Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Tepny života

Dopravný generel Martina – jeden zo základných dok

Súčasťou prípravy nového územného plánu mesta Martin, ktorý po trojročnej práci schválilo mestské zastupiteľstvo v roku 1999, bol aj nový dopravný generel. Jeho spracovanie podmienil aj ďalší faktor. A to predpokladané dopravné záťaže na komuniká­ciách mesta v súvislosti s hustotou dopravného prúdu na štátnych cestách 1/18 a 1/65, ktoré súvisia s dopravnou obsluhou vyššieho celku v smeroch na Žilinu, Poprad, Žiar nad Hronom a Banskú Bystricu. Predpokladá sa totiž, že v rokoch 2005 až 2010 bude hustota dopravného prúdu na spomínaných cestách od 14 do 27 000 jednotkových vozidiel za 24 hodín, čo je približne o tretinu až polovicu vyššia záťaž, ako boli východiskové čísla motivujúce spracovanie nového dopravného generelu. O tom, aké sú perspektívy v riešení dopravy na území Martina aj v súvislosti s týmito faktami, hovoríme s Vladimírom Povodom z oddelenia komunálnych vecí Mestského úradu v Martine.

Skryť Vypnúť reklamu

Údaje o perspektíve hustoty dopravy sú známe. Ako na ne reaguje generel?

Návrh dopravného generelu bol spracovaný v dvoch alternatívach. No obidve rátali s tým, že diaľničná sieť prekročí hranice Turca a v cieľovom roku 2010 už bude D1 vybudovaná minimálne po uzol pred Sučanmi, kde má križovať terajšiu štátnu cestu 1/18. Odviedla by tak dopravu z Vrútok, ktorá dnes výrazne zaťažuje ten úsek „osemnástky“, ktorý zároveň spája Martin a jeho mestskú časť Priekopu a ktorý je jedným z kľúčových pri riešení budúcich dopravných tepien mesta. Výstavba dopravných tepien v organizme mesta vychádza z platného územného plánu, ktorý okrem iného určil územia na rozvoj bytovej výstavby, priemyselné zóny a podobne, ktoré treba dopravne obslúžiť. Keďže kvôli nebezpečiu zosuvov pôdy na strane masívu Lúčanskej Malej Fatry nie je možné rozvoj mesta orientovať týmto smerom, územný plán uvažuje umiestniť bytovú výstavbu a jej zázemie do východného osídlovacieho pásu, teda približne do lokalít za Ľadoveň-Jahodníky, Veľkú Horu, Sever a Košúty I, poza existujúcu zástavbu. V tomto páse by sa malo v horizonte niekoľkých rokov postaviť okolo 540 rodinných domov a 2300 bytov v rámci hromadnej výstavby. Tento priestor treba obslúžiť aj komunikačne, a teda cesta vedená týmto územím, je jedna z kľúčových v dopravnom genereli. Bude súčasťou tzv. vonkajšieho dopravného okruhu na východnej strane mestského celku. Na západnej je jeho dominantným prvkom už existujúca preložka štátnej cesty I/65.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomínali sme už problematické spojenie medzi Martinom a mestskou časťou Priekopa. Ako rieši komunikačné prepojenie týchto dvoch satelitov dopravný generel?

Priekopská ulica, kadiaľ sa vedie doprava dnes, začína byť preťažená. Generel navrhuje vybudovať novú spojnicu v smere od čerpacej stanice Shell, popri železničnej trati do Priekopy, a to v horizonte približne piatich rokov. V súvislosti s Vrútkami, Priekopou a východným priemyselným parkom a vedením nákladnej dopravy od železnice smerom k priemyselnej zóne je dôležité vybudovať navrhovanú komunikáciu vedenú od Železničnej stanice Vrútky k nákladnému nádražiu, cez Kratinovu ulicu k železnici, odtiaľ južným smerom k areálu Galimexu na dnešnú Sučiansku cestu, potom okolo bývalého areálu štátneho majetku na štátnu cestu 1/18 mimoúrovňovou križovatkou do priemyselného parku, teda do priestoru, kde sú dnes výrobné prevádzky spoločností Volkswagen a Ecco.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak hovoríme o časových horizontoch, povedzme tiež, aký je predpoklad vybudovania východného vonkajšieho okruhu?

