Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Ochudobňujeme sami seba

Počas svojich tohtoročných ciest na dovolenku k slnečnému Jadranu a späť na Slovensko som mal možnosť vzájomne porovnať kvalitu ciest v Rakúsku, Maďarsku, Slovinsku a na Slovensku. Hoci viacerí politici súčasnej koalície nazvali budovanie slovenských diaľnic pred parlamentnými voľbami v roku 1998 megalomanským projektom, moja skúsenosť naznačuje, že asi nemali pravdu. Susedné Rakúsko má osem miliónov obyvateľov a navšívi ho ročne viac ako 20 miliónov zahraničných turistov. Rakúsko nemá more, podobne, ako ho nemáme ani my, ale má veľhory, jazerá, kúpele, ktoré sú aj na území Slovenska. Naša krajina má naviac aj bohaté zdroje termálnych a minerálnych prameňov. Myslím si, že v prírodných krásach nie sme na tom horšie ako Rakúšania a oproti nim máme výhodu ponuky lacnejších potravín a služieb, ktorých kvalita záleží naozaj iba od našich ľudí, takže sa nemôžeme vyhovárať, že v tomto smere Rakúšanov nedobehneme. Turistický ruch podstatne napĺňa nielen vrecká rakúskych hoteliérov, podnikateľov v oblasti kúpeľníctva, športovo-rekreačnej turistiky a ďalších atraktívnych služieb, ale aj štátnu pokladnicu nášho juhozápadného suseda. Náš južný sused - Maďarsko, nemá ani veľhory, krásnu prírodu a oproti Slovensku má výhodu iba v tom, že na jeho území sa nachádza veľké jazero Balaton a má viac termálnych prameňov a kúpalísk. Predsa ho však navštívi oveľa viac turistov, a to aj v prepočte na jedného obyvateľa, ako Slovensko. Ani Chorvátsko nie je priemyselnejšou krajinou ako Slovensko, a predsa na jeho území pribúdajú diaľnice a dlhé horské cestné tunely ako huby po daždi. Chorváti stavili na cestovný ruch a vypláca sa im, že vrazili peniaze do rýchlostných komunikácií. Tie sa im postupne vracajú nielen v poplatkoch za cestné tunely a diaľnice, ale aj z daní podnikateľov v prímorských letoviskách. V odborných článkoch, kde boli citovaní odborníci na makroekonomiku a cestovný ruch, som čítal, že Slovensko, by mohlo vyžiť takmer výhradne z cestovného ruchu. Dovolím si byť trochu ekonómom a budem predpokladať, že Slovensko, by v prípade rozvinutej diaľničnej siete a kvalitných služieb v oblasti atraktívneho cestovného ruchu navštívilo dvadsať miliónov cudzincov, z ktorých by každý na Slovensku minul za deň tisíc korún a strávil by v našej krajine týždeň. Pre slovenských podnikateľov by to predstavovalo ročnú tržbu 140 miliárd korún. Po zdanení by z toho poriadna kôpka peňazí „kvapla“ aj do štátnej pokladnice a výrazne ju obohatila (štátny rozpočet sa rádovo pohybuje v stovkách miliárd korún).

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme, slovenský problém je v tom, že na ňom chýbajú diaľnice, a to v jeho najkrajších kútoch. Kým cesta k hraničnému prechodu Berg-Bratislava je z rakúskej strany podobná asfaltke na Martinské hole a o tom, ako sa dostanete do Bratislavy sa dozviete len 15 kilometrov pred hraničnou čiarou, z Bratislavy sa od colnice dostanete po diaľnici za Nitru alebo Trenčín. Nech sa na mňa dolniaci nehnevajú, najkrajšie časti Slovenska sú v jeho strede, a to od Súľovských skál po Slovenský kras. Ale v jeho centrálnej časti sú len diaľničné fragmemty medzi Banskou Bystricou a Zvolenom a medzi Ivachnovou a Východnou. Ak sa náročný zahraničný turista, ktorý k nám prinesie najviac peňazí, nemôže do stať do Tatier, alebo k obom Fatrám z rakúskych, českých, maďarských, poľských a ukrajinských hraníc, radšej si vyberie cestu do inej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Toto všetko spomínam v súvislosti s postojom mnohých Sučancov, ktorí špekulujú nad drahými a dlhými obchádzkami Sučian, len aby nikto nenarušoval ich teritórium a nemuselo sa zváľať niekoľko budov (neviem ich presný počet). Jednoducho povedané, problémy si robíme aj sami.

Braňo Gregor

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 748
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 831
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 420
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 355
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 354
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 880
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 630
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 942

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viktória Holejová: Cigáni
  5. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 883
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 662
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 572
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 890
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 903
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Matej Tomka, obranca Fomatu Martin.

Obranca Matej Tomka je ročník narodenia 2000, ale napriek mladému veku je pevnou súčasťou defenzívy Fomatu. Počas jarnej časti si musel zvykať na nového partnera v stopérskej dvojici.


6 h
Rozlúčka sa neobišla bez sĺz.

V Slovanoch škôlkari sadili bylinky a v Kláštore pod Znievom otvorili zelenú stenu.


a 1 ďalší 8 h
Tréner Pavol Šuhaj už odviedol v Martine kus dobrej roboty.

O služby trénera Pavla Šuhaja mal záujem prvoligový Liptovský Mikuláš, v Ružomberku by boli radi, keby viedol ich devätnástku, ponuku dostal aj od Fomatu.


2. júl
Milan Schwendt.

Najstarší plavec v Turci dokazuje, že vek je len číslo.


2. júl

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Len spor Matovič - Heger umožní novú vládu
  2. Jaroslav Polaček: VOLVO je ocenením našej tvrdej práce. Chcem v nej pokračovať.
  3. Tomáš Kiebel: Keď vám štát ukáže prostredník, prichádzajú na pomoc kryptomeny...
  4. Viktória Holejová: Cigáni
  5. Viera Polakovičová: Skvelý dramaturgický čin - opera Peter a Lucia Mira Bázlika po 55 rokoch v Štúdiu SND
  6. Ján Komrska: Decalibron, Kolorádo
  7. Štefan Vidlár: Nedelné minizamyslenie sa
  8. Štefan Vidlár: Puťin´s dron
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 883
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 662
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 043
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 572
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 890
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 104
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 903
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?