Na májovej 26. schôdzi prijala Národná rada SR novelu zákona č. 369 o obecnom zriadení, ktorá sa celkom nezvyčajne opierala aj o konkrétny prípad v Martine. Ide o notoricky známu kauzu okolo zvoleného a „nezamestnaného„ hlavného kontrolóra. Za prijatie novely hlasoval aj poslanec za SDKÚ Stanislav Janiš, ktorý je zároveň aj poslancom mestského zastupiteľstva v Martine. To bol dôvod položiť mu niekoľko otázok.
Vy ste boli jedným z tých, čo hlasovali v parlamente za novelizáciu zákona o obecnom zriadení. V čom je podľa vás táto novela potrebná?
Novela sa týka jednak zákona o obecnom zradení a tiež zákona, ktorým boli zriadené samosprávne kraje, teda týka sa tak obecnej, ako aj regionálnej samosprávy. Treba ju vidieť v dvoch polohách. Prvá mení systém, ako môže občan vstupovať do prípravy a schvaľovania všeobecne záväzných nariadení, dáva sa občanovi väčšia právomoc, ako členovi skupiny či zoskupenia vystupovať na zasadnutiach obecných zastupiteľstiev. Doteraz síce nič nebránilo občanovi vystúpiť, ak mu to poslanci umožnili, teraz mu ale zákon umožňuje predniesť svoj názor či návrh, keď sa bude chcieť vyjadriť k prijímaným mestským zákonom. Druhá časť novely sa týka kontroly samospráv. Tá je veľmi dôležitá, pretože súčasný zákon o obecnom zriadení pojednáva o kontrolórovi, o jeho funkcii a spôsobe voľby, ale to je vlastne všetko. Ale akým spôsobom má kontrolovať, na základe akých pravidiel, ako zabezpečiť, aby samospráva mala kontrolóra, to v zákone nebolo taxatívne ošetrené. Novela tieto veci rieši. Na samosprávy, regionálne i obecné, začali prechádzať kompetencie a tento proces bude ďalej pokračovať. Chystá sa fiškálna decentralizácia, na základe ktorej sa zo zákona a bez vplyvu štátnych úradníkov budú prideľovať peniaze obciam, teda obce budú finančne ešte autonómnejšie. Vzhľadom na to, že to všetko sú a budú verejné prostriedky, mal by aj systém kontroly mať rovnaké pravidlá a byť rovnako účinný a kvalitný, ako v prípade štátnych prostriedkov.
Vzhľadom na to, že v Martine nie je obsadená funkcia hlavného kontrolóra už vyše roka, je celkom logickou otázka – pomôže novela riešiť konkrétny martinský problém?
Hovoril som s kolegami z výboru pre verejnú správu, ktorý bol gestorom tejto novely. Aj oni dobre poznajú martinský prípad a súhlasím s ich mienkou, že je to prípad vyslovene špecifický a šiť zákon na jediný problém neprichádza vôbec do úvahy. Podľa mňa, je to aj vec mestského zastupiteľstva, aby hľadalo nápravu, lebo zastupiteľstvo zodpovedá rovnakou mierou za chod mesta ako primátor. Z tohto sa poslanci nijako nemôžu vyviniť... Ja ale predpokladám, že aj riešenie tohto prípadu bude špecifické, teda, že prebehne súd, ktorý rozhodne. Nechcem predbiehať udalosti, ktoré by mali pohnúť dopredu riešenie tohto sporu, ale myslím si, že prijatá novela zákona o obecnom zriadení nijako konkrétne nepomôže Martinu zbaviť sa problému s hlavným kontrolórom.
Hovoríte o zodpovednosti mestských poslancov, aj vy ste jedným z nich...
Áno, som jedna tridsaťjednina a môj názor na túto záležitosť je dostatočne známy... Podľa mňa sa ale netreba stále dívať do minulosti, ale skôr dopredu. Zastupiteľstvo bude opäť postavené pred vážnu vec, preto lebo novela zákona určuje, dokedy odo dňa účinnosti obec, ktorá kontrolóra nemá, ho musí mať. A to je v martinskom prípade 1. január 2005.
