Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Pod horským masívom už presvitá svetlo

V prieskumnej štôlni na trase Višňové - Dubná skal

Ak sa kedysi hovorilo, že - tam pod Strečnom je cesta nebezpečná - tak v súčasnosti je to stonásobná pravda. Počas dennej dopravnej špičky prejde „osemnástkou„ za hodinu až 600 áut len jedným smerom. Zhodou okolností, v stredu dopoludnia (21. augusta), sme boli svedkami dvoch dopravných nehôd. Nečudo, že vôkol cesty neustále pribúda krížov. Zostávajú iba spomienky na nebožtíkov, ktorí pod kolesami áut predčasne opúšťajú tento svet. Napriek tomu, že sa prijímajú rôzne opatrenia na zmiernenie nebezpečia, nie sú účinné. Jediným liekom sa stáva iba výstavba diaľnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozhodujúcou stavbou pred budovaním náročného úseku je výstavba najdlhšieho diaľničného tunela na Slovensku z Višňového na Dubnú skalu pri Vrútkach. Skôr však stavbári s tunelármi sa museli chytiť do prieskumnej štôlne. Základný kameň pod stavbu položili 22. mája 1998. V snahe budovať diaľničné stavby komplexne sa Doprastav pripravoval aj na stavby tunelov. Táto snaha vyvrcholila výhrou v súťaži na stavbu práve tejto prieskumnej štôlne. Na tradičnom poklepaní základného kameňa nechýbal ani vedúci strediska žilinského Doprastavu - Tunely Róbert Turanský. ( V súčasnosti je už riaditeľom závodu Doprastav v Žiline).

Prvý krok úspešný

Trasa prieskumnej štôlne prechádza pohorím Lúčanskej Malej Fatry s výnimkou počiatočného úseku pri Višňovom, ktorá je situovaná na okraji Žilinskej kotliny. Východná a centrálna časť prechádza granitoidným kryštalickým jadrom Lúčanskej Malej Fatry. Z celkového pohľadu bola geologická stavba územia zložitá. „Skôr ako sme začali raziť od východného portálu, museli sme pripraviť rôzne spojovacie a energetické siete, portálové oblasti.

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravovali sme to s energetikmi a geostatikmi. Keď sme boli s týmito prácami hotoví, nadišiel čas na príchod raziaceho stroja TBM, ktorý je komplexne mechanizovaný, plnoprofilový, pre razenie v horninách. Raziť sme začali v januári 1999. Ako sa ukázalo, jeho nasadenie, bolo výhodné. Mesačný rekord drží z februára 2000, kedy sme zaznamenali 400 metrový postup. Pravda, bolo treba počítať s poruchami, ktorých sme zaregristrovali nie menej ako tridsať,„ hovorí R. Turanský.

Vlaňajší máj trhal nervami

Prieskumná štôlňa dosahuje dĺžku 7 480 metrov. Približne rovnako dlhý bude aj budúci diaľničný tunel. „S poruchami sa v projekte počítalo,„ hovorí náš hosť. „Prostredie je prestúpené početnými tektonickými diskontinuitami a poruchovými pásmami. Z hľadiska hydrogeologického prúdenia a kumulácie podzemnej vody sú závislé na forme, priestorovom rozložení a hustote plôch mechanickej diskontinuity a tiež na stupni zvetrania. Odvodnenie masívu sa deje prostredníctvom postupného odvodňovania do povrchových tokov.„

Skryť Vypnúť reklamu

Najrozsiahlejšiu poruchu prežívali v máji 2001, keď prívod vody sa priblížil k 150 litrom za sekundu a tlak zaznamenal až 40 atmosfér. Bolo to akoby naschvál v najnevhodnejšom geologickom zložení ílovitého materiálu, kde sa doslova rozdrtený sypal a tlakom zaplavoval pracovisko. Preto na sanovanie museli odborníci vypracovať samostatný projekt, určiť technologický postup. Tieto práce ich zdržali počas celých štyroch mesiacov. Teda, na vlaňajšie leto tak ľahko nezabudnú. Riešenie, na ktorom sa vtedy dohodli, ako sa ukázalo neskôr, bolo najvýhodnejším. S týmto problémom dokonca išli aj na svetový kongres tunelárov do Milána, kde panelovým spôsobom predstavili stavenisko pod Lúčanskou Malou Fatrou a spôsob odstraňovania porúch pred raziacou hlavou mega - stroja. Prítomní experti dali Slovákom za pravdu.

