Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Kedysi bol Váh dobrým sluhom, ale zlým pánom

V roku 1952 postavili pri Krpeľanoch ponad Váh drevený most potrebný pre budovanie vodného diela, ktorý slúžil potom širokej verejnosti. Z pravej strany toku ho vybudovali pred budovou terajšej predajne Jednoty. S postavením mosta sa skončila prevádzka prievozu, ktorý zabezpečoval Krpeľanocom prechod cez Váh hádam od vzniku obce, aj keď v primitívnejšej forme ako tá, ktorú využívali v polovici minulého storočia. Aj stará povesť hovorí o prievozníkovi.

Kompou do práce

Využitie kompy cez Váh súvisí s obchodnými cestami. Dunajská cesta viedla cez Sučany, po pravom brehu Váhu až na Oravu a pokračovala až do Poľska. Poštová cesta viedla od Sučian po ľavej strane Váhu a pokračovala cez Turčiansku Štiavničku, do Nolčova a sedlom Veľkej Fatry do Ľubochne. Ešte v roku 1805 bola v Nolčove prepriahacia stanica. Zánik poštovej cesty súvisí so vznikom Košicko-bohumínskej železnice. V 19. storočí veľa ľudí muselo prechádzať cez Váh, lebo dochádzali do práce do sučianskej tehelne alebo do vápenky v Rieke. Váh prekonávali prievozníci na člnoch a na kompe. Tá využívala oceľové lano natiahnuté ponad rieku a pozostávala z dvoch člnov (hajovov), na ktorých bol upevnený fošňami vydláždený drevený rám. Pomocou „čigy“ bola kompa držaná a pohybovala sa po oceľovom lane. Hajovy kompy boli dlhé približne 9 m a široké 1,8 m a zúženými koncami nasmerované proti prúdu rieky. Vydláždený drevený rám mal rozmery 9 m x 5 m a z hornej i dolnej strany mal namontované zábradlie. Bočnými stranami vychádzali a schádzali na kompu, ktorú pri brehu pevne ukotvili s kompiskom reťazami, vozy. Veslo kompy bolo umiestnené na dolnej strane kompy a bolo dlhé 5 až 6 metrov. Prievozník smeroval veslom kompu šikmo na smer toku, čím ju uvádzal do pohybu. Kompa sa pohybovala po lane pomocou dômyselného zariadenia. Lano bolo možné doťahovať podľa toho ako voda stúpala (klesala). Kompiská boli pozbíjané z brvien, pravé umiestnili tesne vedľa k brehu a k ľavému viedla drevená lavička. Kompa premávala prevažne v čase optimálnej hladiny vody, ak silno mrzlo, nahrádzali ju samotné hajovy. Ak bola hladina vody príliš vysoká, prestali premávať aj hajovy. Aj keď kompa a hajovy nepremávali, do práce sa chodiť muselo a ľudia využívali náhradné riešenia. Niekedy sa pred povodňou preplavili na druhú stranu Váhu už večer alebo dochádzali do práce okľukou. Prievozník sa o kompu staral a strážil ju pred zneužitím a poškodením.

SkryťVypnúť reklamu

Krpeľanci mali prievoz lacnejší

Na začiatku januára sa na obecnej schôdzi vždy licitovala cena prievozu. Jej výkričná cena sa medzi 1. a 2. svetovou vojnou pohybovala od 300 do 1000 korún. Túto sumu odviedol prievozník obci ako nájom. Pred 1. svetovou vojnou platili Krpeľanci za prievoz korunu ročne za domácnosť a 10 grajciarov za povoz, ostatní platili za prevezenie dvojnásobok. Po 1. svetovej vojne platili domáci 1 korunu ročne za domácnosť a dvadsať halierov za povoz a ostatní 50 halierov za prevezenie a korunu za povoz. Predtým, ako začala v obci prevádzka kompy, prechádzali ľudia s povozmi cez Váh brodom v miestach pred terajšou osobitnou školou. Prvá kompa sa pohybovala údajne na masívnych kolesách za nízkeho stavu vody. Potom si dvadsať obyvateľov obce zakúpilo kus lesa, stromy vyrúbali a popílili na metrovicu, ktorú predávali a na jej odvoz mali nechať postaviť kompu, pod ňu dali urobiť neskôr hajovy, ktoré vyhotovil istý Knoško z Lipovca. Tak si na to spomínal pred 14 rokmi vtedy 85-ročný Emil Kráľ, ktorý sa to dozvedel od svojho otca, niekdajšieho učiteľa v cirkevnej škole. Aj kompiská mali byť údajne postavené na dvoch masívnych kolesách, čo potvrdil Ondrej Dzurian, ktorý by sa v súčasnosti dožil už 106 rokov. V roku 1925 lano poškodila povodeň, preto ho museli skrátiť. Kompu pred 1. svetovou vojnou urobil istý domáci obyvateľ Kraľovenský a po jej spustení na vodu overovalo jej nosnosť a schopnosť pohybu 72 mužov, ktorí na ňu vošli. Poslednú kompu zhotovili v roku 1934 a doslúžila postavením mosta cez Váh. V roku 1945 ju zdemolovala ustupujúca nemecká armáda, ale občania ju opäť rekonštruovali. Tieto práce viedol Pavel Gallo, ktorý medzi vojnami zhotovoval kompy a hajovy aj pre ďalšie obce. Napriek problémom, ktoré sprevádzali prevážanie cez Váh, si Krpeľanci na tento spôsob prepravy zvykli a aj dodnes majú v pamäti prevážanie svadobného sprievodu po rozvodnenej rieke.

