Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Pod horským masívom už presvitá svetlo

V prieskumnej štôlni na trase Višňové - Dubná skal

Ak sa kedysi hovorilo, že - tam pod Strečnom je cesta nebezpečná - tak v súčasnosti je to stonásobná pravda. Počas dennej dopravnej špičky prejde „osemnástkou„ za hodinu až 600 áut len jedným smerom. Zhodou okolností, v stredu dopoludnia (21. augusta), sme boli svedkami dvoch dopravných nehôd. Nečudo, že vôkol cesty neustále pribúda krížov. Zostávajú iba spomienky na nebožtíkov, ktorí pod kolesami áut predčasne opúšťajú tento svet. Napriek tomu, že sa prijímajú rôzne opatrenia na zmiernenie nebezpečia, nie sú účinné. Jediným liekom sa stáva iba výstavba diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodujúcou stavbou pred budovaním náročného úseku je výstavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku z Višňového na Dubnú skalu pri Vrútkach. Skôr však stavbári s tunelármi sa museli chytiť do prieskumnej štôlne. Základný kameň pod stavbu položili 22. mája 1998. V snahe budovať diaľničné stavby komplexne sa Doprastav pripravoval aj na stavby tunelov. Táto snaha vyvrcholila výhrou v súťaži na stavbu práve tejto prieskumnej štôlne. Na tradičnom poklepaní základného kameňa nechýbal ani vedúci strediska žilinského Doprastavu - Tunely Róbert Turanský. ( V súčasnosti je už riaditeľom závodu Doprastav v Žiline).

Prvý krok úspešný

Trasa prieskumnej štôlne prechádza pohorím Lúčanskej Malej Fatry s výnimkou počiatočného úseku pri Višňovom, ktorá je situovaná na okraji Žilinskej kotliny. Východná a centrálna časť prechádza granitoidným kryštalickým jadrom Lúčanskej Malej Fatry. Z celkového pohľadu bola geologická stavba územia zložitá. „Skôr ako sme začali raziť od východného portálu, museli sme pripraviť rôzne spojovacie a energetické siete, portálové oblasti.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravovali sme to s energetikmi a geostatikmi. Keď sme boli s týmito prácami hotoví, nadišiel čas na príchod raziaceho stroja TBM, ktorý je komplexne mechanizovaný, plnoprofilový, pre razenie v horninách. Raziť sme začali v januári 1999. Ako sa ukázalo, jeho nasadenie, bolo výhodné. Mesačný rekord drží z februára 2000, kedy sme zaznamenali 400 metrový postup. Pravda, bolo treba počítať s poruchami, ktorých sme zaregristrovali nie menej ako tridsať,„ hovorí R. Turanský.

Vlaňajší máj trhal nervami

Prieskumná štôlňa dosahuje dĺžku 7 480 metrov. Približne rovnako dlhý bude aj budúci diaľničný tunel. „S poruchami sa v projekte počítalo,„ hovorí náš hosť. „Prostredie je prestúpené početnými tektonickými diskontinuitami a poruchovými pásmami. Z hľadiska hydrogeologického prúdenia a kumulácie podzemnej vody sú závislé na forme, priestorovom rozložení a hustote plôch mechanickej diskontinuity a tiež na stupni zvetrania. Odvodnenie masívu sa deje prostredníctvom postupného odvodňovania do povrchových tokov.„

Skryť Vypnúť reklamu

Najrozsiahlejšiu poruchu prežívali v máji 2001, keď prívod vody sa priblížil k 150 litrom za sekundu a tlak zaznamenal až 40 atmosfér. Bolo to akoby naschvál v najnevhodnejšom geologickom zložení ílovitého materiálu, kde sa doslova rozdrtený sypal a tlakom zaplavoval pracovisko. Preto na sanovanie museli odborníci vypracovať samostatný projekt, určiť technologický postup. Tieto práce ich zdržali počas celých štyroch mesiacov. Teda, na vlaňajšie leto tak ľahko nezabudnú. Riešenie, na ktorom sa vtedy dohodli, ako sa ukázalo neskôr, bolo najvýhodnejším. S týmto problémom dokonca išli aj na svetový kongres tunelárov do Milána, kde panelovým spôsobom predstavili stavenisko pod Lúčanskou Malou Fatrou a spôsob odstraňovania porúch pred raziacou hlavou mega - stroja. Prítomní experti dali Slovákom za pravdu.

