Čím rýchlejšie vybudujú diaľničný obchvat, tým lepšie
Predminulý týždeň sme dostali do redakcie list občanov Sučian (nepodpísaných) z okolia železničnej stanice, v ktorom reagovali na poznámku z 37. čísla NŽT z 10. septembra Ochudobňujeme sami seba, ktorá ich, ako tvrdia, pobúrila. V jej závere sa uvádzalo, že mnohí Sučanci špekulujú nad drahými a dlhými obchádzkami obce, len aby nikto nenarušoval ich teritórium a nemuselo sa zváľať niekoľko budov. V liste občanov Sučian z okolia železnice sa spomína: „Prečo zavádzate verejnosť a ohovárate Sučancov. Nešpekulujú nad drahými a dlhými obchádzkami Sučian len tak z pasie. Keďže ste, ako spomínate, pochodili kus sveta, zaujímalo by nás, koľko ste videli úsekov diaľnic, ktoré prechádzajú cez dedinu a ešte k tomu krížom cez rekreačnú oblasť. To sa už v Európe dávno nerobí, zaspali ste dobu. Skúste sa nasťahovať k železnici v Sučanoch a uvidíte, že okamžite zmeníte názor. Miesta okolo Sučian je dosť a pokiaľ ide o peniaze, tak tu bude na diaľnice prispievať ako Európska únia, tak aj NATO ako v iných krajinách.„ V závere listu občania Sučian z okolia železnice uvádzajú, že už dlhší čas sa vytvára mediálny tlak na výstavbu diaľnice cez Sučany a nevedia, v záujme koho.
Názorov je veľa,
čie sú najobjektívnejšie?
Spomínaná poznámka vyjadrovala osobný názor redaktora, o správnosti ktorého si každý môže urobiť svoj vlastný názor. Ak ale niekto tvrdí, že jedine jeho názor je správny a žiadny iný, je to demagógia. Z reakcií Sučancov z okolia železničnej stanice vyplývajú niektoré argumenty, ktoré sú len ich želaním, aby boli objektívne a nezaujaté.
O variantoch A1 a A2 dialnice cez Sučany sa hovorí už veľa rokov. Variant A1 je starý vyše tridsať rokov, je ekologicky problematický a zasahuje takmer až stred obce, ale je najkratší. Samozrejme, južný variant A 2 je dlhší a menej náročný na riešenie ekologických problémov, ale je aj drahší. Ďalší variant je ešte drahší. Myslím si, že riešenie tohto problému treba nechať na odborníkov v oblasti výstavby diaľnic a ekológie. Ako sme už v NŽT písali v článku Aj s diaľnicou sa dá hýbať, budovatelia ciest a ekológovia sa už na konkrétnom umiestnení a priestorovom riešení diaľnice dohodnú. Samozrejme, treba zvoliť kompromis medzi požiadavkami na ochranu životného prostredia, potlačenie dopadu hlučnosti diaľnice na obyvateľov Sučian, ale aj na finančné zaťaženie rozpočtu diaľničného obchvatu Sučian. Treba ale myslieť aj na to, že každý kilometer diaľnice stojí viac ako 1,5 miliardy korún. Niekedy treba obetovať aj desiatky miliónov, aby sme ušetrili miliardy.
Priority sú odborníkom jasné
Nie som odborníkom na túto problematiku, ale myslím si, že zmiernenie hlučnosti, preklenutie rekreačného strediska Plutva aj vodného toku sa dá riešiť premostením, miernym posunutím diaľnice, aj protihlukovými bariérami či výsadbou stromov. Mimochodom, železnica, na ktorú sa sťažujú obyvatelia Sučian žijúci v jej blízkosti (zrejme kvôli hlučnosti), tam bola skôr ako ich domy. Prečo na výstavbu rodinných domov vybrali lokalitu, ktorá je tak blízko pri železničnej stanici? Podobne je to aj s rekreačným zariadením Plutva. Aj v Chorvátsku som videl pod diaľničnými mostami rekreačné zariadenia, ktoré boli väčšie ako je sučianska Plutva. Evidentne tam boli skôr ako most, ale diaľnica mala prednosť. Je vecou názoru, čo bude mať prednosť v Sučanoch. Na túto otázku ale nedajú najsprávnejšiu odpoveď ani Sučanci z okolia železnice, ani redakcia NŽT, ale spomínaná skupina nezávislých odborníkov. Každopádne sa dá celkom jednoducho vypočítať, že kvôli každému kilometru diaľnice naviac, desaťtisíc automobilov, ktoré cez Sučany denne prejdú, vypustí za tri roky do ovzdušia približne tisíc ton spalín benzínu a nafty. A k financovaniu diaľnice sa dá povedať len toľko, že NATO ju určite financovať nebude, lebo ide o vojenské zoskupenie a Európska únia prispieva iba na konkrétne projekty, ktoré zodpovedajú jej legislatívnym a finančným pravidlám.
Čas je aj nepriateľom
Sučancov
Samozrejme, dôležitý je aj čas, v ktorom sa začne s výstavbou diaľnice. Mestá na Slovensku sa predbiehajú v tom, kadiaľ by viedol najlacnejší a najmenej problematický variant diaľnice, a to aj z hľadiska ochoty miestnych úradov a obyvateľov. Sučany majú šťastie, že diaľnica okolo ich obce každopádne pôjde, lebo už v súčasnosti je prerúbaná prieskumná štôlňa medzi Višňovým a Dubnou skalou a zo Žiliny do Tatier sa najjednoduchšie ide cez severný Turiec, čiže aj okolo Sučian. Čím rýchlejšie bude okolo tejto obce vybudovaný diaľničný obchvat, tým budú mať čistejšie životné prostredie v obci. Horšie to budú mať obce a mestá, ktoré majú ambície, aby cez ich kataster viedla rýchlostná komunikácie od maďarských k poľským hraniciam.
Braňo Gregor