Čo to znamená konkrétne?
Konkrétne to znamená, že Martin musí mať hlavného kontrolóra. Už to nie je na vôli mesta, či ho bude mať a kedy ho bude mať. Čiže, martinskí poslanci máme stále pred sebou otázky - Ako naložiť s hlavným kontrolórom, ktorého sme už raz zvolili? Alebo, budeme voliť nového kontrolóra? A čo sa stane, keď zvolíme nového a súd dá za pravdu tomu prvému? Je to situácia, ktorú nám nikto nezávidí. Ale zároveň nám nikto nepomôže, to musíme vyriešiť sami.
V paragrafe 18 schválenej novely zákona o obecnom zriadení sú vety, ktoré sme ale vo vládnom návrhu zákona nenašli. V novele sa hovorí, že hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo a na jeho zvolenie je potrebná nadpolovičná väčšina poslaneckých hlasov. Vzápätí za tým sa ale objavili tieto vety – „Voľbu a odvolanie hlavného kontrolóra potvrdzuje obecné zastupiteľstvo formou uznesenia. Bez schválenia uznesenia sú voľba alebo odvolanie hlavného kontrolóra neplatné...„ Podľa nás to znamená, že do novely sa implantovalo jadro martinského problému. Totiž, primátor alebo starosta môže každé uznesenie pozastaviť, a za potvrdenie takéhoto uznesenia je potrebná už nie nadpolovičná, ale trojpätinová väčšina. Laicky povedané - zákon teraz určuje, že kontrolór je zvolený nadpolovičnou väčšinou, ale taký, ktorý sa nepáči starostovi či primátorovi, ten potrebuje na zvolenie tri pätiny hlasov...
Bol to návrh gestorského výboru. Ide o to, aby sa všetko jednoznačne ošetrilo, pretože predchádzajúce paragrafy zákona o obecnom zriadení hovoria, že obecné zastupiteľstvo prijíma svoje rozhodnutia uznesením. Vzhľadom na to, že voľba a odvolanie kontrolóra neboli takto taxatívne ošetrené, tak gestorský výbor to navrhol v doplňujúcom návrhu. Úprimne vám poviem, bol som prekvapený, pretože tieto vety sa v spoločnej správe objavili až na poslednú chvíľu a nebolo možné to už zmeniť. Osobne ich považujem za nedotiahnuté. Na uznesenie, ktoré len potvrdzuje už realizovanú voľbu by sa nemala vzťahovať možnosť jeho pozastavenia a následného zvýšenia kvóra voľby na tri pätiny.
Podujmete sa teda iniciovať novelu tohto paragrafu zákona?
Prekonzultujem s kolegami a legislatívou možnosť realizácie môjho pohľadu na vec.
Myslíte si, že je to chyba, že Martin nemá hlavného kontrolóra?
Áno, je to chyba. Pozrite sa, ak firma s ročným rozpočtom verejných peňazí pol miliardy korún, nemá kontrolu, akú ukladá zákon, tak to rozhodne nie je zdravé. Ani normálne.
Ako chcete vy osobne prispieť k tomu, aby sa táto chyba odstránila?
Ťažká otázka. Budem úprimný, neviem, ako z tohto mesto vykorčuľuje. Sám nie som dnes rozhodnutý, ako na to. Najoptimálnejšie asi bude počkať si na výrok súdu, lebo nerád by som sa dostal do situácie, že zvolíme nového kontrolóra a starému súd uzná jeho právo. Budeme mať dvoch kontrolórov? Ale, čo sa potom udeje, jedného bude musieť zastupiteľstvo odvolať, ale to môže iba z dôvodov, ktoré sú v zákone taxatívne uvedené. Je to zápletka, akú málokedy nájdete aj v detektívke... Preto tu musí nejaká nezávislá moc, v tomto prípade súd, povedať, že ktorá strana má pravdu. Tým sa kauza kontrolóra v Martine skončí a môžeme začať od bodu nula.