Čo čaká súkromné autoškoly, to nikto nevie povedať
Martin, Turčianske Teplice – V minulom roku bolo na Slovensku 597 autoškôl. Viaceré z nich sa ale boja, že neprežijú. V pripomienkovom konaní je totiž nový zákon o autoškolách a návrh tohto zákona niektoré, predovšetkým menšie autoškoly, označili za likvidačný. Prevádzkovateľom autoškôl sa nepozdávajú požiadavky najmä na technické vybavenie autoškôl a dôvodia aj tým, že ani právna norma v Európskej únii neurčuje žiadne smernice, takže prijatie zákona je čisto v kompetencii Slovenska. Rezort dopravy namieta, že zákon je potrebný preto, lebo dnes neexistuje právna úprava a činnosť autoškôl je upravená v iných zákonoch a vyhláškach.
Ako nám povedal Ján Adamé, ktorý pracuje ako vedúci v autoškole Ľubomír Líška v Martine, súhlasí so sprísnením podmienok pre autoškoly. Pripúšťa ale, že zákon sťaží život mnohým autoškolám. V zákone mu síce napríklad vadí, že by učebne mali plniť len jeden účel, že by každá autoškola mala mať napríklad vlastné cvičisko, pričom nestačí, že by si ho mohla prenajímať, ale na druhej strane, ako nám povedal, privítajú všetko, čo pomôže skvalitniť prípravu budúcich vodičov.
Marián Gubiš, majiteľ martinskej autoškoly AGM, vyslovil jednoznačný nesúhlas so znením pripravovaného zákona. Tvrdí, že je to doslova likvidačný zákon pre menšie autoškoly. „Bol som aj na protestných mítingoch v Žiline a Banskej Bystrici. Boli tam mnohí, ktorí nesúhlasia a majú rovnaký názor, že je to likvidácia menších autoškôl na úkor monopolov väčších...
Poslali sme z mítingov aj petíciu ministrovi dopravy a dúfame, že ak takýto zákon predsa len príde do parlamentu, že ho poslanci nepodporia,„ povedal Marián Gubiš.
V Turčianskych Tepliciach sme oslovili Vladimíra Vladára, ktorého autoškola sídli v priestoroch dopravného ihriska. Povedal nám, že trenažér, cvičisko, modely a ďalšie pomôcky sú v autoškole veľmi potrebné. „Myslím si, že proti pripravovanému zákonu protestujú tí majitelia autoškôl, ktorí majú jediné auto, chýbajú im pomôcky, využívajú cudzie autocvičisko a neplatia zaň... Kontrola autoškôl by sa mala sprísniť, aby vyučovanie prebiehalo tak, ako má prebiehať. V súčasnosti tá autoškola, ktorá zabezpečuje kvalitné vyučovanie, so všetkým potrebným technickým vybavením a za všetko si musí platiť, je v porovnaní s tými, ktorí neplatia za spomínané veci, v nevýhode. Treba si uvedomiť, koľko ľudí zomiera na našich cestách. Už na základných školách by bolo treba zaviesť dopravnú výchovu. Preto aj autoškoly by mali zabezpečiť čo najkvalitnejšiu výučbu budúcich vodičov,„ povedal nám Vladimír Vladár.