My sa pýtame, čo šéfa štôlne Róberta Turanského počas pôsobenia na stavbe potešilo? „Výrazný pocit šťastia som nemal, azda len pri zvládaní porúch a približovaní sa k cieľu, ale najmä vtedy, keď som videl a cítil z diskusií s ľuďmi, ako sú spokojní, keď sme niečo úspešne dokončili. Nebolo to na hurá spôsob, ale pokojne a premyslene sme na veci reagovali. Prekvapenim pre nás bolo to nešťastné zloženie geologického masívu, ktoré sa tvorilo miliónmi rokov a my sme museli do toho vkročiť. Najsmutnejším bol deň, keď sa stal smrteľný úraz strojvodiča. Napriek tomu, že som silnej povahy, vtedy mi išlo srdce od žiaľu roztrhnúť. Po vydýchnutí sme museli postupovať ďalej. Život prináša aj takého zvraty.„

Raziči o sebe vedia

Raziči tak zo západného ako aj východného portálu už o sebe vedia. Keď sa k sebe priblížili na 31 metrov vyrazili prieskumný vrt o veľkosti 110 milimetrov. Ním zistili geologické pomery vo finiši a zároveň potvrdil správnosť všetkých meraní. Bolo to prvé stretnutie na takmer 7,5 kilometrovej trase. V čase našej uzávierky im zostávalo prerúbať iba päť metrov. Tunelári práve opravovali poruchovú zónu.

„Po prerazení s prácami neustaneme„, zamýšľa sa Róbert Turanský. „Budeme upravovať únikovú štôlňu, každých 300 metrov bude prepojovacia chodba. Poslúži pri výstavbe a prevádzke veľkého tunela. Ten by sa mal začať budovať koncom roku 2003. Slovenská správa ciest na stavbu vypíše súťaž, a tak tej firme, ktorá príde s najvýhodnejšími podmienkami, priklepnú neľahkú úlohu. Doprastaváci sa netaja, že by odtiaľto len tak ľahko nechceli odísť. Diaľničný tunel a nielen ten láka...

Úsek „osemnástky„ najmä od Žiliny do Vrútok si doslova žiada vybudovanie diaľničného tunela. Dopravné nehody a zápchy sú toho dôkazom. Na zmiernenie nástrah je iba jeden liek, ten majú v rukách stavbári.

Miro Ruttkay

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  5. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 150
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 690
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 698
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 431
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 256
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 878
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 861
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 427
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 579
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 558
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Martine bude obyvateľov testovať 50 odberových tímov

Mesto Martin zverejnilo zoznam odberových miest.

Slnečnica v oblakoch

Seniorovi z Koštian nad Turcom sa podaril pestovateľský úspech.

Vysoká slnečnica teší okoloidúcich.

Fomat musel stopnúť aj tréningy

Treťoligový tím Fomatu minulý týždeň pokračoval v tréningovom procese, no musel ho prerušiť. Kormidelník Pavol Šuhaj nepredpokladá, že tento rok ešte jeho tím nastúpi na súťažný zápas.

Marko Repáň je zatiaľ najlepším strelcom tímu.

Vidieckou ženou roka je aj starostka zo Žabokriek

Ženy netreba brať ako samozrejmosť. Sú inšpiratívne a robia život na vidieku lepším. I to je hlavná myšlienka súťaže Vidiecka žena roka. Jednou zo štyroch ocenených je aj Zuzana Valocká, starostka Žabokriek.

Zuzana Valocká je Vidieckou ženou roka v kategórii politička.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?