My sa pýtame, čo šéfa štôlne Róberta Turanského počas pôsobenia na stavbe potešilo? „Výrazný pocit šťastia som nemal, azda len pri zvládaní porúch a približovaní sa k cieľu, ale najmä vtedy, keď som videl a cítil z diskusií s ľuďmi, ako sú spokojní, keď sme niečo úspešne dokončili. Nebolo to na hurá spôsob, ale pokojne a premyslene sme na veci reagovali. Prekvapenim pre nás bolo to nešťastné zloženie geologického masívu, ktoré sa tvorilo miliónmi rokov a my sme museli do toho vkročiť. Najsmutnejším bol deň, keď sa stal smrteľný úraz strojvodiča. Napriek tomu, že som silnej povahy, vtedy mi išlo srdce od žiaľu roztrhnúť. Po vydýchnutí sme museli postupovať ďalej. Život prináša aj takého zvraty.„

Raziči o sebe vedia

Raziči tak zo západného ako aj východného portálu už o sebe vedia. Keď sa k sebe priblížili na 31 metrov vyrazili prieskumný vrt o veľkosti 110 milimetrov. Ním zistili geologické pomery vo finiši a zároveň potvrdil správnosť všetkých meraní. Bolo to prvé stretnutie na takmer 7,5 kilometrovej trase. V čase našej uzávierky im zostávalo prerúbať iba päť metrov. Tunelári práve opravovali poruchovú zónu.

„Po prerazení s prácami neustaneme„, zamýšľa sa Róbert Turanský. „Budeme upravovať únikovú štôlňu, každých 300 metrov bude prepojovacia chodba. Poslúži pri výstavbe a prevádzke veľkého tunela. Ten by sa mal začať budovať koncom roku 2003. Slovenská správa ciest na stavbu vypíše súťaž, a tak tej firme, ktorá príde s najvýhodnejšími podmienkami, priklepnú neľahkú úlohu. Doprastaváci sa netaja, že by odtiaľto len tak ľahko nechceli odísť. Diaľničný tunel a nielen ten láka...

Úsek „osemnástky„ najmä od Žiliny do Vrútok si doslova žiada vybudovanie diaľničného tunela. Dopravné nehody a zápchy sú toho dôkazom. Na zmiernenie nástrah je iba jeden liek, ten majú v rukách stavbári.

Miro Ruttkay

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 062
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 889
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 473
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 111
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 073
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 758
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 430
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 339
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 313
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 166
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Mobilné odberové miesto pri Kine Moskva.

Niekde sa objednávalo, niekde si bolo treba vystať rad.

16 h
Ľuboš Thomka (s loptou) stratil na víťaza len osem bodov.

Vo aktuálnej zostave jedenástky TFZ je sedem mien z vlaňajška. Najstarší laureát má 42 rokov a najmladší dvadsaťjeden. Ako sa stalo v poslednom období pravidlom, na zozname dominujú tridsiatnici. Víťaza tohtoročného hodnotenia dal na svoj hlasovací lístok každý klub prvej triedy.

16 h
Ivan Kocan, primár pľúcnej kliniky Univerzitnej nemocnice v Martine.

Novinku z Univerzitnej nemocnice v Martine v pilotnej fáze vyskúšalo sedem pacientov.

20 h
Ilustračná foto.

Prednosta Okresného úradu v Martine Vladimír Polakovič tvrdí, že percento infekčnosti v rámci okresu sa nedá určiť na základe čiastkových výsledkov.

26. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zvolen patrí medzi lepšie okresy.

26. jan

Pokiaľ ste nezvestné deti videli, kontaktujte políciu.

18 h

Mnohí vodiči odbočujú na Nedožerskej ceste v Prievidzi doľava, smerom do mestskej časti Necpaly. Podľa dopravnej značky to však robiť nemôžu, čo si mnohí doteraz neuvedomovali.

23 h

Poradia sa od včera zmenili.

11 h

Už ste čítali?