Martinské občianske združenie Iniciatíva od januára tohto roku realizuje projekt Občianska poradňa, ktorý financuje Ministerstvo pre medzinárodný rozvoj Veľkej Británie a ktorý sa rozvíja len v šiestich mestách na Slovensku. O tom, čo tento projekt priniesol, hovoríme s jeho manažérkou Andreou Gonovou.
Zopakujme si na úvod, čo je posledním občianskej poradne?
Stručne, pomáhať občanom v neustále sa meniacom ekonomickom a sociálnom prostredí, aby netrpeli neznalosťou zákonov, svojich práv a povinností. Máme ambíciu zoznamovať občanov s ich možnosťami pri rozhodovaní sa v ťažkých životných situáciách, alebo ak boli porušené ich práva zo strany inštitúcií. Dávame im kontakty na inštitúcie, ktoré môžu ich problém riešiť. Pripravujeme tiež informačnú databázu, ktorá má byť argumentačným zdrojom na ovplyvňovanie legislatívy najmä v sociálnej oblasti.
Platí sa v poradni za rady?
Základnými princípmi poradne je bezplatné, dôverné, nestranné a nezávislé poradenstvo pre všetkých bez rozdielu. Našou hlavnou cieľovou skupinou ale zostávajú občania zo slabších sociálnych vrstiev, nezamestnaní a diskriminované skupiny občanov.
Ktoré oblasti patria do poradenstva?
Predovšetkým sociálna, teda rodina, pracovno-právna oblasť, majetkovo-právna oblasť a susedské vzťahy.
Poradňa má za sebou viac ako polrok činnosti. S akými problémami sa na vás občania predovšetkým obracali?
Ide o rôznorodé problémy. Napríklad problémy s priznaním nároku na sociálne dávky, príspevku na bývanie, problémy spojené s ukončením pracovnej zmluvy, predaj, respektíve kúpa bytu, dlhy na poplatkoch za užívanie bytu, nesprávne vyúčtovanie týchto poplatkov, vysporiadanie bezpodielového spoluvlastníctva manželov, návrhy na rozvod. Pomáhali sme občanom spisovať prihlášky pohľadávok do konkurzu na skrachované nebankové subjekty. Okrajovo sme sa venovali problémom dedičstva, daní a exekúcií. Často sme sa stretávali s problémom domáceho násilia a podobne.
Koľko klientov využilo služby poradne?
Za prvý polrok sme mali 373 kontaktov s klientami a poradňu navštívilo 230 nových klientov. Bolo medzi nimi viac žien ako mužov. Pomer je 150 ku 80. Najviac rád sme poskytli v sociálno, pracovno-právnej a bytovej oblasti a v problematike spojenej s fungovaním rodiny.
Oprávňujú doterajšie výsledky poradne k spokojnosti s jej činnosťou?
Vysvečenie nám môžu dať len klienti. Domnievam sa, že väčšina odchádza z poradne spokojná, hoci v niektorých prípadoch poskytnutie rady nie je zárukou uspokojivého riešenia klientovho problému.
V. Legerská