Podnet na prehodnotenie výberového konania, v ktorom uspelo konzorcium vrútockých ŽOS so švajčiarskou firmou
Vrútky – Minulý týždeň priniesol denník SME informáciu o tom, že Železničná spoločnosť, a. s., uprednostnila vo výberovom konaní firmu, ktorá ponúkla projekt o 822 miliónov korún drahší, oproti ostatným ponukám. Vyplynulo to z kontroly Najvyššieho kontrolného úradu. V projekte ide o kúpu 35 moderných vlakov. Výberová komisia uprednostnila projekt konzorcia DMU GTW, za ktorým, podľa toho istého zdroja, v pozadí majú stáť ŽOS Vrútky. Podľa správy NKU mal francúzsky Altsom najpriaznivejšiu ponuku zo strany technickej úrovne, obstarávacích nákladov a v nákladoch na normohodiny pri údržbe, kým konzorcium DMU GTW ponúklo výhodnejší projekt len v nákladoch na materiál pri údržbe vlakov, čo však má byť, údajne, podstatne menej, ako u ďalších dvoch konzorcií, aj preto spochybňujú reálnosť ponuky víťazného konzorcia. NKÚ vyslovil výhrady tiež k niektorým ďalším záležitostiam okolo ponuky, pričom bolo naznačené, že sa v tomto prípade nerozhodovalo podľa trhových kritérií. K problému sa vyjadril aj minister dopravy pôšt a telekomunikácii Jozef Macejko, ktorý povedal, že trvá na tom, aby tender bol posúdený po technickej a ekonomickej stránke tak, aby bola vybraná najlepšia ponuka.
Podľa informácii agentúry SITA z 13. júna, konzorcium DMU-GTW, ktoré tvorí akciová spoločnosť ŽOS Vrútky a švajčiarska spoločnosť Stadler Busnang AG ponúklo dodávku 35 ľahkých jednotiek za 4,406 mld. Sk pri prevádzkových nákladoch 1,074 mld. Sk, čo je spolu 5,480 mld. Sk. Náklady na údržbu projektu Alstom predstavovali údajne 2,707 mld Sk pri cene za dodávku 3,584 mld. Sk, čo je celkovo 6,291 mld. Sk. Z toho by teda vyplývalo, že cena za predmet obstarania od firmy Alstom je skutočne nižšia, ale po zohľadnení prevádzkových nákladov vychádza lacnejšie ponuka konzorcia, v ktorom sú ŽOS Vrútky.
Minulý týždeň sme oslovili predsedu predstavenstva akciovej spoločnosti ŽOS Vrútky Michala Moncmana a požiadali ho o názor na situáciu, ktorá vznikla: - Dali sme ponuku a na to sú kompetentní ľudia, aby rozhodli. My v našej firme môžeme ovplyvniť akurát našu prácu.„
Z problému sa stala kauza s politickým pozadím. Jej prvou obeťou sa má stať minister dopravy, pôšt a telekomunikácii Jozef Macejko. Otázne však je, aký kurz naberie posúdenie výberového konania nezávislými odborníkmi.
(jk)