viera Legerská

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 338
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 855
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 381
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 12 460
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 182
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 844
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 476
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 326
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 138
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Mobilné odberové miesto pri Kine Moskva.

Niekde sa objednávalo, niekde si bolo treba vystať rad.

6 h
Ľuboš Thomka (s loptou) stratil na víťaza len osem bodov.

Vo aktuálnej zostave jedenástky TFZ je sedem mien z vlaňajška. Najstarší laureát má 42 rokov a najmladší dvadsaťjeden. Ako sa stalo v poslednom období pravidlom, na zozname dominujú tridsiatnici. Víťaza tohtoročného hodnotenia dal na svoj hlasovací lístok každý klub prvej triedy.

6 h
Ivan Kocan, primár pľúcnej kliniky Univerzitnej nemocnice v Martine.

Novinku z Univerzitnej nemocnice v Martine v pilotnej fáze vyskúšalo sedem pacientov.

10 h
Ilustračná foto.

Prednosta Okresného úradu v Martine Vladimír Polakovič tvrdí, že percento infekčnosti v rámci okresu sa nedá určiť na základe čiastkových výsledkov.

21 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Po páchateľoch polícia intenzívne pátra.

26. jan

Výhrady zástupcov dolných Kysúc boli oprávnené.

26. jan

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

13 h

Už ste čítali?