Päť až desať rokov. Teda aspoň časti od Severnej ulice po Tomčany, lebo v tomto priestore sa nám tlačí bytová výstavba. Ďalšie etapy tejto komunikácie, od Tomčianskej ulice, poza Biotiku, Ľadoveň, s vyústením pri Medokýši a pokračovaním poza areál SAD a bývalého Turčanu s napojením na Kollárovu ulicu, majú vzdialenejší horizont výstavby.

Vnútorný mestský okruh je hotový. Možno síce diskutovať o jeho preťaženosti, no vodičov v súvislosti s dopravou vo vnútri mestského organizmu zaujímajú parkoviská.

Áno, generel predpokladá vybudovanie niekoľkých hromadných parkovacích stání. Uvažuje sa o vybudovaní parkoviska v podzemí na Vajanského námestí, v priestore hotela Turiec a Prioru. Dnes máme v centre podľa našich prieskumov 782 parkovacích miest, generel predpokladá zvýšiť ich počet na 1200. V používaní zostanú existujúce parkoviská i pozdĺžne parkovacie miesta. Možno namietať, že to z hľadiska budúcnosti nebude stačiť, ale možnosti, ktoré v centre máme, viac nedovoľujú a ani nie je dôvod ťahať dopravu do centra. Akékoľvek ďalšie dopravné ťahy by išli na úkor urbanizmu a architektúry mesta a to nie je trend, ktorý má perspektívu. Pešia zóna sa v budúcnosti bude začínať od dnešného Vajanského námestia a tretia etapa jej výstavby je naplánovaná v priestore za Prior smerom k nemocnici a Národnému cintorínu a tu budú plochy na parkovanie, takže statickú dopravu v rámci možností generel vyriešil.

Očakávajú sa v súvislosti s týmto dokumentom zásadné zmeny v organizácii dopravy v meste?

Výrazné nie. V súčasnosti je ale na prerokúvaní dokument, ktorý rieši hromadnú autobusovú dopravu aj smerom od budúcej okružnej križovatky na Ulici Červenej armády k Ulici osloboditeľov bližšie k centru. Deje sa tak na základe požiadaviek cestujúcej verejnosti, ktorá chce mať MHD bližšie k pešej zóne. Nedokážem odhadnúť, či tento zámer podporí poslanecký zbor. A doriešiť treba aj spojenie mesta s tomčianskym letiskom, na ktorom po predĺžení štartovacej dráhy budú môcť pristávať malé lietadlá.

Viera Legerská

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. Päť chýb pri zateplení strechy
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  4. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  7. Úprava osobného motorového vozidla
  8. Important information for Brazilians living in Slovakia
  9. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  10. Vitajte v postapokalyptickom svete
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 841
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 668
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 003
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 687
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 936
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 547
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 082
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 578
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 488
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 331
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ochrana pred búrkou

Zlepšili protipovodňové opatrenia.

Budovali nové odvodňovacie žľaby.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Takmer polovicu pôžičky od štátu využijú na financovanie MHD

Týždeň pred vypršaním termínu na podávanie žiadostí o nenávratnú finančnú pomoc od štátu v súvislosti s koronakrízou sa rozhodli ju využiť aj v Martine.

Patrik Myslovič si už zahral v základnej zostave dvadsaťjednotky

Talentovaný futbalista Patrik Myslovič už v devätnástich rokoch hráva za reprezentačnú dvadsaťjednotku.

Patrik Myslovič (vpravo).

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Už ste čítali?