eradi učia mnohí žiaci nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí, preto pedagógovia hľadajú formy, ako urobiť vyučovanie zaujímavejším. Samozrejme, v mnohom môžu čerpať od svojich kolegov z rôznych krajín EÚ. Úlohou stretnutí pedagógov z rôznych končín Európy, je aj vzájomné spoznávanie životného štýlu svojich kolegov. Vďaka práci na spoločnom projekte mohli do Madridu cestovať dve pedagogické pracovníčky zo ZŠ na Školskej ulici. Od 6. do 11. mája mohli v madridskej základnej škole Fuenlabrada spoznať učiteľov a žiakov Turčianskotepličanky Elena Šagáthová (riaditeľka ZŠ na Školskej ulici) a vedúca spomínaného projektu v ZŠ na Školskej ulici Zdenka Vlhová. Okrem nich prišli do Madridu aj pedagógovia z Fínska, Islandu, Cypru a Talianska.
Viac sa dozvedia z ankety
Ako nám povedala Elena Šagáthová, okrem vzájomného odovzdávania poznatkov pri výučbe prírodovedných predmetov bolo úlohou madridského stretnutia aj pripraviť správu, v ktorej vyhodnotili ročnú spoluprácu na spomínanom projekte. Pedagógovia popísali každú zo spoločne navštívených vyučovacích hodín, zdokumentovali prípravu a metódy, ktoré počas nej využívali. Samozrejme, snažili sa, aby výsledky ich projektu bolo možné vyhodnotiť aj nezávisle na ich názore, preto vytvorili spoločnú anketu, v ktorej sa deti majú vyjadriť, čo obľubujú alebo neobľubujú na prírodovedných predmetoch. Jedným z cieľov ankety je zistiť, koľko času má počas vyučovacej hodiny na komunikáciu žiak a koľko učiteľ. Samozrejme, cieľom projektu je, aby viac priestoru na komunikáciu a tvorivé myslenie, mal žiak. Pedagógovia vybrali pre anketu vekovú skupinu detí od 9 do 12 rokov. Vybrali si ju zámerne pretože tieto deti už vedia písať a čítať a majú aj dobré pozorovacie schopnosti.
Keďže spomínaný projekt má byť prínosom pre všetky zúčastnené strany, obidve turčianskoteplické delegátky prišli do Madridu aj kvôli tomu, aby mohli čerpať inšpiráciu z nápadov pedagógov z iných krajín Európy a niečo z toho, čo videli v Španielsku, mohli aplikovať aj doma v Turčianskych Tepliciach.
„V Španielsku ma zaujalo, že spoločne so zdravými deťmi boli v triedach aj telesne postihnuté deti. Každé telesne postihnuté dieťa malo svojho asistenta, ktorý mu pomáhal. Úplne bežná bola aj komunikácia postihnutých a zdravých detí. Aj v Španielsku sa snažia pedagógovia využívať zážitkové formy vyučovania. Vyučovacia hodina v Madride sa nepodobá na prednášku, jej bežnou súčasťou je využívanie počítačovej techniky a internetu, vyhľadávanie informácií a grafické programy. O niečo podobné sa snažíme aj na našej škole. V Španielsku sú podobné typy škôl, aké boli v Českoslovenku do 2. svetovej vojny. Po základnej škole tam žiak absolvuje nižšiu strednú školu (v Československu to bola meštianka) a potom na vyššej strednej škole absolvuje maturitný alebo nematuritný odbor. Deti sa vďaka tomu môžu už počas nižšej strednej školy zamerať na profesijnú orientáciu,„ povedala nám Elena Šagáthová.
Viac peňazí na pomôcky
Po vstupe Slovenska do Európskej únie nastali zmeny aj v školstve. Je to tak aj vďaka peniazom z fondov a grantov Európskej únie. V minulosti si slovenské základné školy nemohli dovoliť kúpiť učebné pomôcky, akými sú mapy obrazy a modely. Aj na Školskej ulici sa situácia v tejto oblasti postupne zlepšuje. Napriek tomu existujú mnohé rozdiely.
„Najväčšie rozdiely existujú medzi platmi učiteľov v krajinách EÚ a na Slovensku. V Madride sme sa stretli prevažne s mladými učiteľmi a medzi pedagógmi je v Španielsku podstatne viac mužov ako na Slovensku. Je to aj kvôli platom. V Španielsku má učiteľ plat 1500 až 2800 eur, čo je približne priemerný príjem vysokoškolsky vzdelaných ľudí v tejto juhoeurópskej krajine. Rozdiel je napríklad aj vo vyučovacom čase. V Španielsku sa deti začínajú učiť o 9 až 10 hodine a po obednej „sieste„ sa učia až do 16. hodiny, takže prichádzajú domov vtedy, keď sa ich rodičia vracajú z práce,„ pokračovala Elena Šagáthová.
Spoločný projekt škôl z rôznych krajín Európskej únie bude trvať celkovo tri roky. Zahraniční partneri so slovenskými učiteľmi spolupracujú veľmi radi, pretože na projekte urobia veľa práce, aj keď naň dostanú podstatne menej peňazí ako školy z iných členských krajín EÚ. V Španielsku sa obidve slovenské zástupkyne cítili veľmi dobre, mohli si pozrieť v galérii Prado Picasove obrazy, prekvapené boli akurát veľkým množstvom policajných hliadok, ktoré strážia Madrid pred teroristami. Čo sa týka ďalšej spolupráce na spoločnom projekte, partnerské školy by mali vytvoriť spoločnú internetovú stránku so zverejnenými výsledkami a čaká ich aj ďalšie spoločné stretnutie v Taliansku. Do Turčianskych Teplíc by mala prísť zase učiteľská návšteva z Cypru.