SkryťVypnúť reklamu

Vodný živel spôsobil

aj nešťastia

Vždy sa našli odvážlivci, ktorí chceli ukázať svoje majstrovstvo, ale často to nedopadlo dobre. Pred 1. svetovou vojnou sa podujali pochytať po vode plávajúce dosky traja odvážlivci. S hajovom sa odrazili od brehu, pričom rátali s tým, že dosky povyťahujú, kým ich voda znesie k zníženému lanu. Predpoklad im nevyšiel, hajov sa po náraze prevrátil. Jeden z odvážlivcov zostal visieť na lane a zachránili ho s ďalším hajovom. Ďalších dvoch vodný živel znášal nadol, ale podarilo sa im vyskočiť na breh pod Bielymi hlinami povyše Nolčova. Búrlivý Váh si vyžiadal aj obete. Pri prechode frontu počas 2. svetovej vojny sa chceli na hajove previezť niekoľkí vojaci maďarskej národnosti. V snahe urýchliť prievoz pritiahli viac zadné upevňovacie lano. Hajov nabral rýchlosť a vojaci sa s ním prevrátili. Niekoľkí z nich sa pritom utopili.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  2. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  3. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Výlety na mieru pre celú rodinu
  2. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  3. WOOD & Company predstavuje po 30 rokoch novú vizuálnu identitu
  4. ŠKODA rozširuje infraštruktúru nabíjačiek
  5. Program ENTER vychováva novú digitálnu generáciu Slovenska
  6. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  7. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 568
  2. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 287
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 384
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 5 835
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 4 858
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 786
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 172
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 2 955

Blogy SME

  1. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  2. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  4. Rastislav Puchala: Marx v nás
  5. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  6. Greenpeace Slovensko: 4 dôvody, prečo si plyn nezaslúži zelenú nálepku
  7. Ján Valchár: Začínajú prázdniny, ruská deflácia a tak...
  8. Jozef Drahovský: Keď pridanie dopravnej značky Parkovisko zakáže parkovať
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 426
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 313
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 6 129
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 128
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 740
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 246
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 132
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 127
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Na Borišov najrýchlejšie vybehol Jozef Hlavčo.

Najväčší favoritom Behu na Borišov bol tento rok Jozef Hlavčo, pričom papierové predpoklady do bodky naplnil a jednoznačne zvíťazil. Opäť atakoval i traťový rekord.


2 h
Hala, v ktorej má byť závod na spracovanie odpadu.

Do zariadenia chcú voziť odpad z deviatich okresov.


5 h
Letný detský stanový tábor zničila v noci 16. augusta 2021 veterná smršť.

Následkom búrky došlo k poškodeniu a vyvráteniu šiestich stanov s deťmi.


TASR 6 h
Memoriál Ľudovíta Hojného napísal už 25.kapitolu.

Víťazom Memoriálu Ľudovíta Hojného sa stal celok Fomatu Martin.


a 1 ďalší 9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V regióne platí výstraha tretieho stupňa.


TASR 29. jún

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


29. jún

Chovná stanica V znamení Slnka je známa aj vo svete.


Lucia Debnárová 29. jún

Vodou aktuálne treba šetriť.


21 h

Blogy SME

  1. Dávid Kyzek: Aké sú šance Dávida Hrenáka na NHL???
  2. Jano Richter: o dojení televízie: 'Zmysluplná cena' a 'Cena za zmysluplné'
  3. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodného.
  4. Rastislav Puchala: Marx v nás
  5. Peter Slamenik: Aj majster tesár sa utne
  6. Greenpeace Slovensko: 4 dôvody, prečo si plyn nezaslúži zelenú nálepku
  7. Ján Valchár: Začínajú prázdniny, ruská deflácia a tak...
  8. Jozef Drahovský: Keď pridanie dopravnej značky Parkovisko zakáže parkovať
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 9 426
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 313
  3. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 6 129
  4. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 128
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 740
  6. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 246
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 132
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 127
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925

Už ste čítali?