Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Aj s diaľnicou sa dá hýbať

Rýchlostné komunikácie sú pre Slovensko tak potrebné, ako pre zdravý organizmus žily a tepny. Samozrejme, živý organizmus má žily a tepny pripojenie na správnom mieste. Tak by to malo byť aj s rýchlostnými komunikáciami. Témou diskusií o diaľniciach nie sú iba peniaze, ktoré na Slovensku už dlhodobo chýbajú, ale aj miesta, kadiaľ by mali v budúcnosti viesť. Je nesporné, že región, cez ktorý vedie diaľnica má lepšie predpoklady na rozvoj turistického ruchu ako územie, kde sa dá automobilom jazdiť len po cestách prvej, druhej, alebo tretej triedy. Každý rozumný ekonóm, ktorý sa správa ako lokálpatriot, sa snaží, aby diaľnica viedla cez región, kde žije. Aj na Slovensku, kde je väčšina diaľnic zatiaľ len v plánoch, ktoré majú, čo sa týka trás, niekoľko alternatív s vyčíslenými nákladmi, je už vo fáze príprav výstavby rýchlostných komunikácií veľa sporov o trasy, ktorými by mali viesť. Je úplne samozrejmé, že okolo výstavby slovenských diaľnic sa točí veľa lobistických skupín. Turiec leží v oblasti, ktorou by mohli viesť dve rýchlostné komunikácie. Je úplne samozrejmé, že diaľničný tunel Višňové - Dubná skala, kde nedávno prerazili posledné metre prieskumnej štôlne, sa bude stavať pre diaľničný ťah Žilina - Ružomberok - Vysoké Tatry. Na tejto trase je problémovým úsekom diaľničný obchvat Sučian. Ďalšou diaľničnou trasou, ktorá by mohla viesť cez Turiec, je spojnica Budapešti a poľských hraníc, a to buď na Orave alebo na Kysuciach, prípadne na oboch miestach, čo by bolo asi najvýhodnejšie a najrozumnejšie. Severo-južný diaľničný ťah, ktorý môže viesť popri Kremnici, Turčianskych Tepliciach a pri Martine by sa napájal na diaľnicu do Ružomberka. Ďalšiemu variantu sú naklonené lobistické skupiny z Ružomberka a Banskej Bystrice. Podľa neho by mala diaľnica viesť cez Donovaly, čiže priamo po hranici územia dvoch národných parkov. Samozrejme, ak by realizácia tohto variantu nemala ublížiť prírode, bolo by to finančne veľmi náročné dielo. Náročné by bolo aj bez tunelov a mostov, pretože prekonať nadmorskú výšku jedného kilometra nie je jednoduché. V porovnaní s týmto má veľkú výhodu variant Kremnica - Turčianske Teplice - Martin. Nadmorská výška najvyššieho bodu tejto rýchlostnej komunikácie by bola približne o tristo metrov menšia ako pri Donovaloch, nebolo by treba tunely, azda len nejaké mosty.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď sme tento mesiac navštívili Botanickú záhradu v Blatnici (pracovisko Univerzity Komenského v Bratislave), opýtali sme sa jej vedeckého pracovníka Jána Topercera na názor na umiestnenie severo - južného a západo - východného diaľničného ťahu v Turci.

„Vyjadrovali sme sa k diaľničným variantom, a to nielen v Turci, Žilinskom okrese, ale aj k Donovalom. V okolí tejto obce sú vodné zdroje, ktoré by v prípade havárie boli ohrozené. Variant diaľničnej trasy medzi Turčekom a Skleným je výhodnejší a pre prírodu menej nebezpečný.

V prípade východo - západného diaľničného ťahu som zmierený s navrhnutým najlacnejším variantom. Tam by diaľnica spôsobila prírode najmenšiu galibu, pretože by iba „lízala„ okraj Sučian. Aj ohrozenie Váhu sa dá obmedziť vysokými piliermi, ale južný variant je síce možný, ale je nevýhodný z geologického hľadiska. S cestármi sa dalo spolupracovať veľmi dobre, hoci diaľnica je veľký objekt, boli s ňou ochotní „hýbať„ (na papieri) v rámci možností,„ povedal nám Ján Topercer.

Skryť Vypnúť reklamu

Diaľnica by pomohla v Turci kúpeľom, lyžiarskym strediskám, ale aj komerčnému využitiu kultúrnych pamiatok, múzeí a zvýšil by sa aj podiel zahraničných i domácich turistov v hoteloch penzió­noch a v chatách na horách, ktoré, samozrejme, spôsobujú prírode aj problémy. Turisti sa ale dajú postupne vychovať k disciplinovanosti. Dlhodobým pozitívom je finančný prínos do pokladníc podnikateľov, miest a obcí, ale aj štátu.Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 037
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 127
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 958
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 791
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 298
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 578
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 088
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 536
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 147
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 863
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Situáciu pred odberným miestom vo Valči môžete sledovať cez webkameru

Vo Valči prichádzali ľudia na testovanie podľa harmonogramu, napriek tomu sa vytváral rad

Testovanie vo Valči.
Podnikatelia z Martina sa postarali odberným tímom o teplý obed.

Testovanie: V obciach ide testovanie hladko

Starostovia si pochvaľujú plynulý priebeh testovania aj disciplínu občanov.

V Kláštore pod Znievom zatiaľ nie sú dlhé rady.

Primátor testuje Martinčanov: Bolo treba ísť trochu aj príkladom

Martinský primátor Ján Danko testuje ľudí na jednom z 50 odberných miest v Martine.

Primátor Jan Danko v akcii.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odľahlé časti Zvolena na testovanie stále čakajú, odberné tímy tam nedorazili (minúta po minúte)

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Banská Bystrica, Lučenec, Žiar nad Hronom, Zvolen a ostatných okresoch BB kraja.

Nitra hlási mimoriadny tlak na drive-in odberné miesta

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Nitrianskeho kraja.

V Trenčíne je situácia prekvapivo dobrá, zhodnotil viceprimátor Žák

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Trenčín, Prievidza, Považská Bystrica, Púchov a ostatných okresoch kraja.

Už ste čítali?